• Nattafnatta

    Bakåtlutad livmoder - alltid vidöppet läge vid förlossningen?

    Hej,

    Undrar om det stämmer att om du har bakåtlutad livmoder så kommer bebisen med största sannolikhet ut ur ett vidöppet läge? Dvs med ansiktet upp mot taket. Det vanligaste och mest ultimata läget är ju Framstupa läge, dvs att barnet kommer med ansiktet neråt, riktat mot mellangården och ändtarmen. 

    Vet ni hur det är? Hur har ni med bakåtlutad livmoder haft det vid förlossningen? Är det alltid så?   

  • Svar på tråden Bakåtlutad livmoder - alltid vidöppet läge vid förlossningen?
  • Olivetta

    Hej!

    Jag har som barnmorska aldrig kopplat ihop bakåtriktad livmoder med vidöppna lägen. Det är mer livmoderns och bäckenets form som avgör hur barnet helst lägger sig.

    mvh Jane

    www.birthofcourage.se

  • Nattafnatta

    Tack för svaren!
    Läste det nämligen någonstans att det är det som är skillnaden på fram- och bakåtlutad livmoder i samband med förlossning. Men det känns ju skönt att höra!

     

  • evkasu

    Vet inte om det har något samband men min livmoder lutar bakåt och sonen föddes i vidöppen pannbjudning.

  • Nattafnatta
    evkasu skrev 2013-06-12 19:09:43 följande:
    Vet inte om det har något samband men min livmoder lutar bakåt och sonen föddes i vidöppen pannbjudning.

    Var det en jobbig förlossning?
  • evkasu

    Den var tuff. Både pga det vidöppna läget och bjudningen. Men de allra flesta som ligger i vidöppet läge vrider sig ju rätt till slut.

  • Plopps80

    Har väldigt bakåtlutad livmoder och min dotter föddes med kronbjudning. Hon hade handen på hjässan.

  • Nattafnatta
    Plopps80 skrev 2013-06-23 20:38:08 följande:
    Har väldigt bakåtlutad livmoder och min dotter föddes med kronbjudning. Hon hade handen på hjässan.

    Ajdå. :/ Jobbig förlossning?
  • Plopps80
    Nattafnatta skrev 2013-06-25 09:04:25 följande:
    Ajdå. :/ Jobbig förlossning?

    Fruktansvärd men jag behövde enbart 2 stygn så antar att det ändå gick väldigt bra. Smärtan var ju obeskrivlig och nu är man gravid med nr 2 och ska göra om detta vad tänker man med?
  • ApanApansson

    Jag har fött båda mina med ansiktet uppåt, det har gått lätt och smidigt båda gångerna utan bristningar Försök att inte oroa dig, det kan bli svårt även om barnet ligger bra så det bästa är att bara "åka med" 


    Stupid is, as stupid does!
  • Nattafnatta
    ApanApansson skrev 2013-06-28 22:49:12 följande:
    Jag har fött båda mina med ansiktet uppåt, det har gått lätt och smidigt båda gångerna utan bristningar Försök att inte oroa dig, det kan bli svårt även om barnet ligger bra så det bästa är att bara "åka med" 

    Det var en skön kommentar att läsa såhär 7 dagar innan BF Glad Tack!
  • marilin

    Jag har bakåtlutad livmoder och mina tre barn har inte fötts i vidöppet läge.

  • ApanApansson
    Nattafnatta skrev 2013-06-30 06:05:49 följande:

    Det var en skön kommentar att läsa såhär 7 dagar innan BF Glad Tack!
    Vad härligt! Glöm inte att slappna av, och uppdatera gärna sen Lycka till!
    Stupid is, as stupid does!
Svar på tråden Bakåtlutad livmoder - alltid vidöppet läge vid förlossningen?