Inlägg från: MotStrömmen |Visa alla inlägg
  • MotStrömmen

    Snabb förlossning

    kiwwi skrev 2013-05-21 22:16:26 följande:
    Har varit i din situation.. och det bästa rådet jag kan ge är att ni mentalt förbereder er på att det kan gå fort. Fundera t.ex. på vad gör ni om ni inte hinner iväg alls utan får hemma, vem kan ni ringa som kan hämta sonen om det blir bråttom, lägg ut massor av handdukar i bilen om barnet kommer på vägen in osv. och se till att helt enkelt vara så förberedda som möjligt.

    Är ni på väg ut genom dörren och du känner krystvärkar och vattnet går, överväg att stanna hemma och istället få dit en ambulans då det kan vara säkrare och enklare att hantera om ni ändå inte lär hinna särskilt långt i bilen. Prata igenom hur ni ska göra i olika scenarion så ni är på samma fot för det går kanske inte att börja argumentera och diskutera när det väl händer.

    Man kan inte påverka allt givetvis men de scenarion som kan vara tänkbara kan man ju i alla fall ha tänkt igenom innan, det ger lite sinnesro.  

    Vi blev inte tagna på allvar när vi va oroade över ännu en snabb förlossning med tvåan så vi diskuterade igenom hemma och verkligen förberedde oss på att det kunde gå fort och att barnet kunde komma hemma eller i bilen, den dagen hon föddes var vi därför minst chockade och tagna av alla när hon föddes i soffan på knappt tio minuter. Vi var helt enkelt förberedda på det.

    Lycka till och hoppas allt går bra!           

      



    Oj oj, vilken upplevelse!!! :o

    Skönt att de gick bra ändå och att du kunde hantera situationen. :)

    Tack så mycket för tipsen. Ska ta ett snack med gubben ikväll. :)
  • MotStrömmen

    Överläkaren pratade med mig dagen innan sonen föddes, runt 17 tiden. (Han skulle kommit tidigare men fick ett akut-kejsarsnitt)
    Han sa att jag skulle bli utskriven, men att eftersom klockan blivit för mycket så fick jag ligga kvar till dagen efter.
    Han berättade även att han trodde de var läääänge kvar tills de var dags åt mig, han trodde bestämt att jag skulle gå över tiden.

    Klockan 02 går vattnet, följt av intensiva värkar och klockan 07 är sonen född.
    Då var jag i 39+3.

    Inne på förlossningen var det kaos.
    Jag hann få epidural, sen så fanns de knappt ngn personal. Sa till flera gånger att jag trodde att de va dags, att jag tyckte de tryckte på.
    Till svar fick jag: "mm de kan kännas så" och liknade. Tillslut blir jag arg och den nonchalanta barnmorskan kollar hur mycket öppen jag är. Helt plötsligt bryter kaoset ut.
    "Oj, måste hämta en annan barnmorska!!"

    En annan barnmorska kommer in, presenterar sig, 28 min senare är sonen ute. Hon var där inne i 30 min.

    Vill verkligen inte att de ska bli så igen.

    Överläkaren kom och ursäktade du dagen efter :)

  • MotStrömmen
    LitenBlomma skrev 2013-05-22 17:58:42 följande:
    Det låter som när jag födde sista.

    Vi var inne för kontroll av vattenavgång. Fick värkarna på förlossningen.

    40 min till 6 cm öppen. Då kopplades ctg bort för jag skulle kissa. BM följde med mig in på toa men jag bad henne att gå ut för jag kände att det var dags att bajsa. Hon fick ryta till ordentligt innan jag gick med på att gå tillbaka till rummet istället. Hann bara lägga mig i sängen så drog hon av mina kläder och en BM till rusade in och sa att jaha nu blir det barn. Och plopp så var hon ute.

    12 min från 6 cm till bebis på magen.



    Haha vilken syn och upplevelse. Tur du hann ut från toan :p
  • MotStrömmen
    kiwwi skrev 2013-05-22 22:05:42 följande:
    En viktig grej jag glömde förresten med förberedelser om du nu inte skulle få igångsättning, kolla you tube och fråga runt hur det kan vara om barnet har navelsträngen runt halsen och hur man ska göra för att lirka loss den, det är vanligare än man tror att den sitter runt halsen på väg ut. Min man kände även i munnen för att kolla så inget slem fanns där och stoppade upp. Tänk positivt att det här klarar ni om det händer!

