• annamaris

    Vaginal förlossning efter kejsarsnitt?

    Jag är gravid i v 36+6. Fick urakut kejsarsnitt v31 med min första barn 2009 pga moderkaksavlossning. Enligt läkarna nu är det ingen fara med vaginal förlossning men jag är livrädd för livmodernsruptur. Nån som har fött vaginalt efter tidigare kejsarsnitt? Tacksam för era åsikter/erfarenheter!

  • Svar på tråden Vaginal förlossning efter kejsarsnitt?
  • zicko78

    Jag fick ett akutsnitt med min första flicka i v 35. Jag var också väldigt nervös när jag skulle få min andra dlicka 20 mån senare. Men allt gick jätte bra och magen sprack inte som jag trodde den skulle göra

    Efter dom två har jag fått en flicka till även de gick bra och nu väntar jag en fjärde bebis

  • mammabettan

    Med första barnet blev det akutsnitt efter 36 h aktiv förlossning. Öppnade mig aldrig längre än till 7 cm. Gjorde bäckenmätning och gick på Klara-samtal inför förlossning nr 2 och hade en fantastisk vaginal förlossning där allt gick som det skulle. Så visst kan det gå... :)

  • annamaris

    Uppskattar jättemycket att ni delar era erfarenheter. Känner mig lite lugnare nu när jag läser att det har gått bra för er. Man brukar ju läsa skräckhistorier på nätet och nyheterna! Ska också prata med min barnmorska imorgon. En fråga till: behövde ni igångsättning?

  • watership down

    jag födde första med akutsnitt o andra vaginalt. båda efter igångsättning. inga fantastiska upplevelser, fy fan för förlossning :( men det ska gå bra att föda vaginalt för de flesta som gjort snitt innan

  • HannaHYLK
    watership down skrev 2013-04-29 12:22:17 följande:
    jag födde första med akutsnitt o andra vaginalt. båda efter igångsättning. inga fantastiska upplevelser, fy fan för förlossning :( men det ska gå bra att föda vaginalt för de flesta som gjort snitt innan
    Funkade inte igångsättningen med första barnet eftersom du blev snittad?
  • watership down
    HannaHYLK skrev 2013-04-29 20:46:29 följande:
    Funkade inte igångsättningen med första barnet eftersom du blev snittad?
    det beror ju på vad man menar med funkar :) jo förlossningen sattes ju igång så man kan ju säga att den funkade men det är ganska många som blir akutsnittade med igångsättning, speciellt förstföderskor.
  • straw2008

    Har en kompis som födde vag efter ks o det gick men hon ångrade sig något fruktansvärt då det gjorde så vidrigt ont


    I kinamockaskogen.....
  • HannaHYLK
    watership down skrev 2013-04-30 13:38:53 följande:
    det beror ju på vad man menar med funkar :) jo förlossningen sattes ju igång så man kan ju säga att den funkade men det är ganska många som blir akutsnittade med igångsättning, speciellt förstföderskor.
    Ja, jag vet. Jag blev akutsnittad med första barnet, men då var det för att igångsättningen inte gav resultat.

    Jag ska få mitt andra barn om 6 veckor och går nu och funderar över hur sannolikt det är att igångsättning fungerar den här gången om det blir aktuellt. Känner att jag inte vill bli utsatt för ett sånt försök "i onödan" igen.
  • watership down

    nej jag vill inte heller bli utsatt för det "i onödan" men det verkar inte vara nåt val :( läkaren sa oxå att om man sätter igång o det blir akutsnitt så får barnet den stress som man vill att det ska få (som den får vid alla förlossningar utom planerade snitt). men jag satt bara o tänkte på "ja men om det blir urakut snitt då? :( 

  • LisaNi

    Om man bara är snittad en gång innan och det var ett okomplicerat snitt är risken för att livmodern brister mycket liten.

    Som några säger ovan finns det flera skäl att försöka vaginalt:
    - mindre risk för komplikationer vid ev. kommande graviditeter (föreliggande moderkaka/placenta previa, moderkaka som växer in i livmoderväggen/placena accreta)
    - mindre risk för andningsproblem för barnet om det föds vaginalt (även mindre risk vid akut snitt än vid planerat anitt eftersom barnet då utsatts för olika hormoner och stressämnen under förlossningen som är bra för barnet)
    - mindre risk för astma, diabetes mm för barnet om det föds vaginalt
    - snabbare återhämtning för mamman
    - inga operatonsrelaterade risker för mamman

    Om man däremot gjort 2 eller fler tidigare snitt, har väldigt täta graviditeter (gravid inom 6 månader efter snitt), har ärr efter andra operationer eller skador i livmodern brukar man rekommendera snitt därefter. (Även då är risken för att livmodern brister låg, men man bedömer det ändå som för hög risk.)

  • iser

    Födde mitt första barn med katastrofsnitt /urakut och mitt andra vaginalt. Det var sent under förlossningsskedet med första det blåstes av. Min andra förlossning som var vaginal gick hur bra som helst. De hade extra koll och jag hade även under graviditeten fått extra UL. Det de sa var att de undviker igångsättning etc samt att  risken för snitt är högre när man genomgått urakut. Din förlossning räknas som riskförlossning men de kommer hålla bra koll på dig. Jag var väldigt orolig för att jag skulle bli rädd under förlossningen men allt var verkligen super. 

Svar på tråden Vaginal förlossning efter kejsarsnitt?