• hejblåbär

    Testa din kunskap om tillsatser!

    Som livsmedelsteknolog blir tycker jag det är interessant när folk skriker om tillsattser i sin mat. Det är som att mängden tillsattser skrämmer många. Men vet ni verkligen vad dessa tillsattser är för något? Är dom verkligen farliga/dåliga? VARFÖR tillsätts dom? Varifrån kommer dom? Testa din kunskap!

    Inget fusk nu.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-24 09:27
    Jag har blivit uppmärksammad på att fråga nummer 2 har fel "rätt" svar. Ber om ursäkt för detta.

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Testa din kunskap om tillsatser!
  • hejblåbär

    Eh. Ni kan ju försöka ignorera det faktum att jag stavade tillsatser fel TRE gånger i min TS. :-/

  • La Lola

    4 rätt.
    Jag gissade på de flesta för jag är totalt ointresserad.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bjoer

    Tycker också det är intressant hur folk är svinrädda för "tillsatser" och E-nummer utan att ha någon koll. Det är lite som den moderna tidens fördomar. Hörde på radio förut hur de klagade på att någon currysort hade E100 i sig. "Kan de inte göra curry på vanligt sätt, utan massa tillsatser?!". Mjo, men nu är ju E100 gurkmeja, vilket är en av huvudingredienserna i många sorters curry och det som ger den dess färg. Suck...

  • hejblåbär
    La Lola skrev 2013-06-23 12:11:29 följande:
    4 rätt.
    Jag gissade på de flesta för jag är totalt ointresserad.
    tillräckligt interesserad för att ta testet i alla fall
  • santana01

    4 rätt. Tycker det är jätteintressant men är medveten om att jag inte kan någonting, gissade på de flesta. Hur blir man livsmedelsteknolog? 

  • La Lola
    hejblåbär skrev 2013-06-23 12:30:16 följande:
    tillräckligt interesserad för att ta testet i alla fall
    Eller för att se exakt hur ointresserad jag är.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hejblåbär
    santana01 skrev 2013-06-23 12:36:25 följande:
    4 rätt. Tycker det är jätteintressant men är medveten om att jag inte kan någonting, gissade på de flesta. Hur blir man livsmedelsteknolog? 
    Man går en högskoleutbildning i livsmedelsteknologi . Uppsala och Lund har det båda två tror jag. Men jag har pluggat i utlandet. Därav min extremt dåliga svenska .
  • hejblåbär
    Bjoer skrev 2013-06-23 12:18:50 följande:
    Tycker också det är intressant hur folk är svinrädda för "tillsatser" och E-nummer utan att ha någon koll. Det är lite som den moderna tidens fördomar. Hörde på radio förut hur de klagade på att någon currysort hade E100 i sig. "Kan de inte göra curry på vanligt sätt, utan massa tillsatser?!". Mjo, men nu är ju E100 gurkmeja, vilket är en av huvudingredienserna i många sorters curry och det som ger den dess färg. Suck...
    E100 är curcumin som är utvunnet från gurkmeja, men det är inte gurkmeja. Men det är curcumin gör gurkmeja gult . Men i princip rätt om man inte är petig .

    Men ja jag håller med dig. T.ex. xanthan gum och carageenan är bara polysaccharider som är helt orfarliga. Men klart att det ser läskigt ut om man inte vet vad det är. 
  • Bjoer
    hejblåbär skrev 2013-06-23 12:51:02 följande:
    E100 är curcumin som är utvunnet från gurkmeja, men det är inte gurkmeja. Men det är curcumin gör gurkmeja gult . Men i princip rätt om man inte är petig .

    Men ja jag håller med dig. T.ex. xanthan gum och carageenan är bara polysaccharider som är helt orfarliga. Men klart att det ser läskigt ut om man inte vet vad det är. 

