• användarnamn1

    Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?

    Hej,

    Jag försöker hjälpa familj, som precis har fått ett litet barn, med att införskaffa ett bra bärhjälpmedel. Har tidigare nämnt trikåsjal för dem, men jag är osäker på om t.ex tricot-slen blir för varm nu till sommaren. Någon annan variant av trikåsjal som jag kunnat hitta information om, och som ska vara svalare (aldoria var det nog) hittade jag samtidigt information om kunde upplevas som alltför elastisk, och därmed kännas osäker.

    En annan tanke jag har är att det dels ju kanske är lättare med sele (att ta på sig och så), och dels att selen varar betydligt längre tid. (- jag har tänkt ge vad det än blir som en gåva, och det finns visserligen inga ekonomiska problem i familjen, så de kan ju skaffa en sele senare om det skulle vara så att sjal är bäst just nu, men ändå, för enkelheten..). Jag har därför tittat en del på Manduca och på Ergobaby.

    Manduca verkar mindre krånglig i och med att den inte behöver någon spädbarninlägg, men samtidigt undrar jag om man alltså bara kan ha barnet i grodposition i den, eller om det går att ha det i vagga också. Vet någon detta? Ergobaby, om det inte är så krångligt med inlägget som man kan tro, verkar ju bra med sina små fickor till saker, och praktiska ljusskydd att dra över bebisens ansikte om det skulle behövas. Har Manduca också fickor och sånt? Kan man bara ha bebisen i vaggposition så länge man använder nyföddsinlägget?

    Vad jag har förstått måste barnet fortsätta sitta med ansiktet mot föräldern (eller på höft eller rygg) även när det blir äldre i Manducan. Stämmer detta? Har jag förstått det rätt att Ergobabyn på det sättet tillåter mer omväxling?

    Föräldrarna inte pinnsmala, snarare lite större (men inga jättar;) ) - jag uppfattade någonstans att Manducan passar bättre för lite bredaxlade personer än väldigt smala, men hur funkar Ergobaby - är den lika bra för alla eller?

    Får man samma närhet i en bärsele som i en bärsjal?

    Jag har alltså inte barn själv ännu, men har snappat upp lite om de här grejerna ändå, så de nyblivna föräldrarna tar glatt emot min input. Hoppas nu få input från folk som alltså inte bara läst utan också testat - skulle vara jättesnällt!:)

  • Svar på tråden Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?
  • Sweet life

    Ergon är precis som Mandcuan. Barnet kan placeras med ansiktet mot föräldern, på höften eller ryggen. Aldrig med ryggen mot förälderns mage/bröst. Varför? För att det inte är bra för barnets anatomi...

  • Sweet life

    Vi har en sjal, en tikåsjal från Mysak. Älskade verkligen att ha honom i den redan från start. Han är född i juni, det var lite varmt med i sjalen hade han bara blöja på sig och jag linne.

    Ergo har vi provat och jag gillar den, dock måste man ju ha ett spädbarnsinlägg i den från början.

  • användarnamn1

    Tyckte du alltså att det kändes mer nära med sjalen än när ni provade Ergon? Med inlägget i den måste väl den också vara ganska varm, för barnet åtminstone?

  • lilaemma

    Jag skulle rekommendera elastisk bärsjal i början. Ergon är fantastisk när barnet blivit större, men just i början - bärsjal utan tvekan. 

  • hannis

    Jag hatar min trikåsjal, verkligen hatar! Krånglig att ta på, varm, obekväm och sonen skriker bara i den. Värdelöst alltså!

    Min Manduca däremot är kanon. Båda mina söner har suttit i den från födseln så den har varit väldigt välanvänd. Jag uppskattar att den går att använda både på magen, höften och ryggen och att den är så bekväm.

    Jag är 167 cm lång och har strlk M så är varken liten eller jättestor.

  • Flickan och kråkan

    Personligen tycker jag att trikåsjal slår allt med hästlängder till just nyfödd, men det är självklart en smaksak. Man måste j inte komma överens med sjal .

    OM det är sjal som är på tapeten så skulle jag varkn välja tricot slen eller aldoria. Tricot slen är den kommersiellt vanligaste här i Sverige, men den är VARM! Aldoria är jättesval och urmjuk med bambu, men den är svajig och håller inte så länge. Är det till nu i sommar så rekommenderar jag Sino från looma. Tunn och sval men ändå stadig för att vara så pass tunn.

    De ergonomiska bärselarna är på många sätt väldigt lika. Barnet sitter på samma sätt, så det handlar mer om detaljskillnader än något annat. Det som dock är viktigt just när man ska välja bärsele, till skillnad från sjal, är att man väljer rätt modell. Olika modeller passar olika bärare. Jag är t.ex. liten på alla håll och kanter och kan inte ha manduca. Det är dock en jättebra bärsele, men inte just för mig. Sambon trivs förträffligt med den (som är stor på alla håll och kanter).

    Jag tycker nog trots allt att bylsiga stora spädbarnsinlägg kan vara lite omständliga. Inte minst nu när det börjar bli sommar. Manducan har ju en lite annorlunda typ av inlägg som inte är så tjockt. Samma sak med t.ex. Beco butterfly. Beco gemini behöver man inget inlägg till alls, men håller däremot inte lika länge, dvs man får byta ut det när barnet blir äldre om man vill bära länge. 

  • Malawi

    Vi har använt en trikåsjal som heter Mam Eco på sommaren till våra då nyfödda. Den är till hälften gjord i hampa så den är lite stabilare än en vanlig trikåsjal och vi upplevde den som sval.

    Kan rekommendera sjalbarn.se, där kan du också få råd om selar och sjalar. 

  • användarnamn1

    Sjal kan man, som jag har förstått det, amma i. Kan man det i t.ex Manducan?

    Hade inte uppfattat att det är spädbarnsinlägg i Manducan också. Betyder det att man har barnet i vaggposition också i den första tiden? Det ser i instruktionsvideor om Ergo Baby ut som att det är det man har där. Går det att ha nyföding i grodposition i de här selarna?

    Är det Sino från Looma som inte produceras längre? Tycker jag har läst om den någon annanstans.

  • Flickan och kråkan
    användarnamn1 skrev 2013-05-19 10:57:13 följande:
    Sjal kan man, som jag har förstått det, amma i. Kan man det i t.ex Manducan?

    Hade inte uppfattat att det är spädbarnsinlägg i Manducan också. Betyder det att man har barnet i vaggposition också i den första tiden? Det ser i instruktionsvideor om Ergo Baby ut som att det är det man har där. Går det att ha nyföding i grodposition i de här selarna?

    Är det Sino från Looma som inte produceras längre? Tycker jag har läst om den någon annanstans.
    Man kan amma i både sjal och ergonomisk bärsele. Manduca har också ett inlägg för nyfödd men det är inte så stort och bylsigt som i t.ex. ergon utan det är som en "flärp" som är fastsydd i selen. Barnet ligger aldrig i vagga-position i någon ergonomisk bärsele (med eller utan inlägg för nyfödd) utan sitter alltid upprätt i groda. Det rekommenderas att ha barnet upprätt i groda i både sjal och bärsele från start och inte bära i vagga.

    Sinon har börjat nytillverkas igen , men det är nog bara i en eller två färger tror jag. 
Svar på tråden Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?