• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • EnAnonumius
    LittleDarling skrev 2013-05-24 16:52:11 följande:
    Nej jag menar inte att det jag skrev måste inträffa eller vara ordagrant och till punkt och pricka. Verkligen inte, men det var ett exempel på hur det KAN vara i ett ghetto. Att kalla Husby för ett ghetto är skrattretande. Det är invandrartätt javisst men ingen jävla ghetto. Se den länk och LÄS VIDARE LÄNGRE NER (speciellt stycket om Storbritannien), den som Lilje själv la upp eller kom med egna erfarenheter, så kan vi snacka sen.
    Verkligen?

    Då skall jag fräscha upp ditt minne över vad du själv skrev i inlägg #2120.

    Jag citera LitleDarling från inlägg #2120
    Vadå försöker? Det märks att du inte är särskilt berest överhufudtaget (som ni säger i Hufudstaden) på fina gatan.

    Här kommer lite bilder på riktiga ghetton. Det känns som att det är nödvändigt i den här diskussionen.

    Jag läser vidare med i ditt övriga inlägg #2120  och INGEN stans så skriver du "det KAN vara".
    Du sitter och HÄVDAR att det är "riktiga ghetton" och så lägger du in bild bevis.

    Du säger åt mig att jag skall läsa. Du för fan borde säga åt dig själv först.
    Jag påtalade om Bronx som är ett ghetto i USA i staden NY.
    Vägrade du att läsa detta?

    Jag Citerar mig själv från inlägg #2123
    "Även ghetton i USA har faktiskt duch/toaletter och rinnande vatten. Ett av USAs mest berömda ghetton är b.la Bronx. "

    Och Lilje lade in en länk i ett inlägg från wikipedian.. Och Om du själv läser Wikipedia så ser du att Bronx är just ett av ghettona som står med i wikin. 

    Så du är knappast rätt människa att säga åt andra att "Läsa".  När du bevisligen skiter i att läsa själv.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LittleDarling
    EnAnonumius skrev 2013-05-24 18:26:26 följande:
    Verkligen?

    Då skall jag fräscha upp ditt minne över vad du själv skrev i inlägg #2120.

    Jag citera LitleDarling från inlägg #2120
    Vadå försöker? Det märks att du inte är särskilt berest överhufudtaget (som ni säger i Hufudstaden) på fina gatan.

    Här kommer lite bilder på riktiga ghetton. Det känns som att det är nödvändigt i den här diskussionen.

    Jag läser vidare med i ditt övriga inlägg #2120  och INGEN stans så skriver du "det KAN vara".
    Du sitter och HÄVDAR att det är "riktiga ghetton" och så lägger du in bild bevis.

    Du säger åt mig att jag skall läsa. Du för fan borde säga åt dig själv först.
    Jag påtalade om Bronx som är ett ghetto i USA i staden NY.
    Vägrade du att läsa detta?

    Jag Citerar mig själv från inlägg #2123
    "Även ghetton i USA har faktiskt duch/toaletter och rinnande vatten. Ett av USAs mest berömda ghetton är b.la Bronx. "

    Och Lilje lade in en länk i ett inlägg från wikipedian.. Och Om du själv läser Wikipedia så ser du att Bronx är just ett av ghettona som står med i wikin. 

    Så du är knappast rätt människa att säga åt andra att "Läsa".  När du bevisligen skiter i att läsa själv.


    Men nu blir jag förbannad på riktigt!!! När fan har jag förnekat att Bronx är ett ghetto???????? ???? ????
  • EnAnonumius
    LittleDarling skrev 2013-05-24 18:24:48 följande:
    Politiskt korrekt= en person som vänder kappan efter vinden. Men eftersom många av mina meningsmotståndare verkar gilla det ordet så skrev jag det där istället för att bara skriva "korrekt" som ett skämt (!) Orka hålla på och märka ord hela jävla tiden! Men jag inser nu att det inte finns vare sig humor eller ordentlig läsförståelse här inne. Om jag skriver att det inte finns rinnande vatten i kranen och att du äter ris varannan dag så skulle vilken normal människa som helst bara automatiskt och magiskt FÖRSTÅ att det inte gäller för precis exakt alla ghetton world wide! Att det ska vara så skitnödigt här inne att man verkligen måste skriva ut allt så korrekt och faktamässigt till punkt och pricka att det inte lämnar ett uns av humor, vidare förståelse för det uppenbara och tid för att begrunda ett inlägg.

