• Supertorsk

    Vem är OK att neka anställning?

    Anta att du har ett litet företag, och ska anställa din första medarbetare. Det personliga samspelet är naturligtvis viktigt i ett så litet företag. Vi kan tänka oss att det handlar om att sälja tjänster till olika kunder.

    Vilken av ovanstående personer är det mest OK att inte anställa, av personliga skäl?


    Den största fisken i en liten damm
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 15:25

    Vi får anta att alla alternativ är kända innan anställningen. Vi antar också att arbetet är att utföra kvalificerade tjänster mot flera olika kunder.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 20:32

    Alternativet "En småbarnsförälder" saknades, efter allmän efterfrågan. Rösta gärna på det, om du vill.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är OK att neka anställning?
  • Vissla

    Jag brukar varken fråga om religion eller politiska åsikter vid en anställningsintervju, inte frågar jag efter deras matvanor eller om de röker heller. Det som skulle kunna komma fram är om personen är överviktig för de ser jag ju eller om personen är träningsfantast eftersom jag brukar be dom att berätta lite om sig själv och intressen. Svårt att tänka mig att nån skulle svara "jo jag är en grym homofob" på nån av frågorna som ställs under en anställningsintervju... Jag brukar anställa den jag tror kommer klara arbetsuppgifterna

  • Ingenieur

    Själv skulle jag inte anställa kraftigt överviktiga och muslimer. Beror på förstås, en sekulär muslim som inte måste be till allah fem gånger om dagen är väl en annan sak, men überreligiösa överhuvudtaget - Nej tack.
    Fem rökpauser i timmen är ju inte heller direkt meriterande.
    Sverigedemokrat, ja varför inte? De är generellt högre utbildade än genomsnittet så det skulle jag gärna göra.

  • Velouria
    Jacqueline skrev 2013-06-04 10:12:25 följande:
    jag är sverigedemokrat men önskar inte livet ur någon oavsett härkomst eller etnicitet.
    Tror du har lite fel syn på sverigedemokrater ,givetvis finns det extremister men det finns det ju inom alla partier ,religioner och folkslag =)
    Det låter ju bra! 
    Bara en fråga, skulle du neka någon av de nämnda grupperna en anställning om du själv var chef? 
    Fus Ro Dah
  • 3bairns

    Det beror ju väldigt mycket på vilka tjänster som ska säljas och till vilken kundgrupp. I ett litet företag tänker jag mig att man är väldigt beroende av varje försäljning så då är det inte bara viktigt att jag gillar personen som ska anställas utan ännu viktigare att kundgruppen gör det. Så ska man sälja något med träning/hälsa skulle det inte passa bra med överviktig rökare. Ska man på något sätt jobba med kött/charkindustrin verkar vegan inte rätt för just det jobbet. Politiska åsikter liksom religion eller sexualitet hoppas jag till stor del stannar hemma.

  • SpanskaFlugan
    Ingenieur skrev 2013-06-04 10:07:01 följande:
    Själv skulle jag inte anställa kraftigt överviktiga och muslimer. Beror på förstås, en sekulär muslim som inte måste be till allah fem gånger om dagen är väl en annan sak, men überreligiösa överhuvudtaget - Nej tack. Fem rökpauser i timmen är ju inte heller direkt meriterande. Sverigedemokrat, ja varför inte? De är generellt högre utbildade än genomsnittet så det skulle jag gärna göra.

    Faktum är att Dagens Samhälles undersökning bland fullmäktigeledamöter visar att Sverigedemokraterna har lägst utbildning bland partierna. MP:s folk är högst utbildat. politikerenkat.dagenssamhalle.se/2010/06/fullmaktigeledamoternas-utbildning.html
  • Jacqueline
    Velouria skrev 2013-06-04 10:14:03 följande:
    Det låter ju bra! 
    Bara en fråga, skulle du neka någon av de nämnda grupperna en anställning om du själv var chef? 
    en person som har kompetens ,utbildning och övriga kunskaper kring yrket ska ju ha jobbet oavsett vad.
    det beror ju givetvis på vilket sorts yrke det handlar om med ,men låts säga att det är som butiksbiträde?
    Då är det ju viktigt med bemötande och servicekänsla ,religion och politiska åsikter kvittar ju sålänge man inte utövar sina åsikter osv på arbetsplatsen.
    Alla har rätt till jobb och alla ska få chansen att visa vad man går för och det spelar ingen roll vart man kommer ifrån.

  • Anton Chigurh

    Som jag ser det är hohofoben den enda som möjligen skulle kunna prestera sämre pga av sin inställning, dvs, om han/hon nu blir tvungen till att förhandla med en bög/lesbiskt kund, hur det nu skulle komma fram vet jag inte, men exemplet är ju hypotetiskt.

    Så måste jag välja bort någon blir det homofoben...

     


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Maria 434

    Jag hade valt bort överviktigt, och med överviktig menar jag inte att personen är rund utan riktigt överviktig.
    Detta pga risken för att personen blir hemma mkt pga sjukdomar etc. 
    Men det första jag skulle gå efter är hur personen var som person och hur personkemin fungerade, samt hur dedikerad personen verkar vara till det den skall sälja och till mitt företag. 

Svar på tråden Vem är OK att neka anställning?