    Ja, jag blev lite förvirrad när jag skulle kolla upp det för under gurkmeja står det att det har e-nummer E100 när det används som tillsats fast kollar man på E100 står det kurkumin. På wikipedia då. Du kan ju gå in och ändra så det står rätt. :)
  • spökplumpen

    Tack för testet, vilken kul grej! Fick 7 rätt och fick lära mig flera intressanta saker. Tex hade jag ingen aning om att pektin görs från soja och ska genast dela med mig av tipset till en som har stora problem med sitt allergiska barn.

  • hejblåbär
    spökplumpen skrev 2013-06-24 07:45:45 följande:
    Tack för testet, vilken kul grej! Fick 7 rätt och fick lära mig flera intressanta saker. Tex hade jag ingen aning om att pektin görs från soja och ska genast dela med mig av tipset till en som har stora problem med sitt allergiska barn.
    Men det är ju fel. Nu var jag tvungen att ta testet och den frågan har faktiskt fel rätt svar. Jag som tyckte jag kollade så noga. Det är i alla fall en polysaccharid som binder vatten, det är inte gjort från soja utan finns naturligt i frukt. 

    Alla andra svaren är dock korrekta. Ber om ursäkt!
  • spökplumpen
    hejblåbär skrev 2013-06-24 09:26:44 följande:
    Men det är ju fel. Nu var jag tvungen att ta testet och den frågan har faktiskt fel rätt svar. Jag som tyckte jag kollade så noga. Det är i alla fall en polysaccharid som binder vatten, det är inte gjort från soja utan finns naturligt i frukt. 

    Alla andra svaren är dock korrekta. Ber om ursäkt!
    Haha, då hade jag 8 rätt.    Tyckte det lät väldigt konstigt, men jag är ju inte så insatt.  
  • Bregott
    hejblåbär skrev 2013-06-24 09:26:44 följande:
    Men det är ju fel. Nu var jag tvungen att ta testet och den frågan har faktiskt fel rätt svar. Jag som tyckte jag kollade så noga. Det är i alla fall en polysaccharid som binder vatten, det är inte gjort från soja utan finns naturligt i frukt. 

    Alla andra svaren är dock korrekta. Ber om ursäkt!
    Då fick jag nio rätt. Hade fel på sockret i sylten :-P
  • Aniiee

    Jag fick 5 rätt! Måste ha lagt av mig... intressant är det i alla fall, måste jag säga, som jobbat en handfull år som kock..... 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Klotjohan

    Jag fick 7 rätt av 10 och med tanke på att frågan om pektin hade fel svar så blev det egentligen 8 rätt. 

  • Klotjohan
    Bjoer skrev 2013-06-23 12:18:50 följande:
    Tycker också det är intressant hur folk är svinrädda för "tillsatser" och E-nummer utan att ha någon koll. Det är lite som den moderna tidens fördomar. Hörde på radio förut hur de klagade på att någon currysort hade E100 i sig. "Kan de inte göra curry på vanligt sätt, utan massa tillsatser?!". Mjo, men nu är ju E100 gurkmeja, vilket är en av huvudingredienserna i många sorters curry och det som ger den dess färg. Suck...
    Men då är det väl iofs en ganska dålig curry om det står E100. Gurkmeja som ingrediens ska väl skrivas ut som gurkmeja men som tillsatt färgämne i en produkt där det inte ingår för smakens skull så är det E100 som tillsatts (färgämne). 
  • sandlilja
    Klotjohan skrev 2013-09-06 11:48:17 följande:
    Men då är det väl iofs en ganska dålig curry om det står E100. Gurkmeja som ingrediens ska väl skrivas ut som gurkmeja men som tillsatt färgämne i en produkt där det inte ingår för smakens skull så är det E100 som tillsatts (färgämne). 


    Om man är allergisk mot något, tex ett konserveringsmedel eller ett färgämne, så är det bra om man alltid känner igen E-numret, på olika språk också. Ofta har tillsatser flera olika namn, tex ett kemiskt och ett tradionellt.
    Iofs kanske det kan stå gurkmeja (E100).

Svar på tråden Testa din kunskap om tillsatser!