• ametisten

    För -och nackdelar med gemensam vårdnad

    Hej, Jag och min sambo klarade oss tyvärr inte igenom hormoner etc under vår första graviditet, så nu ska vi separera innan barnet är fött :( Det är mycket som måste tas beslut om, bl.a. gemensam vårdnad. Jag trodde det var enkelt och att det var självklart med gemensam vårdnad, men efter att ha ringt runt/träffat diverse instanser inser jag att det inte var så enkelt som jag trodde med alla regler etc. Bara fördelningen av mamma/pappadagar är inte enkel... Vad har ni för erfarenhet av för- respektive nackdelar med gemensam vårdnad? Vad mer bör jag tänka på utöver gemensam vårdnad eller ej? Tack!

  • Svar på tråden För -och nackdelar med gemensam vårdnad
  • LinneaJosie

    Alltså, om pappan inte delar vårdnaden med dig får han inga föräldradagar alls, och om ni har gemensam vårdnad har ni hälften var. Vad är krångligt med det?

  • ametisten

    Hej, Om vi väljer att inte ha gemensam vårdnad blir det ofta en mer rättvis fördelning av dagarna och ersättningen iom att vi då måste sätta oss ner och komma överens om fördelningen.

  • LinneaJosie
    ametisten skrev 2013-06-08 21:38:43 följande:
    Hej, Om vi väljer att inte ha gemensam vårdnad blir det ofta en mer rättvis fördelning av dagarna och ersättningen iom att vi då måste sätta oss ner och komma överens om fördelningen.

    Nej, inte alls. Du kommer att ha precis alla dagar och kommer att ha all makt. Enklare för dig men inte för pappan.
  • Loi
    LinneaJosie skrev 2013-06-08 21:09:06 följande:
    Alltså, om pappan inte delar vårdnaden med dig får han inga föräldradagar alls, och om ni har gemensam vårdnad har ni hälften var. Vad är krångligt med det?

    Varför skulle inte barnet få ha dagar med pappan ts?
  • ametisten

    Ni missförstår mig. Jag vill absolut inte sno åt mig alla dagarna - tvärt om! Om vi har delad vårdnad delar vi dagarna. Men som det ofta är kommer jag vara ledig ett år och pappan ca. 6 månader. Iom att jag ör först utskälld jag kunna "roffa" åt mig alla de dagar med högre ersättning, alt tvärtom. Om jag skulle vilja spara dagar att ta ut på semester senare år, kan pappan sno åt sig de dagar jag sparat in. När jag pratade med försäkringskassan tyckte de att seger mer rättvist om vi sätter oss ner och kommer överens om hur vi vill ha set med fördelningen av dagarna och skriver ett "avtal" om det. För att kunna göra det kan man inte ha gemensam vårdnad.

  • LinneaJosie
    ametisten skrev 2013-06-08 22:03:35 följande:
    Ni missförstår mig. Jag vill absolut inte sno åt mig alla dagarna - tvärt om! Om vi har delad vårdnad delar vi dagarna. Men som det ofta är kommer jag vara ledig ett år och pappan ca. 6 månader. Iom att jag ör först utskälld jag kunna "roffa" åt mig alla de dagar med högre ersättning, alt tvärtom. Om jag skulle vilja spara dagar att ta ut på semester senare år, kan pappan sno åt sig de dagar jag sparat in. När jag pratade med försäkringskassan tyckte de att seger mer rättvist om vi sätter oss ner och kommer överens om hur vi vill ha set med fördelningen av dagarna och skriver ett "avtal" om det. För att kunna göra det kan man inte ha gemensam vårdnad.

    Du har fått horribla råd av FK. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar. Pappan kan inte sno dagar från din halva? Har du anledning att tro att det ska bli tjafs? Du kan ju vara hemma ett år bara du inte tar sju dagar i veckan.
  • ametisten

    Vi kommer ju inte vara hemma havandes var, så med gemensam vårdnad måste man ge varandra dagar. Ärligare och enklare att komma överens innan hur vi ska fördela dagar och ersättning.

  • LinneaJosie
    ametisten skrev 2013-06-08 22:03:35 följande:
    Ni missförstår mig. Jag vill absolut inte sno åt mig alla dagarna - tvärt om! Om vi har delad vårdnad delar vi dagarna. Men som det ofta är kommer jag vara ledig ett år och pappan ca. 6 månader. Iom att jag ör först utskälld jag kunna "roffa" åt mig alla de dagar med högre ersättning, alt tvärtom. Om jag skulle vilja spara dagar att ta ut på semester senare år, kan pappan sno åt sig de dagar jag sparat in. När jag pratade med försäkringskassan tyckte de att seger mer rättvist om vi sätter oss ner och kommer överens om hur vi vill ha set med fördelningen av dagarna och skriver ett "avtal" om det. För att kunna göra det kan man inte ha gemensam vårdnad.

    Sen vill jag tillägga att försäkringskassan inte är rätt ställe att diskutera vårdnadsfrågor. Det låter som ett mycket suspekt avtal de föreslår som inte skulle vara giltigt om ni har gemensam vårdnad? Jag tror att du antingen missförstått eller fått fel information. Det jag sa tidigare gäller: om ni inte har gemensam vårdnad har du all makt och han ingen alls. Om han inte är ett ärkesvin som vill sabba utan tanke på sitt barn låter det du tänker göra som otroligt fel och själviskt. Kontakta familjerätten istället, det är rätt instans för vårdnadsfrågor.
  • LinneaJosie
    ametisten skrev 2013-06-08 22:10:58 följande:
    Vi kommer ju inte vara hemma havandes var, så med gemensam vårdnad måste man ge varandra dagar. Ärligare och enklare att komma överens innan hur vi ska fördela dagar och ersättning.

    Ja, precis. Gemensam vårdnad är inget hinder för att komma överens. Hur tror du alla par gör? Det du vill göra är inte det minsta ärligt eller rättvist.
Svar på tråden För -och nackdelar med gemensam vårdnad