• Anonym (Elin)

    Iran

    Ska åka för första gången till Teheran Iran i juli och augusti.  Vad är det som gäller ang klädesregler just nu,  hur strikt är det?  vad gäller för dottern på 9 år?   Vad köper man för presenter? Vad ska man absolut inte missa?        

  • Svar på tråden Iran
  • Anonym (Persisk)

    Det är ju betydligt slappare nu än innan, nån sjal virrad löst runt huvudet, du kan ha den så långt ner som till halva skallen ungefär.

    Långa byxor givetvis, jag fick inte ha på mig leggings ens en gång. Tunika som är långärmad/trekvartsärmad och som är långa i längden till knäna ungefär, så man inte ser lår eller rumpa.

    Mina småkusiner på 10 år hade ingen slöja, men för säkerhetsskull så sätt på henne det, du vill inte råka ut för problem och åka in till polisstationen alltså.

    Inomhus får du gå klädd hur du vill såklart.

    Jag brukar köpa svenska grejer och ta med mig, såsom choklad till exempel. Marabou, Merci och sånt som dom inte har.  Lussebullar är en rolig grej för iranier att testa, eftersom dom använder saffran mycket i matlagning.

    Bild tagen från google, men de flesta visar faktiskt väldigt mycket hår, det kommer du få se när du är där. Jag tappade min slöja väldigt ofta för att jag hade den så himla långt ner, ibland sa dom åt mig att dra upp den lite, vänligt. Men typ såhär är det att ha slöjan då.



     
  • Anonym (Elin)

    Tack så mycket för ditt svar,  vart hittar man dessa kläder i Sverige? Tycker allt är så tajt och kort. Vad jag förstår bor mannens familj i de lite mer religiösa delen av Teheran, vill inte sticka ut som västlänning för mycket utan gå klädd som de flesta andra i det området , vet du var man kan få tag i kläder här i Sverige?

    Hur förklarar man bäst för sin dotter att hon ska ha sjal på sig?  

  • Hamingja
    Anonym (Elin) skrev 2013-06-21 06:19:04 följande:
    Tack så mycket för ditt svar,  vart hittar man dessa kläder i Sverige? Tycker allt är så tajt och kort. Vad jag förstår bor mannens familj i de lite mer religiösa delen av Teheran, vill inte sticka ut som västlänning för mycket utan gå klädd som de flesta andra i det området , vet du var man kan få tag i kläder här i Sverige?

    Hur förklarar man bäst för sin dotter att hon ska ha sjal på sig?  

    Nu har jag aldrig varit i just Iran, men däremot i andra länder i Mellanöstern där det är strängt. Jag brukar ha en hellång klänning med långa ärmar. Den måste vara lös så att den inte smitar åt och visar former eller bröstvårtor. Och så en lång sjal, som jag knyter bak i nacken, och sedan drar fram de långa ändarna på på båda sidorna, och knyter en gång till under hakan (löst). Så att man inte ser nacken eller håret, alltså. Det är ingen mening med att försöka anlägga lokalbefolkningens kvinnodräkt - det blir fel ändå, och de ser att man är västerlänning. Det räcker att följa reglerna och ha sådana plagg som döljer det som måste döljas.

    Till din dotter säger du bara, att det finns olika regler i olika länder. Här i Sverige får ingen visa stjärten, och kvinnor får inte heller visa bysten. I Iran är det lite mer som man inte får visa. 
  • Hamingja

    ...var glad att du inte ska till Somalia, för övrigt! En somalisk tjej visade mig en gång hur man knyter huvudduken, och DET är en hel vetenskap! Först ska håret stoppas in i en liten mössa, som en flik på sticker fram under huvudduken.  (Den är ofta i annan färg). Och sedan ska huvudduken snos på ett visst sätt runt hela huvudet, nacken och halsen, och fästas med en speciell nål på sidan av huvudet...

  • Anonym (Persisk)
    Anonym (Elin) skrev 2013-06-21 06:19:04 följande:
    Tack så mycket för ditt svar,  vart hittar man dessa kläder i Sverige? Tycker allt är så tajt och kort. Vad jag förstår bor mannens familj i de lite mer religiösa delen av Teheran, vill inte sticka ut som västlänning för mycket utan gå klädd som de flesta andra i det området , vet du var man kan få tag i kläder här i Sverige?

