• Veritaslux

    Vad läser era två-tre-fyraåringar?

    Jag behöver boktips. Min dotter som är två börjar växa i från sina böcker och har börjat intressera sig för böcker med mycket mer text, egentligen för större barn. Just nu läser vi "Pettson och Findus tältar" om och om igen... På vissa sidor får jag hoppa över lite text och förenkla men hon lyssnar och pekar och älskar verkligen den boken.  Vi läser också en faktabok om djur och så Bamse eftersom hon är ett "fan". De flesta böcker för mindre barn, förutom Bu och Bä,tycker hon inte är kul längre.

    Vi har försökt med Alfons, med det gick inte hem, vet inte riktigt varför. Så tipsa gärna om favoriterna hemma!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Vad läser era två-tre-fyraåringar?
  • Elsis

    Min tvååring gillar Mamma Mu, Fia och djuren, Ingrid-böckerna, Lilla Ugglan-böcker, Mulle Meck och vissa Alfons. Hon läser fortfarande gärna även pekböcker men lyssnar också ibland på kapitelböcker med storasyster, fyra år.

  • k girl

    Tror Alfons kan vara lite svår att förstå i den åldern, faktiskt, kanske lite pga ämnena.

    Gruffalon, Den vilda bebisresan, Busiga bebben var populära här. Men han fullkomligen älskade Vem-böckerna och gör det fortfarande vid 3,5.

  • honeydew

    Vår tjej är tre år men älskar böckerna om Ingrid. Skrivna av katerina janouch. Även Mamma Mu (mer text). Finns kortare böcker om Leo som passar mindre barn, inte så mycket text. Och om ni har missat Knacka på, så lär ni skaffa den med. Favorit sen länge, numera läser hon den för oss istället

  • EmmaK1986

    Min yngsta blir 2 i okt och hon älskar storasysters faktaböcker . Är enklare faktaböcker om tex kattdjur, massa bilder och lagom text . Dem läser min tjejer om och om igen

  • k girl

    Ah, just det! Ingrid glömde jag! Ingrid var ju den stora favoriten då mellan 2 och 2,5, vi hade jämt ett par Ingridböcker hemlånade.

  • honeydew

    Och låna på biblioteket är mitt tips! Vi är där minst en gång i månaden och lånar 5-7 böcker. Så hittar man sina favoriter utan att lägga ut en förmögenhet.

  • k girl

    Sen, min son har en expressiv soråkstörning och vi språktränade en del med ordböcker då. Det är ett tips till alla! T ex Babars ordbok eller Busiga bebbens ordbok. Man kan öva färger eller prata om kategorisering som de börjar lära sig då.

    Pomelo blir stor var en annan favorit här som också håller. En jättehärlig, klurig bok.

  • Gryntroll

    Vår 3,5 åring gillar ffa Mamma Mu, Bus och Frö på varsin ö, Nalle Puh, versbok av Lenart Hellsing. Men även sina gamla pekböcker

Svar på tråden Vad läser era två-tre-fyraåringar?