• Ylli85

    Hjälp! Vår katthona fräser och stöter bort 5v kattungar

    Hej!

    Jag har blivit bekymrad för vår fina katthona. Igår vände hennes humör plötsligt, och nu får ingen av hennes ungar komma nära. Hon äter, men inte alls som hon brukar, och ligger mest och vilar i vår säng. Jag är nästan rädd att hon är sjuk, ska avvakta under dagen och se om hon äter, annars måste vi med henne till veterinären.
     
    Hon verkar ha slutat dia ungarna, och de är bara 5 veckor gamla. Så fort någon av dem kommer nära så fräser hon. Hon går tom efter dem ibland och morrar. Vet nån här hur ofta kattungarna behöver äta varje dag? Om hon inte ger dem mat måste vi se till att de får i sig allt de behöver. Tack och lov har de börjat äta lite köttfärs/och kattmat samt dricker mjölkersättning för kattungar.

    Så, är det nån som har nån aning om vad det kan vara för fel på vår hona? Och hur ofta/mycket behöver vi se till att kattungarna får i sig?     

  • Svar på tråden Hjälp! Vår katthona fräser och stöter bort 5v kattungar
  • Mercedez

    Varför skall du vänta med att ringa vet till i morgon? Ring nu

  • IceJossan

    Ring veterinär omgående, vänta inte tills imorgon för det är bara dumt att dra ut på det. Hon har kanske ont nånstans, för det dör beteendet är inte normalt, och då behöver hon iväg snarast så att hon kan få hjälp att må bättre snabbt och ta hand om ungarna igen.

  • Ylli85

    Tack alla för era svar! Jag ringde faktiskt veterinären så snart jag postat inlägget. De ville att jag skulle ta tempen på henne och återkomma. Stackars Elsa ville inte alls och markerade då att hon hade ont i bakkroppen Gråter

    De har lunchstängt till 13, och öppnar telefonen igen då. Ska ringa tillbaka och be att få komma in med henne. Är rädd att nån idiot har sparkat henne när hon var ute igår... Hon följer efter mig i huset och lägger sig i närheten.

           

  • Tia F

    Kan det vara inflammation eller ömhet?
    Har du tittat på henne hur hon ser ut på magen?

  • Lilia

    Varför släpper ni ut henne? Risken finns att hon blir dräktig igen då.

  • nemo1

    Släpper du ut en diande katt?????? Stor risk att hon är dräktig igen då. Katter brukar stöta bort sina ungar så fort de blir dräktiga och det kan ske omedelbart efter en förlossning. Åk in bums och kastrera och abortera fostren. OM hon ENBART är sjuk så åk in bums iaf.
    Mycket oansvarigt att släppa ut sin okastrerade katt. Ungarna behöver sin mamma i minst tolv veckor för att bli trygga katter.ÅK..... 

  • IceJossan

    Ojojoj, släpper ni ut henne är risken stor att hon råkar ut för en olycka, vilket nu mycket möjligt redan har hänt :( Jag vet MÅNGA kattungar som blivit moderslösa pga att mamman släppts ut och blivit påkörd till exempel. Då hänger ungarnas liv och tillvaro på en mycket skör tråd eftersom de inte bara behöver dia klart (de diar så smått tills de är upp emot 12 veckor om de får för henne) och även för uppfostrans skull eftersom de missar otroligt mycket viktigt.


     


    Så släpp för guds skull inte ut henne själv igen, inte ens en timme! Ska hon gå ut så ta med henne i sele eller följ med henne när hon går lös.


     


    Hoppas att du fått tag på veterinär och att de kan hjälpa henne!! Lycka till och håll oss uppdaterade!

  • Ylli85

    Tack för all er omtanke om vår Elsa! Vi var i kontakt med veterinären under eftermiddagen och kvällen igår, och efter telefonkonsultation fick vi henne att börja dricka och äta. Idag verkar hon vara återställd, spinner, äter och dricker, diar sina ungar och är sig själv igen. Vi vet inte vad det var som var fel igår, men hon verkar idag helt återställd. 

    Kattungarna mår också prima. Under Elsas kortat konvalesens har de tytt sig till oss och sin storasyster Tuva, som har ställt upp för sina småsyskon med mys och bus. 

    Och ja, vi släpper ut henne. Vi bor på landet och Elsa är en utekatt. Klart att vi skulle kunna hålla henne instängd under 12 veckor, men det känns väldigt grymt mot en katt som är van att få komma och gå som hon vill. Vi har aldrig haft koppel på någon av våra katter, och det kommer vi inte börja med heller. Vi har haft kontakter med veterinären tidigare om Elsa, och hon är inplanerad för sterilisering när ungarna blir äldre. Veterinären har inte heller rekomenderat oss att hålla henne inomhus, och de är väl medvetna om att hon får vara ute, och att hon varit ute innan hon blev krasslig.

    Jag vill tacka alla som visat stor omsorg om vår Elsa. Jag vill också lugna er som varit oroliga och antytt att vi är oansvarig, det är vi inte. Att inte kontakta eller åka till veterinären var aldrig ett alternativ. Självklart kör vi 10 mil med henne till veterinären om det skulle behövas. Jag vände mig till forumet för att få råd av någon som kanske varit i en likande situation som kanske visste vad som kunde vara problemet, och som kanske visst hur ofta vi behövde se till att ungarna får mat under en dag.

    Omsorgen om våra djur väcker mycket känslor, och med all rätt. Klart att vi ska ha omsorg om våra fyrfota vänner!

    Tack för all er omsorg om vår Elsa!
    Allt gott,
    Ylli

  • nemo1

    Fattar du inte att katten kommer att bli dräktig vilken sekund som helst igen? Är du villig att riskera livet på din katt, då en dräktighet så tätt mycket väl kan göra att hon dör, för att du tycker det är djurplågeri att ha henne inne de veckor hon diar? Ja jag tycker du är otroligt oansvarig!

  • IceJossan

    Om hon blir dräktig igen nu så kommer hon stöta bort de ungar hon redan har trots att de är beroende av henne fortfarande. Och om hon blir påkörd när hon har små ungar så förlorar de sin mamma. Som sagt, fortsätt att släppa ut henne men ni kan väl ändå följa med henne ute då! Tänk på både mamma och ungar! Är ni med henne när ni är ute så så undviker ni till stor del olyckor och att hon paras om. Det är ju inte ett stort projekt, det är bara att nån följer med ut på promenad bara, och lockar med henne in sen igen. Kan ni inte ta det ansvaret, det är liv det handlar om!

Svar på tråden Hjälp! Vår katthona fräser och stöter bort 5v kattungar