    Men hoppas på att du får igångsättning, verkar väldigt lämpligt för din del:)  



    Ska be mannen kolla, får se om jag törs kolla med :p

    Men tack för tipset. Jag hoppas oxå på igångsättning. Min värsta mardröm skulle besannas om jag måste föda hemma eller på vägen dit :o
  • MotStrömmen
    allie3 skrev 2013-05-25 19:13:19 följande:
    Vi har två timmar till förlossningen.

    Första tog 17 timmar från första värk men de var bara dom 5 sista timmarna då jag var säker på att de var på gång. Tvåan tog 6 Tim. Trean fyra timmar. Blir intressant hur de blir med fyran vill gärna hinna in jobbigt när man har så långt att köra.



    Ja, svårt att när man ska åka, när det är så långt. Men hoppas att ni hinner in :)
  • MotStrömmen
    mammabear skrev 2013-05-22 15:22:36 följande:
    Min bästis födde tvåan på vardagsrumsgolvet, dom hann inte in. Med trean fick hon igångsättning tre veckor innan BF.



    Min värsta mardröm! :o
  • MotStrömmen
    LillaVanilla skrev 2013-05-26 17:54:26 följande:
    Ettan tog 18 h från vattenavgång till bebis. Värkar ca 12 h varav 50 min krystvärkar.

    Tvåan tog 3,5 h på förlossningen. Småvärkar hemma så åkte in för undersökning.

    Trean tog 10,5 h från vattenavgång, men värkarna kom mycket senare. Hade värkar 2 h innan vi åkte in. Han vara på förlossningen ca 25 min.

    Det har alltså gått fortare och fortare. Mitt råd är att vara konstruktiv och informativ när du pratar med bm eller annan. Jagar du upp dig och blir hysterisk eller börjar gråta kan de tro att anledningen till önskad igångsättning är annan än ren oro för att föda i hallen. Lycka till!



    Tack! :)

    Gråta offentligt är inte riktigt min grej :p

    Men jag ska fundera ut hur jag ska formulera mig för att dom ska ta de på allvar :)
  • MotStrömmen
    Marengen skrev 2013-05-26 18:11:07 följande:
    Tog ca 15h från vatten avgång tills hon va född MEN jag han bara vara inne på förlossnings rummet ca 15min innan hon va ute. Blev hemskickad efter kontroll efter vattenavgång, låg hemma med lite sammandragningar tills jag fick en krystvärk hemma så vi åkte in. Blev inskickad i ett mottagningsrum och ingen hade tid. Fick grymt ont, när väl bm kom va jag fullt öppen och bebis på väg ut, då blev det fart på personalen :).

    Är nu i vecka 39, va på TUL i veckan för jag ville ha igångsättning eftersom första va så stor(4930g) men det fick jag inte. Hoppas jag känner mer denna gång så vi kommer in i tid och att jag hinner med lite bättre :)



    Oj, åk in tidigare den här gången!! :D

    Synd att dom inte lyssnade på din oro. :/ hoppas att det kommer ut en 3000+ "grammare" denna gång :) lycka till!
  • MotStrömmen

    Vilken upplevelse!! :o
    Hur gjorde ni mer ert barn? Hur gammalt var barnet?
    Så jävla typiskt förlossningen att inte à en på allvar!

    Det är en av sakerna som gör mig mest nervös, vart gör vi av sonen(?) närmaste barnvakt bor 4 mil bort... Han får väl trauma för livet om han skulle se de där.. :/

  • MotStrömmen
    Marengen skrev 2013-05-27 20:49:23 följande:
    MotStrömmen: de uppskattade vikten till ca 4100g på TUL så blir ingen liten denna gång heller..



    Får hoppas på det och inte ett gram mer :D
  • MotStrömmen

    Okej. Tur att barnvakten hann komma och att hon sov :)
    Jag hade oxå skämts om jag var den sköterskan!!! :)

    Din vägde som min första, men han va 54 lång :D

    Våran son kommer vara 18 månader vid BF och han går inte på dagis än, och barnvakten är INTE välkommen om jag ska föda hemma. Hon är välkommen att hämta honom - sen ut!
    Så vet inte riktigt vart jag ska göra av honom om de blir dags..

  • MotStrömmen
    Maria07 skrev 2013-05-28 12:33:12 följande:
    Har du inte några grannar som kan ta honom bara medans barnvakten tar sig dit?

