• jorden

    Pengar... Spontan-Danmark vs vänta i Sverige.

    Hej! Vi köar för insemination på Sahlgrenska men funderar på att "spontan"-testa en gång i Danmark på semestern. Men då är det ju det där med pengar. Jag försöker skissa på en ungefärlig budget för att vi ska kunna bestämma oss för om det är värt det. Supersvårt såklart, vad är varje månads väntan värd i pengar liksom? Men ändå... Undersökning i Sverige ~500 Inledande samtal ~500 Insemination ~4500 Tågbiljetter ~2000 Totalt alltså ~7500 Är det ungefär rätt tänkt? Har jag missat något? Vad betalade ni andra för första försöket? Och vad är de faktiska kostnaderna för första försöket i Sverige, med alla besök och mediciner? Kommer man upp till gränsen för högkostnadsskydd redan på första försöket?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-10 20:15
    Jag lovar, det fanns radbrytningar från början. :) Hoppas det är läsligt ändå.

  • Svar på tråden Pengar... Spontan-Danmark vs vänta i Sverige.
  • Repan

    På SU har du ju mediciner som du måste köpa, om du får standard-kur så kostar pergotime 81 kr och ovitrellen ca 250-300 kronor om jag minns rätt. 

    Läkarbesök 200+200 (har jag för mig, betalade dubbelt för att vi var två, dock ej på kurator?), kurator 200, och äggledarspolningen 200. Inseminationsbesöket betalade vi inte för.

    Patientavgifter och medicin har olika högkostnadsskydd, så nej man kommer inte upp i det på första försöket. :) 

  • jorden

    Okej, så runt 1000-1500 alltså, ungefär. Skönt att det är billiga mediciner. Och lätt att räkna på i och med att båda högkostnadsskydden är en bra bit bort... Någon som har koll på Danmarkskostnaderna?

  • Kronärtskocka

    Nu var det två år sedan jag var till Danmark sista gången så priserna har stigit sedan dess men kring 5000sek för ett försök. ( På Gaia i Hobro, men öppen donator och resa över dagen med färja + kollektivtrafik för en person).

    Swebus över dagen till Köpenhamn är å andra sidan säkert ännu billigare, men där är klinikerna dyrare istället. Inför insemination i Danmark behöver du ta lite prover hemma i Sverige, med ditt lokala MVC ska kunna ta de proverna gratis. Journalsamtalet brukar kunna göras innan per telefon eller på plats inför inseminationen.

    Tre prisexempel, men det finns fler kliniker.

    Vitanova:
    www.vitanova.dk/om-vitanova/priser-og-betaling

    Stork:
    www.storkklinik.dk/se/priser/

    Gaia
    www.graviditetsklinik.dk/priser/priser-insemination

    Här har du en gammal lista, så priserna stämmer ej, men länkar finns samlade så du lätt kan klicka dig vidare: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-129/m43783701.html

    Lycka till var ni än väljer att börja era försök

  • jorden

    Oj, Gaias priser är ju faktiskt ganska mycket lägre. Åkte du färjan Göteborg-Fredrikshavn och sedan tåg? Var det smidigt eller stressigt att hinna åka över dagen dit? Reskostnaden ovan räknade jag på två personer utifrån vad SJ:s hemsida erbjöd nästa dag. För åtminstone första gången räknar jag att ingen av oss skulle gå med på att stanna hemma. :)

  • sina

    Vi betalade ungefär 10 000 (svenska) kronor för vårt försök. Då hade vi en ganska dyr klinik med öppen donator (reglerna ser ju lite annorlunda ut nu), lägre reskostnader och den dyraste danska kronan i världshistorien.

  • Kronärtskocka
    jorden skrev 2013-04-12 19:39:31 följande:
    Oj, Gaias priser är ju faktiskt ganska mycket lägre. Åkte du färjan Göteborg-Fredrikshavn och sedan tåg? Var det smidigt eller stressigt att hinna åka över dagen dit? Reskostnaden ovan räknade jag på två personer utifrån vad SJ:s hemsida erbjöd nästa dag. För åtminstone första gången räknar jag att ingen av oss skulle gå med på att stanna hemma. :)
    Ja, jag åkte färja och sedan buss från Fredrikshavn-Aalborg och därifrån tåg till Hobro. Jag hann men hade kanske 1½ timme i Hobro innan resan tillbaka, men då åt jag också i Fredrikshavn innan jag klev på båten. Tror det hade gått att åka senare från Hobro och sedan ätit på båten istället. Men som sagt, det är snart två år sedan så tidtabellerna kan se annorlunda ut. Men det hittar du lätt på www.rejseplanen.dk/

    Förstår att ni vill åka båda två, det är trevligare att åka tillsammans och ett finare minne att berätta om. Första försöker var vårt första barn med, men flera av de andra försöken åkte jag själv då det blev en jobbig resedag tillsammans med en 10månaders .
Svar på tråden Pengar... Spontan-Danmark vs vänta i Sverige.