    Tråkigt att det är så för det blir så tjatigt att behöva ÖVERförklara sig hela tiden, att behöva skriva allt 100 gånger så att verkligen alla förstår. Jag är övertygad om att om jag hade skrivit ut mitt telefonnummer i siffror så hade ni missförstått det också!

    Tröttsamt så man kräks! Men det är väl den enda som ni har att komma med, detta att märka ord och hålla på och larva er med mina ordval, för allt det jag säger stämmer annars! Kanske rent av en strategi ni kör med? Det verkar ju så alltså!
    Verkligen?
    Skriva det som ett skämt..  Då markera man det är ett "skämt" på ett eller annat sätt.
    Du får tänka på att detta är TEXT och du sitter via TEXT och diskutera med en massa människor och inte dina pollare hemma i vardagsrummet, eller videocam, ett vanligt fik och snackar med människor ansikte mot ansikte.

    Att INTE se de s.k "skämten" har inte med att det är problem för mottagaren inte "fattar skriven text".


    "Tråkigt att det är så för det blir så tjatigt att behöva ÖVERförklara sig hela tiden, att behöva skriva allt 100 gånger så att verkligen alla förstår. Jag är övertygad om att om jag hade skrivit ut mitt telefonnummer i siffror så hade ni missförstått det också! "

    Om 10-100 personer missförstår dig,  så så är det knappast omgivningen det är fel på. 
    Då är det HUR DU framför budskapet som är fel på i det fallet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LittleDarling
    EnAnonumius skrev 2013-05-24 18:39:33 följande:
    Verkligen?
    Skriva det som ett skämt..  Då markera man det är ett "skämt" på ett eller annat sätt.
    Du får tänka på att detta är TEXT och du sitter via TEXT och diskutera med en massa människor och inte dina pollare hemma i vardagsrummet, eller videocam, ett vanligt fik och snackar med människor ansikte mot ansikte.

    Att INTE se de s.k "skämten" har inte med att det är problem för mottagaren inte "fattar skriven text".


    "Tråkigt att det är så för det blir så tjatigt att behöva ÖVERförklara sig hela tiden, att behöva skriva allt 100 gånger så att verkligen alla förstår. Jag är övertygad om att om jag hade skrivit ut mitt telefonnummer i siffror så hade ni missförstått det också! "

    Om 10-100 personer missförstår dig,  så så är det knappast omgivningen det är fel på. 
    Då är det HUR DU framför budskapet som är fel på i det fallet.


    Okej om du verkligen inte fattade att detta jag skrev om att äta ris varannan dag, att det inte finns rinnande vatten osv.. Så måste du väl också ha missförstått det att jag skrev om "dina barn har ingen utbildning för du har inte råd att betala skolavgiften" också? Då måste du väl ha trott att jag pratade om TrendyFarsa då med? Att just HAN bor i ett ghetto eftersom jag skrev "du"! Men OJ KORS I TAKET, jag hade FEEEEL för TrendyFarsa sa ju att han bodde i Stockholm. Men ojsan hoppsan så tokigt det kan bli!

    Nej usch vet du vad.. Fortsätt att missförstå allt jag säger för all del. Nu är det fredag kväll och jag har annat att sysselsätta mig med så jag signar ut härifrån! Kräks
  • sverker11
    LittleDarling skrev 2013-05-24 18:24:48 följande:
    Politiskt korrekt= en person som vänder kappan efter vinden. Men eftersom många av mina meningsmotståndare verkar gilla det ordet så skrev jag det där istället för att bara skriva "korrekt" som ett skämt (!) Orka hålla på och märka ord hela jävla tiden!
    ---

    Tröttsamt så man kräks! Men det är väl den enda som ni har att komma med, detta att märka ord och hålla på och larva er med mina ordval, för allt det jag säger stämmer annars! Kanske rent av en strategi ni kör med? Det verkar ju så alltså!
    Nu är du där igen och hitta på egna definitioner:
    Politiskt korrekt (nyordsboken och nationalencyklopedin via Wikipedia):

    "Norstedts Nyordsboken definierar begreppet som något som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle. En liknande definition återfinns i Nationalencyklopedin där politisk korrekthet förklaras som något som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten."

    Naomi Klein (No Logo) är rätt förtjust i ordet politiskt korrekt. Är hon också en av dina meningsmotståndare?

