• Anonym

    Fel diagnostiserad-bipolär sjukdom

    Hej jag måste få berätta att för ca tre år sedan så blev jag diagnostiserad bipolär och fick äta lithium. Eftersom jag kände att själva bedömningen jag fick av läkaren gick så fort och att han betedde sig väldigt konstigt åt villket gjorde bedömningen orättvis så krävde jag att få en rättvis bedömning eftersom jag kände att något inte stämde.

    Till en början ville ingen lyssna på mig inom psykiatrin men gick sedan med på att göra ordentliga utredningar.

    Efter nya ordentliga och riktigt gjorda utredningar så har det visat sig att jag inte lider av bipolär sjukdom utan har posttraumatiskstress som uppkommit i barndomen då jag blev utsatt för övergrepp som mycket liten. Med kbg(kognitivbeteende terapi) har jag börjat må så pass mycket bättre och är glad för att sjukvården lyssnade på mig då jag tvekade runt bipolär sjukdom.

    Har förstått nu att läkaren aldrig tittade igenom min journal ordentligt innan han gav mig diagnosen och hade bestämt sig innan han träffat mig för att jag var bipolär. I mina journalen stod det att jag blivit utsatt för övergrepp men då jag mådde så såligt själv och läkaren envisades med att säga gång på gång att jag var bipolär fick mig att tro det.

    Sjukhuset har bett om ursäkt och sa till mig att ibland sätter de en diagnos snabbt för att man ska få hjälp. Och senare kan man utredas då igen för att få den rätta diagnosen.

    Men det betyder alltså skrämmande nog att många fler går med fel diagnos men som inte vågar envisas som jag gjorde och tar snällt mediciner som inte hjälper dem alls utan som kanske får vissa att må ännu sämre. Vad jag förstår är de snabba på att sätta diagnosen bipolär sjukdom och med tanke på att medicinen lithium som sätts in vid bipolär sjukdom kan skada både levern och njurarna samt sabbar din sköldkörtel så blir jag mörkrädd att det får gå till såhär.

    Är det någon mer som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Fel diagnostiserad-bipolär sjukdom
  • Anonym

    Med tanke på de resurser som psykvården tilldelas i dag är det inte konstigt att fel begås. Självklart finns det fler som blivit feldiagnosticerade. Läkare är inte mer än människor. Klaga hos politikerna, det är de som är det verkliga problemet.

     

  • Anonym

    Samma här... fick diagnosen bipolär för ett par år sedan utan ordentligt utredning, men nu har jag efter ytterligare utredningar (som jag verkligen fick propsa på och begära själv) fått diagnosen aspergers syndrom i stället. 

  • Anonym

    Inte konstigt att det blir fel ibland. Diagnoserna är ganska flytande, det finns sällan ett "rätt" svar. Man kan uppfylla kriterierna för olika diagnoser vid olika tillfällen i livet. Det går ju inte direkt att ta ett blodprov för att få svar. Man kan ju va bipolär även om man blivit utsatt för traumatiska händelser.

  • Anonym (Skuggan)

    Har förstått att det är en sjukdom som man lätt kan ta fel på. De på psykiatrin har bett om ursäkt flera gånger utan att jag har bett om att få en ursäkt.
    Jag är mest bara glad över att kbt funkar så otroligt bra.

    En till fråga: Ni som har ätit lithium och fått äta levaxin i samband med den har ni fått fortsätta med levaxinet? 
    Jag ska ta prover snart och se hur jag ligger.

  • Anonym

    Jag har också fått diagnosen Bipolär sjukdom. Fick den när jag var 17år och är medelålders nu. Nu har man börjat ifrågsätta diagnosen.

    Det som känns väldigt sorgligt är all den skamm jag kännt i alla år över att jag är bipolär samt att om man kommit på vad som verkligen är fel med mig hade jag kanske fått bättre hjälp. Det är tyvär inte så att jag är psykiskt frisk men problemet är inte att jag har bipolär sjukdom.    

  • TERRI

    Hej jag är också feldiagnostiserad ca 10-13 år tillbaka har ätit enorma mängder olika mediciner hela tiden fått elbehandlingar ECT varit inlagd mycket (ren förvaring) detta har förstört mitt liv jag har problem idag att vistas mycket bland folk i t-bana stora magproblem sömnstörningar har sjukpension.Håller nu på att trappa ur alla mediciner!De rätta diagnoserna skulle vara ADHD ångestsyndrom IBS.Jag har gjort en anmälan till LÖF landstingets försäkringsbolag gör det du med.Lycka till kram Terri

  • Anonym (Strulputten)

    Tjena!

    Har bipolär diagnos sedan ca 10 år tillbaka.

    Insåg av en slump att alla mina mindre bra eller udda sidor stämmer helt in på ADHD.

    Kontaktade vården i min nya kommun och tog upp detta och gjorde scanning där de tyckte att jag borde fortsätta utredas.

    Pratade med ny läkare som beskrev mig som person och tyckte allt stämde tills han började förklara att jag har svårt med det sociala spelet osv. (hade nämnt att jag har autistiskt syskon). Folk i min omgivning brukar ofta diskutera folks beteenden och känslor med mig och brukar säga att jag är bra på det så jag blev fundersam på allt. Får en känsla av att det är lite prestige inblandat och att läkaren bestämt sig efter att ha träffat mig endast 30 min.

    Han vill ta bort bipolärdiagnosen.

    Det jag då klurar på är: ni som fått den bytt mot adhd, har ni regelbundna mörka perioder?

    Typ var tredje- fjärde månad kan jag ha ca 2 veckor när det är omöjligt att känna lycka. Känns som tortyr att vara själv men vill ändå inte träffa folk. Ängslig och självförtroendet är på botten. 2v senare är allt vanligt igen.

    Har ju perioder när jag snöar in på något totalt och fokuserar på det hela dagarna också.

    Är lite förvirrad över vilken benämning mina konstigheter ska ha. Adhd, bipolär eller båda.

  • hyppocampus

    Hej, lite sent svar på denna tråden.. men jag testar,  jag har också blivit fel diagnostiserad. Levt med Bipolärsjukdom som diagnos i 10 år men det visar sig ha mer att göra med någon typ av PMS. Jag åt Lithium i säkert 8 år. Fått skada på sköldkörtlen och måste ta annan medicin för det. Jag blir mörkrädd när jag tänker på det och kan inte förstå hur ingen läkare kopplade ihop att jag nyligen fått mens + skada i foten så jag inte kunde träna (vilket jag alltid gjort mycket) med mina symptom.

Svar på tråden Fel diagnostiserad-bipolär sjukdom