• Anonym (Orolig)

    Citodon och abstinens???

    Jag har fibromyalgi, är ganska ny diagnosticerad. Har sedan januari, ungefär, ätit citodon. Jag äter inte så många, Max tre om dagen. Och minst ett dygn i veckan tar jag inga alls. Då och då så går det ca 48 timmar imellan. Tror att jag har ätit ungefär 230 tabletter sedan början av januari. Anledningen till att jag har sån koll är att jag är väldigt orolig för att bli beroende. Jag har nu bestämt mig för att sluta helt och undrar om någon vet hur lång tid det tar innan abstinensen kickar in? Är det vettigast att bara sluta eller ska jag trappa ner? Ta en halv tablett två gånger om dagen istället ett litet tag? Hoppas att någon har lite erfarenhet och vill hjälpa mig

  • Svar på tråden Citodon och abstinens???
  • pappa76

    Hej!
    Du behöver inte alls vara orolig för beroende på Citadon! Som du förklarar så äter du mindre doser
    än man får, rek upp till 6st/dag vid behov eller läk ordination.
    Är det en  MYCKET vanebildande värktablett du ska akta dig för, som ofta läkare vill skriva ut,
    så börja ALDRIG med Tramadol om du nu är rädd för ett beroende, ett rent helv..e att sluta med!!!
    Nej, behöver du dina Citadon så ta du dem med lugn......

  • Scratt

    Jo jag vet att jag just nu håller mig inom rimliga gränser men vill ändå sluta, både för att jag är rädd för att utveckla en hög tolerans för dom och för att det är så trist att behöva ta dom, att aldrig kunna ta ett glas vin och sånt...
    Det jag funderar på är om jag kan vänta mig abstinens och hur många timmar efter sista tabletten som jag kan räkna ned att den kommer.
    Jag klara ju som sagt 48 timmar utan att må så mycket sämre än vanligt...

  • pappa76

    Hej igen!
    Är nästan säker på att du inte alls kommer att känna av något om du slutar, då hade du helt säkert
    känt något inom 24h. 

  • Queenie70

    Hur lätt du utvecklar ett beroende har mycket att göra med hur din personliga benägenhet ser ut. Jodå man KAN bli beroende av citodon också. Själv åt jag i väntan på och efter en ryggoperation 6-8 citodon om dagen under flera månaders tid. När jag sedan slutade upplevde jag att tillvaron blev lite "hårdare" på nåt vis och jag var tvungen att vänja mig vid att inte vara lite inlindad i bomull som man är om man äter citodon hela dagarna. Nån abstinens var det väl inte direkt, men det märktes.

  • Scratt

    Tack för dina svar
    Hoppas verkligen att du har rätt, jag tänker att jag slutar helt under en period och sen har dom som "reserv" att ta någon gång ibland när värken blir för jäklig....

  • Anonym (22)

    Citodon är vanebildande och därför ska man vara försiktig med dom. Se till att inte överskrida dosen och drick aldrig alkohol eller ät några andra tabletter med paracetamol samtidigt.
    Annars är Citodon en bra tablett vid värk.

  • jomma

    Jag tycker det är bra att du ska sluta med citodon på regelbunden basis. De är beroendeframkallande och man utvecklar även tolerans så man behöver öka dosen. Om man har en sk kronisk sjukdom som du har ska man så mycket som möjligt hålla sig ifrån beroendeframkallande mediciner. Du kan precis som du säger ha dem vid behov.

    Det är inte säkert att du får abstinens alls. Abstinemsen skulle komma inom första dygnet i så fall.

    Citodon bildar opiatliknande förening i kroppen och det är den sorts abstinens man skulle kunna få.

    Det finns väldigt många "citodonmissbrukare" i Sverige så ni som säger att citodon inte är vanebildande har fel. Ni kan tex gå in på fass.se och läsa.

    Lycka till ts du verkar vara mycket vettig!

  • Scratt

    Tack alla
    Det går nog bra det här, om abstinensen skulle komma inom 24 timmar är det ju inga större problem, det gör jag ju varje vecka nu har bara tagit två stycken sen i tisdags eller onsdags tror jag..

  • pappa76

    Hej!
    Ska inte lita på allt som står i FASS, mycket är grundat på tester av läkemedel på grupper/människor, visst!
    men inte har väl någon fått ut 10-20 Citadontabletter/person att svälja på en gång, i något övervakat test!!!
    Nej, mycket info är även grundad på vad patienterna samt missbrukarna ger för info om biverkningar. 
    Varför ska man öka dosen???, bättre isåfall att variera med en annan värktablett innehållande  olika
    verkningspreparat, fråga din läkare....... 

Svar på tråden Citodon och abstinens???