    Det handlar inte om att märka ord utan om att ett ord har en viss innebörd. När då någon som du ensidigt försöker ändra ordets innebörd så blir det problem eftersom du menar något helt annat med ordet än vad alla andra menar. Att du blir arg på andra för att du gör fel gör inte saken bättre.
  • Stekt potatis
    Lilje skrev 2013-05-24 07:22:07 följande:
    Finns ju dom som sover på natten. :)

    Potatis: jag hoppas du lägger mer arbete och tanke i din uppsats än vad du visar upp här. Jag kommer fortfarande inte inboxa dig.

    Visst finns det arbetslöshet, det är ett tecken på att vi inte även kommuniststat än. Men jag vidhåller att alla har en möjlighet att få jobben som är. Det finns ingen som är så utanför att dom inte är anställningsbara. Även Berit. Eller Ali på 45 som inte har lärt språket än.

    Det finns kurser, utbildning, SFI, komvux, möjlighet att flytta dit jobben finns. Men ibland måste man göra något aktivt själv. Visst är det svårare för några än för andra, men aldrig helt omöjligt, om man bara kämpar på.

    Den dagen det finns 0 lediga jobb i Sverige, men fortfarande arbetslöshet kan jag hålla med om att det blir svårt, men man kan alltid bli egenföretagare och skapa sitt eget jobb. Det du och många andra som stirrar sig blinda på statistik och Aftonbladet missar, är det ansvar var och en har för sitt eget liv och sin egen framtid. Alla kan utbilda sig vidare. Alla kan ta skitjobb tills man hittar ett bra jobb. Alla kan sätta sig in i vad som behövs, offra lite av sitt liv och starta själv.

    Vi har en bra välfärd här, men vill man göra det bra och flytta till strandgatan kan man inte förlita sig på den, man måste faktisk kämpa själv.

    Så förklara för mig, vad hindrar lilla mohamed i förorten från att jobba hårt i skolan och få sig en utbildning? Vem eller vad nekar honom inträde till universitetet?
    Lilje, jag har för länge sedan förstått vad du TYCKER. Vad jag undrar är om du kan styrka dina åsikter med vetenskaplig fakta men det lyckas du aldrig svara på. Här ska du få mitt första vetenskapliga bidrag till varför Mohammed inte kanske har riktigt samma förutsättningar som en dansk att plugga hårt i skolan:

    https://www.msb.se/Upload/Om%20MSB/Forskning/Projektrapporter%20och%20studier/Det_ar_inte_stenarna_som_gor_ont.pdf?epslanguage=sv
    Publicerad av MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

    Jag har också publicerat siffror från scb och arbetsförmedlingen, om du inte klarar av den enkla matten så är det bara att beklaga. Jag har också förklarat varför människor inte bara kan flytta - det finns ju inga jobb att flytta till. 
         
     
      
  • dilog

    är et ingen som håller med mig om att militären skulle ta hand om det här med kravaller och snuten skulle sköta trafikbrott och liknande? Då hade snuten aldrig behövt utsätta sig för något de inte är utbildade till. Men militären är utbildade till att skydda sig från kulor och oskilgöra landests fiender vilket jag anser folk är som sätter eld på en massa bilar.  Sen inte sagt att de behöver döda. Blir ju hela befolkningen  i slutändan som blir drabbad. dyrare försäkringar högre skatter mm mm.

  • Errol Flynn
    TrendyFarsa skrev 2013-05-24 14:04:54 följande:
    Du får anmäla så mycket du vill, rör mig inte i ryggen.

    Vad jag säger är att dessa kravmaskiner ska vara j-igt tacksamma för att vi skattebetalare försörjer desa upprorsmakare med en välfärd som dom bara kan drömma om att få i något annat land.

    Och detta helt utan att vi kräver något tillbaka, dom behöver inte ens lära sig svenska.

    Men dom kräver mer, mermermer. Men vet du vad, om man lever på andras pengar så kan man inte kräva ett skit. Vit, brun, gul eller röd.

    Det heter att det krävs fler ungdomsgårdar så kommer det bli bra!! Vet du hur många ugdomsgårdar det finns i Husby?

    TRE stycken.

    Men dom kräver mer, mermermer...

    Och på Östermalm så hade levde vi ännu en natt i lugn och ro, friden sänkte sig över hustaken som det alltid gjort... Jag förstår att du är avundsjuk, det skulle jag med vara för det är underbart att leva här.
    Beggars can´t be choosers som det heter.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby