• Madick

    Du med kopparspiral!

    Om du har kopparspiral, är detta något du upplever? Har du fler av alternativen så skriv gärna i ett inlägg. Vet du vad din spiral heter är det ännu bättre

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du med kopparspiral!
  • läkarstudent

    Jag hade min kopparspiral i 5 år och hade inga som helst problem förutom rikligare mens.


    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • 010306

    Inget av de där & är inne på min 3.e spiral.. enda minus är extra stor blodmängd vid mens som jag upplever..

  • Anonym (Sarah)

    Inga av ovanstående problem. Istället blöder jag betydligt färre dagar än förr i tonåren (nu bara 4, förr var det 10), jag har inga problem med att gå ner i vikt längre med vanlig kost (fick svälta mig då jag käkade Cerazette) och jag har fått större bröst!!

    I Hjärta min kopparspiral!

  • Anonym (spiralen)

    Kopparspiral borde väl inte ge några av de uppräknade biverkningarna.....? Säkert att du inte menade att skriva om hormonspiral? Acne är en vanlig biverkning vid hormonspiral, men kopparspiralen avsöndrar ju inga hormoner.

    Jag hade kopparspiral ett par år och upplevde ingenting annat än rikligare blödningar, inklusive mellanblödningar (ingen trivial biverkning heller).

  • Madick
    Anonym (spiralen) skrev 2013-06-28 12:19:46 följande:
    Kopparspiral borde väl inte ge några av de uppräknade biverkningarna.....? Säkert att du inte menade att skriva om hormonspiral? Acne är en vanlig biverkning vid hormonspiral, men kopparspiralen avsöndrar ju inga hormoner.

    Jag hade kopparspiral ett par år och upplevde ingenting annat än rikligare blödningar, inklusive mellanblödningar (ingen trivial biverkning heller).

    Jo, alla dessa är symptomhar jag och många andra har tyvärr. Inte med gamla spiralen jag hade i 5 år, det här kom när jag fick den nyare kopparspiralen. Jag är nyfiken på hur utbrett det är. Är det vissa som är överkänsliga?

    Vet ni vilken spiral ni har/hade? Den gamla NovaT hade jag inga som helst problem med. Däremot NovaT 380.  
  • Anonym (spiralen)
    Madick skrev 2013-06-28 13:38:24 följande:

    Jo, alla dessa är symptomhar jag och många andra har tyvärr. Inte med gamla spiralen jag hade i 5 år, det här kom när jag fick den nyare kopparspiralen. Jag är nyfiken på hur utbrett det är. Är det vissa som är överkänsliga?

    Vet ni vilken spiral ni har/hade? Den gamla NovaT hade jag inga som helst problem med. Däremot NovaT 380.  
    Det låter jättekonstigt. Kopparspiral borde inte ha de biverkningarna. Jag tycker att du ska prata med din BM om saken.
  • Anonym (spiralen)
    Anonym (spiralen) skrev 2013-06-28 13:58:10 följande:
    Det låter jättekonstigt. Kopparspiral borde inte ha de biverkningarna. Jag tycker att du ska prata med din BM om saken.
    ...och jag har ingen aning om vilken kopparspiral jag hade. Det är många år sedan sist och jag tänker aldrig göra om det (för blödningarnas skull).
  • Madick
    Anonym (spiralen) skrev 2013-06-28 13:58:10 följande:
    Det låter jättekonstigt. Kopparspiral borde inte ha de biverkningarna. Jag tycker att du ska prata med din BM om saken.

    Jotack, jag har varit in och ut på sjukvården, BM, ögonläkare, akuten, psykolog mm i flera år, sen jag bytte till den nya NovaT. Alla symptomen är tecken på kopparförgiftning. Det finns INGEN forskning gjord på den nya spiralen med 90% mer kontaktyta och långt mer koppar än den gamla. Det finns ingen källa på hur när och vem som kommit fram till att en kopparspiral avger mindre än man får i sig genom maten. Däremot finns det forskningsrapporter från andra länder som ser sambandet, mer forskning behövs.

    Just därför är jag nyfiken på om det är fler som kanske känner av det men inte har kopplat det till koppar.   
  • Anonym (spiralen)
    Madick skrev 2013-06-28 14:06:51 följande:

    Jotack, jag har varit in och ut på sjukvården, BM, ögonläkare, akuten, psykolog mm i flera år, sen jag bytte till den nya NovaT. Alla symptomen är tecken på kopparförgiftning. Det finns INGEN forskning gjord på den nya spiralen med 90% mer kontaktyta och långt mer koppar än den gamla. Det finns ingen källa på hur när och vem som kommit fram till att en kopparspiral avger mindre än man får i sig genom maten. Däremot finns det forskningsrapporter från andra länder som ser sambandet, mer forskning behövs.

    Just därför är jag nyfiken på om det är fler som kanske känner av det men inte har kopplat det till koppar.   
    Okej, men gå till din BM och be henne ta ut kopparspiralen. Prova hormonspiral istället?? Jag har haft både och, ingen av dem funkade dock för mig.

    Om du vet att det pågår forskning på området och att du inte är ensam om dessa biverkningar förstår jag inte att du inte byter preventivmedel. Ursäkta om jag låter spydig, det är inte min mening, men jag skulle inte acceptera det och litar på kroppens signaler.
  • Madick
    Anonym (spiralen) skrev 2013-06-28 14:17:23 följande:
    Okej, men gå till din BM och be henne ta ut kopparspiralen. Prova hormonspiral istället?? Jag har haft både och, ingen av dem funkade dock för mig.

    Om du vet att det pågår forskning på området och att du inte är ensam om dessa biverkningar förstår jag inte att du inte byter preventivmedel. Ursäkta om jag låter spydig, det är inte min mening, men jag skulle inte acceptera det och litar på kroppens signaler.

    Den är redan ute men det tar tid innan all koppar är rensat ur kroppen. Det lagras i hjärnan, levern osv.

    Det jag är nyfiken på är alltså hur vanligt det är. Kanske finns det fler som jag som har en massa konstiga symptom som ingen sätter samman och börjar tro på hjärntumör eller att hjärnan kollapsat och man blivit tvärdum plötsligt.
Svar på tråden Du med kopparspiral!