• Violafrojd

    Växjö - Gemla

    Jag och min sambo lever i en av Västmanlands fina orter där vi har tillgång till en väldigt vacker natur och 15 minuter till Västerås City, där både shopping och nöjeslivet är på topp. Där vi bor är det väldigt lugnt och jag trivs som fisken i vattnet. Vi båda har bott här hela våra liv, har vår familj, släkt och vänner väldigt nära. Det finns ingenting vi kan klaga på förutom arbetslösheten. 

    Jag har drömt om att bo i Göteborg redan som tonåring och min sambo skulle vilja hänga på.
    Men nu har han fått ett erbjudande i Växjö - Gemla, och jag är väldigt kluven. Ska vi/ska vi inte? Tar vi det inte får vi leva på a-kassa och CSN då jag har börjat plugga på distans och söker halvtidsjobb, antingen i mataffär eller som bagare - då jag är utbildad till det.  Finns det möjlighet till arbete där? Eller är det svårt att få jobb? Finns det någon högskola osv i området? Eller är det många som pluggar på distans?

    Hur ser området Gemla ut? Är det lugnt & fint eller är det stökigt och bråkigt? Om det är stökigt och bråkigt, finns det då möjlighet att bo i en finare ort nära Gemla så han slipper pendla så mycket varenda dag? 
    Hur ser priserna ut på en fin hyresrätt, antingen en tvåa eller trea, och hur ser bostadsmarknaden ut?
    Finns det bostadsrätter till dugliga priser? Eller är det vila man satsar på där nere?

    Är Växjö en ort med mycket butiker, nöjesliv osv eller är det ingenting för en tjej på 20 bast som ääälskar stadslivet?  Hur ofta åker ni som bor runt om i Växjö till Göteborg för shopping? är det något som man brukar göra när man bor i Växjö eller är det för långt? Gekås/Ullared - är det närmare? Eller räcker Växjös utbud?

    Vi gillar även fitness, då han spenderar varenda lediga timme på gymmet och jag älskar att springa spåret, PW, aktiviteter så som spinning, yoga, gym mm. Finns det tjej gym och/eller en stor anläggning, där gym, alla aktiviteter och bad finns tillsammans? 

    Att flytta 5 timmar ifrån sin hemort känns ganska tungt. Då jag är en "mammagris" och min sambo är en riktig "pappagris".  Min äldsta bror har en dotter på snart 2 år och min andra bror har nyss fått en liten tjej - som jag skulle sakna något fruktansvärt. Dom säger att vi ska ta chansen, att dom kommer hälsa på och att det finns faktiskt tåg/buss/bil och telefoner och att det skulle vara skönt att åka till oss för en liten "semester" ibland och jag känner nog att det kan ju gå. Mina bästa vänner då? Kommer jag tappa kontakten med dom känns det så dumt. Vår flytt är inte värd våra vänner. Men dom säger också att vi ska köra, att det inte kommer vara några problem.

    Jag vill bara köra, vi lever bara en gång! Men när man börjar tänka på allt - då blir det så svårt..
    Men det gäller ju bara ett tag, tills min sambo får ett lika bra erbjudande här uppe. Sen när jag har pluggat klart får ju jag också ett lika bra och välbetalt arbete som han.

    Vad ska vi göra med vår lägenhet? Vi ska precis flytta till en hyresrätt i en av ortens finaste områden. Kan man hyra ut den även fast det är hyresrätt? Vi vill inte bli av med den då vi har stått i kön såå länge för att få en tvåa i det fina området. 

    Skriv in så många tips det bara går, bor du i Växjö får du gärna skriva hur du trivs i Växjö, bomba med pepp nu! Vi skulle bli så tacksamma! 
    Mvh Lina och Jonas!

  • Svar på tråden Växjö - Gemla
  • MalinAnnaJosefine

    Jag kommer från Växjö, eller i närheten iaf. Och har bott och jobbat i Växjö!
    Linnéuniversiteter ligger där. Har flera fina gym. En härlig simhall med äventyrsdel och även där ett fint gym.
    På stan finns de flesta affärer.
    Hyror... Från 4500:- och uppåt har jag för mig.
    Gemla är en liten by ca 20 min från Växjö på landet! Det tillhör alvesta kommun.
    Väldigt lugn by.
    Hoppas det hjälpte lite

  • Violafrojd
    MalinAnnaJosefine skrev 2013-05-27 14:11:29 följande:
    Jag kommer från Växjö, eller i närheten iaf. Och har bott och jobbat i Växjö!
    Linnéuniversiteter ligger där. Har flera fina gym. En härlig simhall med äventyrsdel och även där ett fint gym.
    På stan finns de flesta affärer.
    Hyror... Från 4500:- och uppåt har jag för mig.
    Gemla är en liten by ca 20 min från Växjö på landet! Det tillhör alvesta kommun.
    Väldigt lugn by.
    Hoppas det hjälpte lite
    Tack för svaret!! Ska kika runt lite vad man kan plugga på Linnéuniversitetet - och ska även kika lite på hemnet angående Gemla! 20 min till Växjö lät inte så dåligt - har Växjö bra stadsliv? Tack återigen för svaret, det hjälpte lite på traven!
  • Florimell

    Gemla tillhör Växjö, och numera (har jag för mig) så finns det även tågstopp. Så vill man bo mer i en stad så är det lätt att pendla från Växjö. Boendet är billigt i Gemla, mycket dyrare i Växjö! Jag gillar Växjö, men inte storstäder, i alla fall inte mer än några dagar i sträck. Universitet, många restauranger och cafeer. Växjö har ca 85 000 invånare i kommunen :)

  • Violafrojd
    Florimell skrev 2013-05-27 15:14:00 följande:
    Gemla tillhör Växjö, och numera (har jag för mig) så finns det även tågstopp. Så vill man bo mer i en stad så är det lätt att pendla från Växjö. Boendet är billigt i Gemla, mycket dyrare i Växjö! Jag gillar Växjö, men inte storstäder, i alla fall inte mer än några dagar i sträck. Universitet, många restauranger och cafeer. Växjö har ca 85 000 invånare i kommunen :)
    Kollade in Växjöhem AB,
    hyrorna för en tvåa i centrum i Växjö är som ghettot i en "förort" i Västerås. Så priserna är vi tacksamma över! 
    Hur är Växjö? Västerås är ju fint, men på "förorterna" är det väldigt bråkigt. Till exempel har Bäckbys ungdomar förstört väldigt mycket under dessa dagar det har varit stökigt i Stockholm. 
    Den etta vi äger nu (bostadsrätt) har vi haft inbrottsförsök i. Då balkongdörr och glas har förstörts - och där vi bor är det ganska lugnt annars. Nära till centrum osv..
    Men vi ska ju flytta härifrån på fredag, till större. Och antagligen flyttar vi snart igen, till Växjö. Så jag hoppas vi får tillstånd om att hyra ut våran tvåa i andra hand - då jag gärna vill bo där i framtiden!
    Det jag tror är att företaget fixar boende, antagligen i Gemla. Men jag hoppas på Växjö då jag är en lite mer stadsbrud. Men man ska väl inte kräva för mycket. 

     
  • Florimell

    Problemet med hyresrätter är att de är extremt svåra att få tag på... Det är köpoäng som räknas och för att få ett ok boende krävs många år i kön... Undvik araby/dalbo området, om nu inte företaget fixar boende! Växjö är en riktigt fin stad, inte som västkusten såklart, men utbudet är ok.

Svar på tråden Växjö - Gemla