• Trollet7801

    Adoptera från Ryssland

    Hej!

    Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

  • Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • Nahoj23

    Hej

    Vi ska strax skicka våra papper till Kazakstan, det ligger granne med Ryssland. Vår lilla by ligger precis vid gränsen till Ryssland.

  • Trollet7801

    Vad spännande! Har ni hört något om beräknad väntetid? Vi ligger först i kön till syskon men man vet ju inte hur lång tid det kan ta.

  • Nahoj23
    Trollet7801 skrev 2013-04-24 22:21:51 följande:
    Vad spännande! Har ni hört något om beräknad väntetid? Vi ligger först i kön till syskon men man vet ju inte hur lång tid det kan ta.
    Vi har våra papper hos Notarius Publicus nu och sedan skickas det till landet. Då vi är pilotfamilj vet man inte hur lång tid det kan ta, man blir ju tokig på all ovisshet.
  • Trollet7801

    Ja Notarius Publicus har ju bra timpenning. Stod i vår information att det skulle kosta ca 8000-10000kr för första uppsättningen, vi fick en räkning på 18500kr. När vi frågade hur det kunde bli så dyrt sa de bara att priserna gått upp. Sedan fick vi skicka om en bilaga och fick en till räkning på 2000kr....

    Spännande att vara pilotfamilj! Hoppas att vi alla får barnbesked snart.   

  • Emeli
    Trollet7801 skrev 2013-04-27 21:57:33 följande:
    Ja Notarius Publicus har ju bra timpenning. Stod i vår information att det skulle kosta ca 8000-10000kr för första uppsättningen, vi fick en räkning på 18500kr. När vi frågade hur det kunde bli så dyrt sa de bara att priserna gått upp. Sedan fick vi skicka om en bilaga och fick en till räkning på 2000kr....

    Spännande att vara pilotfamilj! Hoppas att vi alla får barnbesked snart.   
    Helt OT, det kan löna sig att ringa runt till olika NP och jämföra. Inte kul att hamna hos en NP som är både dyr och långsam Rynkar på näsan
  • Nahoj23

    Jag ringde säkert 20 stycken och hamnade hos en underbar man i Sundsvall. Han blev förbannad när jag sade vad vi skulle få betala så han gör hela vår akt, plus apostilllestämplarna för 5000:-

  • AnnaLo

    Hej:) Vad kul att jag hittade denna tråd:) vi ska oxå adoptera från Ryssland! Vi har oxå våra papper hos Notarius Publicus nu. Vi önskar oxå syskon. Vad har ni hört ang väntetider? Som jag förstår så kan det gå lite fortare med syskon:) Trollet7801 vad kul att ni ligger längst fram i kön redan! Då borde det väl gå ganska fort? Hälsningar Anna

  • Trollet7801

    Hej Anna! Vad kul att vi blir fler i "rysslandsfamiljen". Vilken förmedling har ni? Har ni också BFA? Har hört att det ska gå fortare med syskon med vad är nu fort när det gäller adoptioner. Hoppas ha de hemma till jul.

    Nahoj, vem var det ni fick hjälp av i Sundsvall. Om du vill lämna ut namnet och inte här kan du få min privata mailadress. 

  • AnnaLo

    Trollet7801
    Ja vi har oxå BFA, och vi är super nöjda. Nu är våra papper skickade till Ryssland och förhoppningsvis framme. Så nu står vi i kö på riktigt. Första lilla väntan är ju för att se vilken region vi hamnar i.
    Jag håller verkligen tummarna för att ni är hemma till jul:) kanske kan bli så när ni redan har köplats 1. Tänk om vi har samma tur:)
    Roligt oxå med någon mer som önskar syskon. Vi tycker det känns helt otroligt spännande att få ett syskonpar på direkten. Säkert super jobbigt i början men ändå en stor dröm vi har med en stor familj:)
    Hur tänker ni kring er föräldrarlesighet? Vi skulle vilja vara hemma jättelänge tillsammans med det blir ju tyvärr en kostnadsfråga tills slut. För man får bara ta bubbla föräldrardagar i 30 dagar va? Vi tänker nu att vi är hemma tillsammans 3 mån. Och sen kommer förhoppningsvis sommarlovet passande (min man är nämligen lärare).
    Vad har ni för medgivarålder? Vi har syskon 0-4år.
    Kul att hitta någon i samma situation:)

  • Trollet7801

    Hej Anna! Tänk om vi får åka samtidigt till Ryssland! Om man kollar på BFA:s hemsida verkar ingen fått barnbesked sedan 8 april, verkar lite trögt. Hoppas det börjar röra på sig snart. Vi skulle också vilja vara hemma några månader alla tillsammans. Men det är ju en ekonomisk fråga. Jag vet inte hur det fungerar med dubbla föräldradagar, finns säkert info på försäkringskassans hemsida. Vi fick rådet att önska syskon 0-5år (ej fyllad fem) för att öka chanserna att få snabbt barnbesked, man skulle ju vilja ha så små barn som möjligt.
    Vi tänker att komma som syskon ska vara en trygghet för barnen. Dels att vara syskon och ha det biologiska bandet samt att de gjort resan tillsammans. Kan också vara en trygghet att någon mer pratar samma språk. Men visst, vi kommer att få fullt upp men oj som vi längtar.... 

Svar på tråden Adoptera från Ryssland