• Tuggben

    Slippa diskutera min rädsla med familj och vänner

    Jag har jobbat mycket med min förlossningsrädsla och har äntligen fått beviljat kejsarsnitt.
    Det är knappt jag har kunnat prata med psykolog om detta, det har tagit emot som fan för jag tycker det är ett skitjobbigt ämne och jag får nästan panik bara av att prata om det.

    Min rädsla ha flera olika orsaker och många av dom är väldigt personliga, överhuvudtaget tycker jag detta med förlossning är väldigt personligt.

    Men folk i närheten undrar (nyfikna och säkert välmenande) om jag är nervös inför förlossningen, om jag ska ta smärtstillande osv. och dom har en massa tips att ge och jag brukar bara svara väldigt kort eller nicka litegrann och sen prata om annat.
    Jag vill inte säga att jag ska göra kejsarsnitt för då undrar dom varför och försöker peppa mig eller få mig att låta bli eller kommer med sina egna förbaskade förlossningshistorier och jag orkar verkligen inte med det mer.

    Alla vill prata förlossning nu när det snart är dags (v.35) men jag VILL INTE!
    Måste jag berätta  för folk att jag ska göra kejsarsnitt? 
    Dom kommer ju säkert undra minst lika mycket efteråt hur det gick med förlossningen, vad svarar jag då?

    Hur gör ni?
    Berättar ni öppet för alla eller har ni kommit på något bra att säga som gör att folk slutar fråga? 

  • Svar på tråden Slippa diskutera min rädsla med familj och vänner
  • phillipha

    Förhala det någon vecka till sen är det bara att säga att det blir planerat snitt pga att bebisen fixerat sig i säte :)

    Då slipper du förklara saker som ingen eg har med att göra!


  • Stårschan

    Varför ska du behöva berätta för någon överhuvudtaget? När det är dags för snittet så åker du in och sen kommer du hem med en bebis. End of story. Vill någon ha detaljer så kan du säga att det blev kejsarsnitt för att barnet hade svaga hjärtljud (eller vad du nu kan komma på) om du inte vill tala om att snittet var planerat.

Svar på tråden Slippa diskutera min rädsla med familj och vänner