    Hur förklarar man bäst för sin dotter att hon ska ha sjal på sig?  
    Jag hittade några stycken långärmade tunikor/långa blusar från Zara, men man får väl hålla utkik vanliga butiker kan ju ha något liknande också. Köp i någon storlek större så det sitter pösigt.

    Det lär ju finnas muslimska klädbutiker här i Sverige,så kolla om det finns något där.

    Hm ja.. Alltså man får väl förklara att i olika länder så finns det olika lagar, jag vet faktiskt inte! Svårt :)

    Tänk på att bröst/halsen inte ska synas så värst mycket, så tunikorna ska ej vara urringade.  
  • Anonym (Elin)
    Hamingja skrev 2013-06-21 06:40:23 följande:

    Nu har jag aldrig varit i just Iran, men däremot i andra länder i Mellanöstern där det är strängt. Jag brukar ha en hellång klänning med långa ärmar. Den måste vara lös så att den inte smitar åt och visar former eller bröstvårtor. Och så en lång sjal, som jag knyter bak i nacken, och sedan drar fram de långa ändarna på på båda sidorna, och knyter en gång till under hakan (löst). Så att man inte ser nacken eller håret, alltså. Det är ingen mening med att försöka anlägga lokalbefolkningens kvinnodräkt - det blir fel ändå, och de ser att man är västerlänning. Det räcker att följa reglerna och ha sådana plagg som döljer det som måste döljas.

    Till din dotter säger du bara, att det finns olika regler i olika länder. Här i Sverige får ingen visa stjärten, och kvinnor får inte heller visa bysten. I Iran är det lite mer som man inte får visa. 
    Tack för ditt svar,  vad jag menar med att inte sticka ut som västlänning menar jag mer som att jag vill visa min man respekt och dölja mig precis som de andra kvinnorna i det området. Var lite otydlig kanske.
    Anonym (Persisk) skrev 2013-06-21 12:08:31 följande:
    Jag hittade några stycken långärmade tunikor/långa blusar från Zara, men man får väl hålla utkik vanliga butiker kan ju ha något liknande också. Köp i någon storlek större så det sitter pösigt.

    Det lär ju finnas muslimska klädbutiker här i Sverige,så kolla om det finns något där.

    Hm ja.. Alltså man får väl förklara att i olika länder så finns det olika lagar, jag vet faktiskt inte! Svårt :)

    Tänk på att bröst/halsen inte ska synas så värst mycket, så tunikorna ska ej vara urringade.  
    ok, ska kolla på Zara och lite muslimska butiker,  hinner kanske beställa över nätet om inte annat.

    En sista fråga om du inte misstycker,  vad ska man absolut inte missa när man är i Teheran?   Åker med tre barn mellan 5-9 år, finns det något roligt för dom nöjespark? museum? djurpark?
    Vad brukar du köpa med hem kryddor?tyger? finns det något särskilt i Iran som inte finns att få tag på i Sverige?

  • Anonym (Persisk)
    Anonym (Elin) skrev 2013-06-22 15:59:32 följande:
    Tack för ditt svar,  vad jag menar med att inte sticka ut som västlänning menar jag mer som att jag vill visa min man respekt och dölja mig precis som de andra kvinnorna i det området. Var lite otydlig kanske.

    ok, ska kolla på Zara och lite muslimska butiker,  hinner kanske beställa över nätet om inte annat.

    En sista fråga om du inte misstycker,  vad ska man absolut inte missa när man är i Teheran?   Åker med tre barn mellan 5-9 år, finns det något roligt för dom nöjespark? museum? djurpark?
    Vad brukar du köpa med hem kryddor?tyger? finns det något särskilt i Iran som inte finns att få tag på i Sverige?

    Jag gick på ett museum i Teheran, där man fick en ordentlig rundtur i Shah's palats! (Den gamle älskade kungen, innan allt blev som det blev..) Och det var så fint! Övriga nöjen vet jag faktiskt inte vad som finns för barn men det kan ju kollas upp på plats. 

    Jag brukar köpa hem saffran, billigare där! Och så lite olika nötter, torkade frukter och sånt. Smink var billigt också har jag för mig.

    Glöm inte att gå till Bazaar och de fina marknaderna som finns där, man kan fynda mycket där bland marknaden.  
  • Anonym (?)

    Vad tycker tjejerna om skandinaviska killar ointressanta eller tvärtom

Svar på tråden Iran