• tjorven23

    Tåg eller bil till Kastrup

    Hej Om en vecka åker min familj till Mallorca. Vi bor utanför Kristianstad och ska åka från Kastrup kl 7.00 på morgonen. Vi hade tänkt ta tåget dit, men upptäckte att det sista tåget är framme redan vid 2 tiden. Jag är inte särskilt berest och undrar hur ni tänker? Hur har ni gjort, vad tror ni är smidigast? Tar tacksamt emot andra tips kring att resa med barn.

  • Svar på tråden Tåg eller bil till Kastrup
  • mmeline

    Om ni ska åka på natten skulle jag ha tagit bilen. Det är ganska dyrt att köra över bron (375 kr per resa), och långtidsparkering kostar ju såklart lite det med, men det känns ju inte som om det är något alternativ att ta tåget och komma dit redan klockan 2.

    Det finns ju såklart flygplatshotell också, så att ni åker dit dagen innan och sover över där så att ni slipper åka alls på natten (vilket kan vara ganska skönt om ni har småbarn), men det kostar ju en del beroende på hur många rum ni behöver.

  • evaoregon

    Jag tror det är billigare att parkera på Sverigesidan och då slipper ni broavgiften. Så ta bilen till Malmö, parkera där och ta tåget eller en taxi över.  Ifrån Malmö till flygplatsen går tåg så att ni utan problem kan vara framme vid 5 eller 6 på morgonen.

  • Dixie

    Vi brukar alltid köra över, med bropass blir det inte så dyrt och så bokar vi parkering på Kastrup i förväg, man kan boka lite längre bort och ta gratis buss till terminalen. Min man brukar lämna oss vid terminalen och sedan köra och parkera bilen. När man reser med barn tycker jag det är smidigt att slippa lasta av barn och väskor, ta tåget och sedan lasta av allt från tåget.

  • evaoregon
    Dixie skrev 2013-05-25 00:12:58 följande:
     När man reser med barn tycker jag det är smidigt att slippa lasta av barn och väskor, ta tåget och sedan lasta av allt från tåget.
    Ja, tåg kan bli ganska bökigt.  Vi brukar välja taxi.  Här i USA så tar vi taxi till flygplatsen (brukar bli ungefär samma kostnad som att parkera om man är borta minst en vecka).  Ifrån Köpenhamns flygplats till min syster i Malmö brukar vi också välja taxi när vi hälsar på i Sverige.

    Jag skulle kolla på de olika alternativen och överväga vad som blir billigast och/eller bekvämast. 
  • Emjoha

    Parkera aldrig på Kastrup utan att förboka!!! Blev en svindyr semester för oss då parkeringen

    Gick på 3000:- pga att budgetparkeringarna va fulla.

  • Lia4
    evaoregon skrev 2013-05-25 00:22:10 följande:

    Ja, tåg kan bli ganska bökigt.  Vi brukar välja taxi.  Här i USA så tar vi taxi till flygplatsen (brukar bli ungefär samma kostnad som att parkera om man är borta minst en vecka).  Ifrån Köpenhamns flygplats till min syster i Malmö brukar vi också välja taxi när vi hälsar på i Sverige.

    Jag skulle kolla på de olika alternativen och överväga vad som blir billigast och/eller bekvämast. 


    Taxi från Kastrup till Malmö? Ja har man pengar så man kan gödsla med som kanske det känns som ett bra alternativ. Tågen går ju hela tiden och är supersmidigt mellan Malmö-Kastrup. Det tar vi alltid trots att vi har fyra barn.
  • älskarlivet81
    Lia4 skrev 2017-01-16 10:45:32 följande:
    Taxi från Kastrup till Malmö? Ja har man pengar så man kan gödsla med som kanske det känns som ett bra alternativ. Tågen går ju hela tiden och är supersmidigt mellan Malmö-Kastrup. Det tar vi alltid trots att vi har fyra barn.
    Inte särskilt smidigt längre när det är passkontroller.. I och för sig bättre från Kastrup än från Köpenhamn.

    Vi förbokar alltid p-plats och kör in. Himla smidigt, och slippa trängas på dessa tåg som alltid är överfulla!
  • Lia4
    älskarlivet81 skrev 2017-01-17 16:45:57 följande:

    Inte särskilt smidigt längre när det är passkontroller.. I och för sig bättre från Kastrup än från Köpenhamn.

    Vi förbokar alltid p-plats och kör in. Himla smidigt, och slippa trängas på dessa tåg som alltid är överfulla!


    Man visar ju bara passet innan man går på tåget. Inte speciellt jobbigt.
  • älskarlivet81
    Lia4 skrev 2017-01-17 16:59:25 följande:
    Man visar ju bara passet innan man går på tåget. Inte speciellt jobbigt.
    Och sen ytterligare en kontroll på Hyllie...
Svar på tråden Tåg eller bil till Kastrup