• Sofie83

    Insemination... Vart börjar vi?

    Hej!

    Min flickvän och jag har under en längre tid pratat om att skaffa barn- vi vet att vi vill göra det genom en insemination.
    Vi har försökt forska på nätet, för att få reda på mer information... Men inte helt lätt!
    Någon med erfarenhet som vet hur man ens börjar? Det finns bra sidor på nätet om vi väljer att göra det i Danmark  men om vi vill göra det hemma i Sverige, förslagsvis i Skåne där vi bor? Hur går vi till väga?

    Alla tips och tankar är välkomna! Vart hittar man information? Är det "kösystem"? Ska vi ringa någonstans? Hur gick ni tillväga? Berätta allt!! :)

    Tack!! 
  • Svar på tråden Insemination... Vart börjar vi?
  • Lyckan 382

    Det finns telefonnummer uppe till höger. Vi bor i ett annat landsting så jag vet inte något om kötider men om ni ringer får ni nog all den info ni behöver. Det står även på sidan vad som sker vid ett första besök - ni kommer att bli behandlade som ett par som försökt hemma, så att säga.

  • Wimlan

    Jag har gjort insemination utanför vården, i Skåne, en så kallad "heminsemination". Det är inte olagligt men inte heller rättsäkert. Man får själv hitta donator, antingen i bekantskapskretsen eller via internet. Själva proceduren kring inseminationen är inte särskilt svår eller komplicerad, det svåra är att hitta en man som ni är trygga med, som vill ha det på samma sätt som ni. Om ni är gifta, har ni möjlighet att få hjälp via vården. Det är nog att rekommendera. I vår familj passade anonym donator allra bäst. Gör man det inom vården tror jag man kan välja, så att barnet sen kan spåra sitt ursprung men jag ska inte spekulera kring det egentligen för jag är inte insatt i hur det går till inom vården. Mitt barn kommer dock aldrig att kunna spåra donatorn och jag vet ju inte hur barnet kommer känna inför det. Gör man heminsemination kan man söka på Villhabarn.com, minbebis.com, donor.se, qruiser.se och liknande sidor efter presumtiva donatorer. När man hittat nån lämplig och alla berörda är överens om upplägget, får man börja hålla koll på ägglossningen. Det finns stickor att köpa på Apoteket eller nätet, så man kan hålla koll på din cykel. Inga särskilda hormoner eller förberedelser behövs. Donatorn måste kunna träffas med kort varsel och gärna minst två gånger per ägglossning. Man kan enkelt inseminera sperman själv eller med hjälp av sin partner, men en enkel medicinspruta från Apoteket. Vid heminsemination varken "tvättas" eller fryses spermierna, så det är stora chanser att bli gravid, om bägge är friska. Ändå kan ju det ta ett tag, som för alla kvinnor så det gäller att ha tålamod. När ni väl blivit gravida, så har ni förhoppningsvis redan innan kommit överens med donatorn huruvida han skall få löpande information eller ha fortsatt kontakt eller ej. Är det en anonym donator bryts naturligtvis kontakten i samband med plus på teststickan. Man kan aldrig avtala bort ett faderskap. Men om inget samlag sker, kan man inte kräva mannen på underhåll. Huruvida en donator kan kräva att få bli juridisk fader eller ej, vet vi inte än men i Danmark finns ett rättsfall där donatorn fick rätt mot kvinnorna. Många väljer att öppet dela föräldraskap med ett annat par, och det finns många olika sätt att bilda familj! Mycket att fundera på och väldigt roligt! All lycka till, barn är helt fantastiska

  • Lyckan 382

    Vad gäller insemination genom vården så behöver man inte vara gifta, däremot ska man vara sammanboende och ha ett stabilt förhållande. Man får genomgå en läkarundersökning, ett samtal med kurator och oftast undersökning av äggledare, s.k. spolning. Det varierar nog i vilken ordning. Om man inseminerar vis svensk sjukvård så matchas donatorn så väl det går med den icke-biologiska mammans hår- och ögonfärg. Någon annan information får ni inte. Barnet däremot, kan ta reda på information om donatorn (finns brev och foto på sjukhuset) när det uppnått "mogen ålder", oftast 18 år. När barnet är fött brukar man behöva skriva på ett papper på familjerätten, men det handlar inte om en adoption, utan om att bekräfta föräldraskapet. För oss var detta det enda tänkbara alternativet, men det beror mycket på ens egen situation.

Svar på tråden Insemination... Vart börjar vi?