• Kluriluring

    Hela släkten förväntas få bo hos oss!

    Mina svärföräldrar bor över 70 mil härifrån och när de kommer vill de ju självklart stanna ett par dagar....Som oftast blir längre än väntat, ofta upp emot 10 dagar. Visst det är kul, men det är rätt påfrestande att ha personer boende hos sig 24 tim om dygnet. De har även helt andra vanor när det gäller mat och sömn och bryr sig inte speciellt efter våra rutiner. De betalar heller inte speciellt mycket för sig.

    Vi har alltså nu en bebis som är vaken ibland på nätterna och jag har ganska svåra sömnproblem och sover ofta i gästrummet. NU till dopet kommer svärföräldrarna, kusin och syster med sambo....Alltså 5 pers som ska inhysas under vårt tak. Vi bor i en villa med 3 "rum att sova  i" och "vi" använder 2 av dem. vi har även 4 katter som sover i vardagsrummet, för annars jamar dem utanför dörrarna hela natten. På nätterna är vi även nere i köket och blandar mat och byter blöja så köket är ju ingen höjdare att ha madrasser i över hela golvet.

     SKa det verkligen vara så att vi FÖRVÄNTAS inhysa alla i huset? Kan man inte bo en natt på ett vandrarhem för 200 kr? Är det verkligen vi som måste stå för deras övernattning bara för att vi har ett hus? Tänk om vi bott i en liten lägenhet....Och som sagt matkostnaderna blir ju trippla nästan!

    Är det oshysst att be sina svärföräldrar bo någon annanstans över natten och vara här på dagarna? Alltså 10 dagar nonstop med svärföräldrarna är rätt drygt. Hur ber man dem att bo någon annanstans?

  • Svar på tråden Hela släkten förväntas få bo hos oss!
  • Lindsey Egot the only one

    Nä de borde kunna bo på vandrarhem, motell, hotell.

  • ZaftMonkey

    Självklart kan du be dem bo någon annanstans! Gör det så vänligt du kan, till exempel " Jag har stora problem med min sömn nu när vi har spädbarn och behöver därför använda vårt gästrum för att avlasta. Kan jag be er om att försöka hitta någon annanstans att övernatta under besöket för dopet?"
    Tar de illa upp är det deras problem.

  • ZaftMonkey

    Du kan också erbjuda dig att hjälpa dem hitta plats att bo på under sin vistelse. Tala med din respektive, han kanske kan tala med sina föräldrar så att du slipper? :)

  • Kluriluring

    Man tycker ju att det ska räcka! Känner mig helt sönderstressad och det är två veckor tills de kommer! Syster har redan blivit sur för att vi inte har plats och de tycker mest jag är "konstig" som måste sova i gästrummet....Dem blir så besvikna och man blir utnämd till svarta fåret trots att de inte säger det.... Men känns iaf bra att fler har uppfattningen att de KAN bo någon annanstans...

  • Kluriluring

    Men han säger alltid till dem _ Du vet min fru har problem med sömnen, lr min fru vill inte....Jag blir syndabocken!

  • Thirtyplus

    Jag kan ju förstå att släkt vill bo nära och umgås så mycket som möjligt.

    Kanske det finns något husvagn att låna eller hyra och ställa på gården? Det kanske kan vara en bra kompromiss?


  • Kluriluring

    Det var ju ett toppen förslag med husvagn! Hmmm tror dock inte de har någon....Men man kanske kan hyra....Undra vad det kostar...

  • ZaftMonkey
    Kluriluring skrev 2013-05-30 20:37:46 följande:
    Men han säger alltid till dem _ Du vet min fru har problem med sömnen, lr min fru vill inte....Jag blir syndabocken!
    han borde formulera om sig till "VI vill inte."
Svar på tråden Hela släkten förväntas få bo hos oss!