• Krusbär A

    Solkläder för barn

    Hej,

    Vi ska åka på solsemester i sommar med två barn - 1 och 4 år gamla. Jag har tittat på uv-kläder för att kunna skydda dem bra mot solen (förutom skugga förstås).

    Men hur ska man tänka kring storlekar på uv-kläder, som ibland anges både i längd, ålder och vikt. Minstingen är ganska liten, väger knappt 8 kg och är 74 cm lång. Är en uv-dräkt stl. 68-80 lagom? För 86-92 känns gigantiskt på henne! Och badblöja stl. 6-12 mån (7-11 kg) alternativt 12-18 mån (10-13 kg)? Solhatt 1-2 år eller 0-1 år?

    Bör man även ha särskilda uv-kläder på större barn? Tänker på 4-åringen som är ganska bestämd vad det gäller kläder och undrar om han överhuvud taget går med på uv-kläder, eller om man ska satsa på tröja och uv-keps bara?

    Tack på förhand! Cool

  • Svar på tråden Solkläder för barn
  • Karin på Stadium
    Krusbär A skrev 2013-04-30 12:31:31 följande:
    Hej,

    Vi ska åka på solsemester i sommar med två barn - 1 och 4 år gamla. Jag har tittat på uv-kläder för att kunna skydda dem bra mot solen (förutom skugga förstås).

    Men hur ska man tänka kring storlekar på uv-kläder, som ibland anges både i längd, ålder och vikt. Minstingen är ganska liten, väger knappt 8 kg och är 74 cm lång. Är en uv-dräkt stl. 68-80 lagom? För 86-92 känns gigantiskt på henne! Och badblöja stl. 6-12 mån (7-11 kg) alternativt 12-18 mån (10-13 kg)? Solhatt 1-2 år eller 0-1 år?

    Bör man även ha särskilda uv-kläder på större barn? Tänker på 4-åringen som är ganska bestämd vad det gäller kläder och undrar om han överhuvud taget går med på uv-kläder, eller om man ska satsa på tröja och uv-keps bara?

    Tack på förhand! Cool
    Hej,

    När det gäller storlekar till små barn så börjar Stadium på stl 86. Därför blir det svårt för mig att svara på hur andras storlekar är. Spontant så låter stl 68-80 som en väldigt konstig storlek. De borde vara 68-74, 80-86 och då skulle jag föreslå 80-86 för en som är 74.


    Badblöjor (ej engångs – dessa kan nog vara mjukare) som är för små är inte skönt, samtidigt som de ju heller inte får vara för stora, men den som är från 10kg låter ju ändå kanske bäst eftersom det är ett par månader kvar till sommaren.


    Solhatt borde 1-2 år vara bäst när barnet ändå fyllt 1 år.


    För en 4-åring kan en tröja, korta byxor och solkeps passa bra. Finns ju lite tuffare som en 4 åring kan tycka det är coolt att ha på sig.


    Vårdguiden och apoteket har också bra info om barn och sol på deras hemsidor.

    Trevlig sommar!

    Vänliga hälsningar,
    Karin


Svar på tråden Solkläder för barn