• Kajsalannestad1

    Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!

    Jag har läst igenom hela "det du önskar att du visste innan förlossningen" tråden och måste nu säga att jag fick mig en släng av förlossningsrädsla...

    Så jag tänkte att nån kanske vill stilla min oro och berätta om era positiva upplevelser på förlossningen och bb.
    Kanske berätta lite om hur det går till och så.

    Jag är gravid med första barnet och är i vecka 22+3 så jag har ju lite tid på mig att förbereda mig!

    Det vore jättekul om någon ville dela med sig av det som är bra också.


  • Svar på tråden Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!
  • Modernmom

    Det är en känsla av ur-moderlighet. Jag har aldrig känt mig så stark! Sen är det en väldigt skön känsla att driva mot krystvärkarna, då ser man änden på eländet.

    Och sist men inte minst; det är fantastiskt vackert och stort att bli mamma!

    Lycka till från en som varit förlossningsrädd och ändå gjort om det tre gånger...

  • Pissenisse

    Det bästa är ju självklart att man får träffa sitt barn, med den motivationen så blir det lättare att kämpa.
    För egen del var det inte särskilt tufft alls, visserligen tog jag epidural så jag vet inte hur det hade varit annars men det är jag inte så nyfiken på heller, hade knappt ont. Det var som mensvärk fast med en kraftigare fysisk ansträngning. Det enda som gjorde för ont var när huvudet trängde ut, men det handlar om en liten liten stund.
    Blir nästan lite avundsjuk på alla som har det framför sig, så spännande! Hela upplevelsen från att man börjar ana att det är igång, till att man åker in, tills man väntar på att det är dags att krysta minns jag med den där pirriga lyckokänslan, nervositet och glädje! Lycka till!

  • Kajsalannestad1
    Modernmom skrev 2013-04-29 23:13:09 följande:
    Det är en känsla av ur-moderlighet. Jag har aldrig känt mig så stark! Sen är det en väldigt skön känsla att driva mot krystvärkarna, då ser man änden på eländet.

    Och sist men inte minst; det är fantastiskt vackert och stort att bli mamma!

    Lycka till från en som varit förlossningsrädd och ändå gjort om det tre gånger...



    Jag har hört från någon tidigare att man besitter en sjuhelsikes styrka som man inte vet om förrän det är dags :p

    Och om du gjort om det tre gånger och fortfarande lever så antar jag att jag inte har någonting att oroa mig för ;)

    Man läser dock så mycket skräckhistorier om alla komplikationer som folk lider med och hemsk personal bland annat.. Det känns lite som att det är ett lotteri..
  • Rani

    Man glömmer allt fort fort efteråt! Själva förlossningen tar ju inte speciellt lång tid. Det är väl snarare livet efter man bör ladda för. Att få en helt ny liten minimänniska i sitt liv är en mycket större utmaning.

    Det bästa med att ha gått igenom graviditet och förlossning är insikten om att min kropp fyllt ett annat syfte än att "försöka se snygg ut". Den har klarat att bära och föda en nt människa! Skit samma om den är snygg eller inte. Den är frisk och stark och har klarat uppgiften med bravur.

  • Kajsalannestad1
    Pissenisse skrev 2013-04-29 23:19:43 följande:
    Det bästa är ju självklart att man får träffa sitt barn, med den motivationen så blir det lättare att kämpa.

    För egen del var det inte särskilt tufft alls, visserligen tog jag epidural så jag vet inte hur det hade varit annars men det är jag inte så nyfiken på heller, hade knappt ont. Det var som mensvärk fast med en kraftigare fysisk ansträngning. Det enda som gjorde för ont var när huvudet trängde ut, men det handlar om en liten liten stund.

    Blir nästan lite avundsjuk på alla som har det framför sig, så spännande! Hela upplevelsen från att man börjar ana att det är igång, till att man åker in, tills man väntar på att det är dags att krysta minns jag med den där pirriga lyckokänslan, nervositet och glädje! Lycka till!



    Åh Gud va härligt med någon som haft en så bra förlossning!

    Tusen tack för att du ville dela med dig!

    Hur lång tid tog det allt som allt?:)
  • snuppis

    De är en häftig upplevelse! När jag skulle få mitt andra barn så såg jag fram mot att få föda, riktigt längtade efter att få åka in =) De var inte enkelt de vill jag inte säga, men riktigt häftigt och underbart att få den lilla krabaten på magen. 

  • Rani

    Just det. En jättebra sak med förlossningen. Fikat man fick efteråt är typ det godaste fika jag ätit. Aldrig har jag varit i sånt behov av en macka och aldrig har den smakat så gott.

  • Pissenisse
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-29 23:22:37 följande:



    Åh Gud va härligt med någon som haft en så bra förlossning!
    Tusen tack för att du ville dela med dig!
    Hur lång tid tog det allt som allt?:)
    Anade lite molande värk, så gick vattnet plötsligt, sen tog det 6 timmar innan han var ute. Perfekt tycker jag, man vill ju inte kämpa för länge men samtidigt så vill man hinna förstå vad som är på gång!
    Jag hade en grymt tuff graviditet så det var väl förlossningen som kompenserade=)
  • Kajsalannestad1
    Rani skrev 2013-04-29 23:25:51 följande:
    Just det. En jättebra sak med förlossningen. Fikat man fick efteråt är typ det godaste fika jag ätit. Aldrig har jag varit i sånt behov av en macka och aldrig har den smakat så gott.



    Haha :p jag som älskar fika :)!
  • Kajsalannestad1
    Pissenisse skrev 2013-04-29 23:27:43 följande:
    Anade lite molande värk, så gick vattnet plötsligt, sen tog det 6 timmar innan han var ute. Perfekt tycker jag, man vill ju inte kämpa för länge men samtidigt så vill man hinna förstå vad som är på gång!

    Jag hade en grymt tuff graviditet så det var väl förlossningen som kompenserade=)



    Det låter som en dröm!

    Jag har hittills haft en riktigt kämpigt graviditet med svår figlossning, migrän, halsbränna och massvis med sammandragningar så jag hoppas på en enkel förlossning :)
Svar på tråden Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!