• Mariiika

    Får inte tillbaks mina saker från mitt ex, vad göra?

    Jag och pojkvännen har gjort slut sen 2 veckor tillbaka, och jag får inte tillbaka en enda grej. Har en dator där, och alla mina kläder, gardiner och annat som är mitt...nästan hela mitt liv i denna lägenhet. Dem enda kläderna jag äger för tillfället är dem jag har på mig...och han VÄGRAR ge tillbaks dem, han säger att han ska sälja datorn och bränna mina kläder, och vägrar svara när jag ringer...bor hos min mor i en annan stad 30 min från honom nu, så kan ju inte bara sticka över å plinga på dörren...
    VAD FAN SKA JAG GÖRA?!
    Ringa polisen?
    Har ju inte direkt kvitto på alla mina saker jag har hos honom... 

  • Svar på tråden Får inte tillbaks mina saker från mitt ex, vad göra?
  • Millamjauew

    Det borde ju funka att Använda sms där han säger att du inte får tillbaka eller spela in samtal där han säger det.. Till polisen då alltså:/ lycka till

  • Orcha

    Ring (inte sms) honom och säg att polisen är kontaktad och att han har 10 dagar på sig att lämna ifrån sig dina grejer.
    Alternativet, ring polisen. Det han hotar med är egenmäktigt förfarande och därmed straffbart.


    Make love, not english quotes...
  • VickyHurtig

    Håller med ovanstående bortsett från att jag tycker att du ska sms:a för att få ev bevis ifall han skriver samma sak som han säger till dig. Skriv inget om polis utan skriv bara att du vill ha dina saker o hoppas på att han skriver att du inte får dem. DÅ kan du hota m polis. Samma sak hände mig när jag lämnat min X-sambo. Jag hade tagit mina saker, men glömt mina julsånger som låg längst upp i en hylla, kom på dem strax innan 1:à advent. Det var gammalt arvegods från min gammelmormor, så det hade ett speciellt värde för mig. Jag ringde, mailade o skrev sms. Han lade på luren när han hörde att det var jag, han svarade bara på mail, att han inte tänkte ge mig juldagens då han ansåg att de bu var HANS. Ringde o pratade med en polis som sa att jag skulle försöka EN gång till o då säga att jag varit i kontakt med dem o om han inte gav mig sakerna skulle han anmälas för egenmäktigt förfarande. Detta blev han rädd för då hans image var jätteviktig för honom. Jag fick ett mail där det stod att han "INTE VAR RÄDD FÖR NÅGOT, men jag skulle få mina saker!" allt annat hade han ignorerat. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta med mig nån stor stark killkompis o ville inte ta med mig min då nya pojkvän då det var bäddat för bråk. O åka dit själv vågade jag inte då han själv sagt att han kunde slå tjejer om han tyckte att de förtjänade det. Jag var dessutom gravid vid det tillfället o livrädd att han skulle göra ngt så att jag förlorade bebisen i magen. Tyvärr vann han på detta sätt, fick ju aldrig hämtat mina saker. Tycker att det är sorgligt att HAN ska ha MIN släkts arvegods, men har kommit över det nu. Hämnades genom att nu vara lycklig o nu leva det liv HAN önskade sig.

  • Orcha
    VickyHurtig skrev 2013-06-21 08:44:38 följande:
    Håller med ovanstående bortsett från att jag tycker att du ska sms:a för att få ev bevis ifall han skriver samma sak som han säger till dig. Skriv inget om polis utan skriv bara att du vill ha dina saker o hoppas på att han skriver att du inte får dem. DÅ kan du hota m polis. Samma sak hände mig när jag lämnat min X-sambo. Jag hade tagit mina saker, men glömt mina julsånger som låg längst upp i en hylla, kom på dem strax innan 1:à advent. Det var gammalt arvegods från min gammelmormor, så det hade ett speciellt värde för mig. Jag ringde, mailade o skrev sms. Han lade på luren när han hörde att det var jag, han svarade bara på mail, att han inte tänkte ge mig juldagens då han ansåg att de bu var HANS. Ringde o pratade med en polis som sa att jag skulle försöka EN gång till o då säga att jag varit i kontakt med dem o om han inte gav mig sakerna skulle han anmälas för egenmäktigt förfarande. Detta blev han rädd för då hans image var jätteviktig för honom. Jag fick ett mail där det stod att han "INTE VAR RÄDD FÖR NÅGOT, men jag skulle få mina saker!" allt annat hade han ignorerat. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta med mig nån stor stark killkompis o ville inte ta med mig min då nya pojkvän då det var bäddat för bråk. O åka dit själv vågade jag inte då han själv sagt att han kunde slå tjejer om han tyckte att de förtjänade det. Jag var dessutom gravid vid det tillfället o livrädd att han skulle göra ngt så att jag förlorade bebisen i magen. Tyvärr vann han på detta sätt, fick ju aldrig hämtat mina saker. Tycker att det är sorgligt att HAN ska ha MIN släkts arvegods, men har kommit över det nu. Hämnades genom att nu vara lycklig o nu leva det liv HAN önskade sig.
    Bästa hämnden!

    Anledningen till ett no-call var just om hon inte kontaktat polisen men ville använda det som påtryckning.
    Men du har rätt i att sms är bättre för bevisning.  
    Make love, not english quotes...
  • cirpen

    Precis det är det du får göra. Skriv en lista på det som är ditt, hitta bilder när du har de kläderna eller med saker på. Sen talar du om för honom att får du inte dina grejer går du till kronofogden. Polisen kan inget göra. Förövrigt har jag inte fått mina grejer på tre(!) år. Och då snackar vi bohag från treplansvilla.. Jag har å andra sidan ej vidtagit åtgärder mer än skickat listor till honom. Ska ta tag i det snart...:-/


    Kjell2 skrev 2013-06-21 18:18:36 följande:
    Kontakta kfm och begär handräckning.

  • Mariiika

    Han har slängt alla mina kläder, har polisanmält honom nu och har försökt att kontakta honom men han vägrar att svara
    Han har kvar min dator vad jag vet, jag har kvittot på den så den kommer jag nog med full säkerhet få tillbaka.
    Bara lite tråkigt att allt ska ta sån tid, och att gå runt i lånade kläder är inte heller så kul...Har också fått köpt massor med nya kläder... 
    Men vi får se hur det går.. 

Svar på tråden Får inte tillbaks mina saker från mitt ex, vad göra?