• Kexen

    Stor bebis! HJÄLP!

    Hejsan,
    Idag var jag hos läkaren på sjukhuset för en tillväxtkontroll och viktkoll för andra gången på grund av att mitt SF-mått är 38 cm och jag är idag i v.35+4. När jag fick reda på först att jag låg +25% över kurvan för normalvikt på barn höll jag på att svimma, sen frågade min sambo hur mycket vår bebis vägde i dags läget:-"3800 gram".

    Så nu håller jag på att dö, jag har en månad kvar till BF och hon väger redan mer än normalt! Jag visste jag skulle få en stor bebis då jag vägde 4700 och min sambo 4300, men fortsätter hon växa som hon gör lär hon förstöra hela mig, jag är 158 lång och vägde innan 69kg innan graviditeten, jag har BARA en mega mage men väger nu 89kg. Jag är så nervös och rädd nu, jag har sett fram emot att få föda och har sett de som en positiv grej hela graviditeten, men nu är jag så rädd.
    Hjälp! Vad har ni för tips ni som fött stora barn? Vad gjorde ni för att förbereda er? Kommer ens storlek 50 passa en mega bebis??? Herregud!

    Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!
  • premis mamma

    Ts stötte kramar min kille skulle väga vid födelsen ca 4500g efter tillväxt ul. Vägde 3850g. De kan inte säga exakt vad barnet väger bara uppskatta. Så försöka att inte oroa dig.

  • jessamy

    Hej :)

    Min första barn en dotter kom i 39+2 och vägde 4300g. En ytlig  bristning var vad jag fick.
      Mitt andra barn en son kom i vecka 40+3. 2h på förlossningen, inga bristningar. 4700g.
    Mitt tredje barn en son kom i 40+0 och vägde 4410 gram. Tog drygt 20 min från öppen 5 - 6 cm till ute. :) Var dock en igångsättning.

    Mina barn har haft stora huvuden. 37-39cm när dom föddes. Det har gått super.

    Är ud orolig för detta så bet om ett nytt TUL längre fram.

    Mitt sista barn berkänades väga runt 4400 två vecvkor före förlossningen. Dagen innan igångsättning beräknades han till 3900.        

  • Familjen L

    Hej TS. Jag födde en pojke på 4590g, 53cm lång och ett huvudmått på 37cm i februari 2011. Nu gick jag förvisso över bf med 14 dagar, men stor var han. Jag var på överburenkoll och där uppskattade dom vikten till 4100g. Inte precis i närheten. Själva förlossningen gick riktigt bra. Igångsättning med hinntagning. 5 timmar tog förlossningen från hinntagning till bebis var ute. Kan du inte fråga om igångsättning innan bf pga stort barn? Min son kunde inte ha strl 50. Var att använda 56 på engång, som sen rätt fort blev utväxta. Han växte väldigt fort då han var liten. Jag önskar dig all lycka till.

  • Sadie

    Min första gick ner i vikt de sista veckorna. Hon föddes med en vikt på 3720 g.
    Min andra vägde 4200 g när hon föddes och de sa "oj vilken stor bebis" när hon kom men jag kände ingen som helst skillnad vad gällde förlossningen.

  • TTs mammi

    Min son vägde 4620 vet inte om det räknas som stort? Men den förlossningen gick bra utdragen och fick värkstimulerand o det tog tid för honom att sjunka ner o krystvärkarna tog också tid.

    Lillasyster som vägde 3720 hon gick jätte snabbt.

    Så vikten påverkar kanske tiden förlossningen tar? :)

  • Blåbärsmuffin

    Gokväll!
    Jag kan tänka mig att det känns skrämmande att ha ett stort barn i magen. Mitt tredje (och sista) barn låg en bra bit över kurvan (kommer inte ihåg procenten nu) och hon verkade trivas i magen för jag gick 9 dagar över tiden. Ut kom en enorm, fast ändå liten, bebis på 5.2 kg. Hennes systrar vägde 4.2kg och 3.8kg... 

    Det går att föda stora barn; jag är inte heller så lång, och jag hade kanske tur som klarade förlossningen utan minsta bristning. Jag hade läst boken "Att föda utan smärta" och försökte fokusera på att slappna av och andas (lustgas!) lugnt. Och så försökte jag att inte tänka på hur stort barn som skulle klämmas ut....bara att den skulle ut!

    Lycka till!

  • Run to the hills

    TS, det jag har hört är att ett plus med lite större barn är att de liksom hjälper till lite mer själva än vad små barn gör. Jag har fött en på 3950 och en på 4450. Den andra var lättast, gick fortast och jag sprack inget. Viss skillnad första och andra barnet men vill ändå berätta att det går att föda stora barn utan att gå sönder.

  • ScandinavianMom

    Ta alla uppskattningar med en nypa salt. De har ofta fel om hur stora barnen faktiskt är.

    Tips inför förlossningen är avslappning och du kan börja träna redan nu. Det är väldigt viktigt att du inte får panik när huvudet är på väg ut utan att du slappnar helt av i underlivet. Krysta inte för kung och fosterland utan jobba tillsammans med din livmoder, det är faktiskt den som gör mesta jobbet.

    Köp/låna boken "Föda utan rädsla" av Susanna Heli och läs den. Den är super bra och enkel att läsa. Den kan du läsa på ett par dagar och börja använda teknikerna redan nu.

    Skaffa dig en doula. Att ha doula närvarande så har du någon som kan påminna dig om andning och avslappning samt att hjälpa dig med smärtan. Det är inte för sent att hitta en. www.doula.nu

    Stora barn behöver inte betyda förstört underliv. Många gör sönder även om barnen är i "normal" storlek för att de antigen inte känner hur de ska krysta och/eller så krystar de för hårt.

    Jag är säker på att med rätt stöd så klarar du det jätte bra! Lita på din kropp och lita på ditt barn och att ni tillsammans kan göra denna resa.

  • Kexen

    Tack så hemskt mycket alla! Känns genast lite bättre, jag brukar tänka att min kropp förhoppningsvis inte skapar ett barn som jag inte kan få ut?

    Någon mer bok som någon har läst som ni rekommenderar?:)


Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!