• Ettantian

    Ergo bärsele

    Någon som kan rekommendera en ergo? Jag har två barn sen innan och har bärt dem i sjal och babybjörn. Nu tänker jag dock att vår tredje kotte kommer få åka ännu mer i bärsele vilket gör att jag behöver en lite bekvämare än babybjörnen.

    Om man köper en Ergo med spädbarnsinlägg, blir det för varmt nu på sommaren? När kan man skippa spädbarnsinlägget och bära "vanligt"?


  • Svar på tråden Ergo bärsele
  • Flickan och kråkan

    Till sommarbebis skulle jag nog valt en ergonomisk bärsele som inte har ett så tjockt och bylsigt inlägg som ergon. Beroende på kroppsform på dig som bärare så passar olika selar olika bra. är du lite större på alla håll och kanter så är ju manduca tt bra alternativ. Är du mindre så en beco (butterfly II eller gemini). 

  • dripdrop

    Vi tyckte om Pognae, den har en ventilationslucka dessutom som man kan öppna upp så det luftar lite.

  • Ettantian

    Tack för tipsen. Ska söka på dem. Vi är inte någon av oss på bredden, sambon är däremot väldigt lång.

  • Gaytjej

    Beco Butterfly har förvisso ett nätt babyinlägg, men i övrigt så har jag bara tyckt att den varit bökig :( Jag tar alltid hellre Ergon än den (trots att Becon är snyggare..). Butterfly fungerar annorlunda mot andra selar då den har en slags innersele. En fördel för den ovane när man ska bära på ryggen, men annars mest onödigt trassligt tycker jag (och omotiverat dyr jämfört med andra selar).

    Spädbarnsinlägget till Ergon är dock som sagts ovan klumpigt. Jag körde därför hellre på trikåsjal i början och när bebisen var lite stadigare så använde jag Ergon ibland, men då med en liten handduk vikt i botten så att bebisen kom upp mer i selen och inte fick en så bred sittyta. Fungerade bra!

    Men det finns ju många olika fina selar, kika runt ordentligt och hitta gärna ngt ställe där du kan få prova!


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2013-06-08 13:15:55 följande:
    Butterfly fungerar annorlunda mot andra selar då den har en slags innersele. En fördel för den ovane när man ska bära på ryggen, 
    *) och barnet är litet. När barnet är stort nog att hjälpa till lite själv återgår de andra selarna att vara smidigare för upptag på ryggen, även för den ovane.

    Detta enligt mig då, jag vet ju att de finns andra som lovprisar Beco Butterfly..
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Ettantian

    Tack för tipsen, jag tar gärna emot fler erfarenheter. Jag har sjal som jag kan bära i nu i början, vet dock att jag alltid varit lite för bekväm när det gäller sjalen, knyta är inte min grej :) men får väl kanske vänja mig.

  • Plutten2

    Jag har en ergokopia som jag köpte på Tradera från Hongkong. Den ser precis lika dan ut som ergon men kostade bara 250 kr inkl frakt. Mycket bekvämare att bära än babybjörn. Fast babybjörn har kommit med den ny som är mer ergonomisk och den har jag inte provat.

    Jag la också i en dubbelvikt filt i ERGON i början så satt lillkillen jätte bra. 

  • Moonis

    Älskade min Beco Butterfly! Ergon satt inte alls bra på mig, skavde (smal). Sen har man ju Mai Tai som ett mer mellanting.

  • Pralina 81

    Jag har både Ergo och Beco Butterfly. Fördelarna med Becon är att man enkelt kan bära små barn på ryggen och att jag nu som gravid kan bära dottern utan att behöva dra åt höftbältet så hårt. Spädbarnsinsatsen är bättre också på becon. Ergon är enklare, billigare och lättare att få tag i både ny och begagnad. Både jag och sambon kan bära i Ergon medans becon är för liten för honom, han är 190 cm. Även om man kan bära tills barnet väger 20 kg så har iaf jag upplevt att panelen börjar kännas liten och det blir dags att byta till en toddlersele när barnet är runt 1-1,5.

  • Sara1985
    Ettantian skrev 2013-06-09 18:06:31 följande:
    Man kan alltså ha en filt istället för spädbarnsinlägget? :)
    Nej inte i början, då får bebisen inget stöd för nacken. Jag skulle inte rekommendera Ergon. Spädbarnsilägget är supervarmt och klumpigt och jag upplever att hela selen är otymplig. Har inte använt min alls knappt. Kanske blir bättre nu när killen är lite större och man kan hoppa ilägget. 
  • Zayco
    Sara1985 skrev 2013-06-18 09:41:00 följande:
    Nej inte i början, då får bebisen inget stöd för nacken. Jag skulle inte rekommendera Ergon. Spädbarnsilägget är supervarmt och klumpigt och jag upplever att hela selen är otymplig. Har inte använt min alls knappt. Kanske blir bättre nu när killen är lite större och man kan hoppa ilägget. 
    Vilken rekommenderar då du?
  • frökenelisabeth

    Jag har en Beco Gemini, och tycker den är super, funkar från nyfödd och upp till tre år utan extra inlägg. Men vi är rätt korta både jag och min sambo, så kan inte svara på om den är bra för långa personer. 

    Har för mig att många rekommenderat Manduca till långa personer. Den ser rätt luftig och skön ut också.  

  • Sara1985
    Sara1985 skrev 2013-06-18 09:41:00 följande:
    Nej inte i början, då får bebisen inget stöd för nacken. Jag skulle inte rekommendera Ergon. Spädbarnsilägget är supervarmt och klumpigt och jag upplever att hela selen är otymplig. Har inte använt min alls knappt. Kanske blir bättre nu när killen är lite större och man kan hoppa ilägget. 
    Jag har ingen att rekommendera, har bara provat Ergon och är som sagt inte så nöjd... Tänker att det måste finnas någon som är smidigare när de är små :)
  • Ettantian

    Jag ska undersöka Beco lite närmre då! Min sambo är 193 och jag 167 så det skiljer lite i längd på oss. Dock är det mest jag som bär, iaf första tiden.

Svar på tråden Ergo bärsele