• Anonym (mamman)

    mjölk

    Hej, jag undrar lite över introducera mjölk hos bebis. Sonen är 7 månader och jag har sedan han var en månad gammal undvikit alla mjölkprodukter i min mat eftersom han reagerat med kraftiga kräkningar och magont. Jag har under det senaste halvåret provat äta tex ost el liten chokladbit för att se om det "gått över", men icke. Han reagerar fortfarande om än inte lika kraftigt utan nu mest med kräkningar. BVC har sagt att det troligen växer bort eftersom han endast reagerar på detta sätt. Jag har även provat laktosfritt (i min mat) men det fungerar inte heller. Hur (eller om) ska jag göra om jag provar att ge honom mjölkprodukter? Vilket är skonsammast att börja med? Eller ska jag helt och hållet låta bli? Jag vet ju inte hur han reagerar när han får mjölkprod direkt och inte genom mig. Blir det andningsbesvär har vi ganska långt till sjukhus.....
    Kan man göra tester på så här små barn? Hur testar man, pricktest eller genom att "smaka och se"?

  • Svar på tråden mjölk
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölk är ett viktigt näringsämne för små barn. Om man har barn som inte tål normalkost eller via bröstmjölken reagerar på moderns kost bör barnläkare konsulteras.
    Det är inte ovanligt att spädbarn reagerar med, till exempel, kräkningar,diarré och eksem när de inte tål proteinet som finns i mjölk. Tar man bort mjölken så blir oftast barnet symtomfritt. De flesta barn växer så småningom ifrån sin känslighet och symtomen försvinner då. Observera också att det är proteinet i mjölken som barnet inte tål, vilket betyder att allt som innehåller mjölk måste uteslutas.
    Symtomen du beskriver tyder på denna känslighet för mjölk och jag tycker absolut att du ska ta kontakt med barnläkare för bedömning. Man kan göra allergitest på spädbarn och då oftast via hudtest. Att införa olika dieter utan läkarbedömning avråder jag ifrån, barnet behöver en varierad kost för att växa och utvecklas bra och om barnet av olika anledningar behöver dietkost bör detta följas upp av barnläkare.
    Alltså: vänd dig till barnläkare för bedömning!
    vänliga hälsningar Anitha    

Svar på tråden mjölk