    Jag hade inget val än att låta barnvakten/ min svåger var med. Hann inte tänka en tanke på att jag inte ville ha honom där. 



    Tyvärr inga grannar, nästan bara gamlingar och några tonåringar som bor här..

    Nä, i stundens hetta kanske man inte tänker på det. Men det måste ändå vara någon man litar på och som kan stödja en. Det kan inte denna barnvakt - skulle ha motsatt effekt. Skulle hellre föda ensam än med henne. :/

    Men jag har en jag kan ringa om de skulle bli akut - tror jag.. Men hon är sjukpensionär och vissa dagar kan hon inte röra sig alls, så är ingen hjälp man kan lita på..

    Min egna familj bor som minst 20 mil bort...
  • MotStrömmen
    AnnaErika1977 skrev 2013-05-28 12:38:27 följande:
    Är också nojig.. Nu är jag inte gravid än, men vi försöker att få ett syskon. Första barnet tog 2 timmar och 40 minuter på sig att komma ut. Har 1 timme till sjukhuset. Vill inte föda i bilen när (om) det blir ett barn till...



    Nä, inget drömsenarium att föda i en bil :/

    Här har ambulansen utkörningstid på 20 min (om de finns någon) och börjar man köra ökar ju deras utkörningstid...
  • MotStrömmen

    I morgon är det dags för ny kontroll hos min BM. Vet fortfarande inte hur jag ska lägga upp det, för att bli tagen på allvar. Min ordinarie BM hade nog gjort det, men känner inte alls denna nya som vikarierar för henne.. :/

    Jag har varit jätteorolig dom senaste dagarna eftersom att det börjat dra ihop sig. Sen är det tydligen en förlossningsläkare som avgör huruvida man blir igångsatt eller inte.

    Inte så kul om jag skulle åka 40 mil t.o.r och sen få ett nej heller.. :(

  • MotStrömmen
    HannaS83 skrev 2013-05-29 21:13:31 följande:
    Jag är också livrädd för att ha en snabb förlossning! Min första var inte snabb, men jag blev i för sig igångsatt... Men det tog ca 12h från 1avärk. Med min 2a gick det väldigt snabbt... Jag hade en tid för igångsättning kl 18.00, bestämde mig för att sova en stund innan vi åkte in. Vaknade kl 16.30 och hade lite samandragningar, 17.30 åker vi och på vägen börjar jag få verkar, mannen får droppa mig på sjukhuset först för då har jag redan ganska ont och köra sonen till moster efteråt. Min dotter är född 19.17 mindre än 2 timmar efter 1a värk... Och om jag inte hade haft tid för igångsättning hade jag aldrig åkt in innan värkarna kommit igång. Och då finns det ingen chanch att jag skulle ha hunnit... Så jag vet inte vad jag ska göra om det går snabbare denna gång... Jag tänker fråga om det är möjligt med tidig igångsättning. Mina båda är födda bf+10 och 9. Så igångsättning på bf kanske? Det måste ju vara ett bättre alternativ till att föda själv i hallen eller på väg. Till bb...? Du kanske kan fråga om det med?

    DexX skrev 2013-05-29 21:19:08 följande:
    Min första förlossning startade med att vattnet gick helt plötsligt utan förvarning, och 4,5h senare va hon ute, och för ca 2 veckor sen föddes mitt andra barn och den förlossningen startade med små små börjar 6 på morgonen och höll i sig till 17:30 då riktiga värkar satte igång och 19:21 är hon född! Så när de väl starta på riktigt gick de ju fort men om man tänker från mini värkarna så var jag väl förberedd!



    Tack för att ni delar med er.

    Alltid skönt att veta att man inte ensam :)
  • MotStrömmen

    Har äntligen fått tid hos min barnmorska, men först om 11 dagar :/

    Har fått väntat länge men nu har hat några dagar på mig att förbereda mig, ang igångsättning.

    Några tips på hur jag ska lägga fram de? Hur jag ska få henne att förstå att jag är allvarlig i min oro? Vad ska jag ta upp förutom att jag är rädd för att föda i hallen.

    Inte bara rädd, jag är livrädd, drömmer mardrömmar, är konstant stressad och oroad att vattnet ska gå..

    Hur snabbt får man komma in på samtal med förlossningsläkaren, någon som vet? Är i vecka 33 nu och sonen kom som sagt lite tidigt... Känns lite stressigt.

    Mycke tankar nu.. :/

Svar på tråden Snabb förlossning