• smellycat1

    Orolig efter äggledarinflammation

    Jag och min man försökte i nästan två år att skaffa ett syskon till vår dotter. Till slut orkade jag inte längre och vi bestämde att vi skulle satsa på karriärerna ett tag och jag började med p-piller för att inte behöva tänka på att bli gravid.

    Efter ca två veckors användande fick jag ont i magen, som kraftig mensvärk, och mådde allmänt dåligt, så jag slutade med dem. Dock så blev jag sämre och efter två veckor av tilltagande smärtor i buken som nu snarare liknade tidiga förlossningsvärkar så åkte jag till vårdcentralen och blev undersökt. Min sänka låg på 107 mot normala 2-11 och läkaren hittade en 5 cm stor blödande cysta som blödde ut i buken. Hon konstaterade också äggledarinflammation ev på båda sidor. Jag fick antibiotika och åkte hem för jag ville inte bli inlagd. Då kändes det jobbigt men skönt att veta vad felet var.

    Några dagar senare ringde hon och meddelade att jag har klamydia. Jag har varit gift i 5 år och inte varit otrogen. Min man blev "våldtagen" oralt när han sov av en kvinna han känner efter en fest för två år sedan men har lämnat få detaljer om det hela. Jag förlät honom då eftersom det kändes som att det inte varit hans fel. 
    Jag hade inte ens en tanke då på att testa eftersom han kände människan och jag fått för mig att man inte smittas på det sättet. 

    Nu befinner jag mig i chock och i en levande mardröm. Jag har alltså haft klamydia i två år utan att veta om det, och det har lett till att jag har fått en inflammation som kan ha gjort mig steril. Klamydian i sig kan ha gjort stor skada tydligen utan att jag märkt av det. 

    Hur ska jag kunna gå vidare efter detta? Vårt förhållande känns smutsigt och bara tanken på att han dragit hem en förödande sjukdom till vår säng, till vårt liv och att det han har gjort har drabbat mig känns oöverkomligt. 

    Är det någon som varit med om något liknande och tagit sig igenom det, blivit gravid igen?

Svar på tråden Orolig efter äggledarinflammation