• lip

    +40 och extremt lågt PAPP-A värde

    Väl påläst och väl förberedd på ett KUB resultat med ett högt riskvärde, vändes trots allt världen upp och ner. Nackspalten var 1,5 mm, vilket är helt ok. Riskvärde för T21 på 1:72, vilket också var väntat med tanke på att jag är 43 år. Däremot kom riskvärdet på T13 och T18 att bli en smärre chock, 1:2. Detta till största del av att PAPP-A låg på 0,242 (mom). Enligt barnmorskan ska detta ligga över 1. När jag själv har sökt information ligger normvärdet på 0,5.

    Läkartid och fvp är inplanerat. Fostret ser ut att utvecklas normalt, allt som ska vara där finns där. 6 tidigare missfall under 3 år, utan fastställd orsak.

    Är det någon som har haft lika låga värden med positiv utgång???

    Jag har bara hittat "död & elände" när det gäller lågt PAPP-A värde.


  • Svar på tråden +40 och extremt lågt PAPP-A värde
  • till hösten

    Jag hade också lite lågt papp-a (dock högre än ditt), 0,362 mom. BM sa aldrig något om det och ville först inte lämna ut värdena (hade inte särskilt högt b-hcg heller, 0,868) utan sa bara att man inte kunde titta på värdena var för sig utan som en helhet....... Tog blodprovet ganska tidigt i grav.
    Jag var 39 år och fick risk 1:84. Nackspalten var 1,9. Sonen föddes utan problem och verkar vara helt frisk :)  Han är snart ett år. Jag har också haft 1:5 med förra barnet (gjorde fvp), då var det enbart nupp eftersom kombinationen med blodprov inte fanns i mitt län. Då var nackspalten 4,0. Han är också frisk :)

    Lycka till :)

  • lip

    Tack snälla ni för att ni skänker oss lite hopp i väntan på fvp och svaret på detta!

  • Cahela

    Jag gjorde KUB i torsdags förra veckan och fick samma Papp-värde som du fick. Vi hade tid för moderkaksprov i tisdags men utefter de resultat vi fick på KUB-testet 1:375 för DS och 1:165 för Tri 13 & 18 så diskuterade vi vår situation med läkaren. Det blev inget prov i tisdags utan ett utökat ultraljud som såg perfekt ut, det gjorde det på KUB-testet också. Nu ska vi göra ett nytt ultraljud om en månad och ser vi avvikelser då så får vi ta ställning till fostervattensprov då. Jag frågade om mitt låga Pappvärde och läkaren sa att man kan inte utgå från de enskilda parametrarna utan det är ultraljudet och blodprovet tillsammans som ger en sannolikhet för kromosomavvikelser. Jag kände mig lite lugnad av det. Sen vet jag inte om vi gör rätt beslut som inte gör något prov just nu men det känns iaf rätt för stunden.

  • JacqueRafael

    Hej
    Jag är oerhört orolig! Igår gjorde jag KUB och barnmorskan sa att hon skulle försöka, men det var för tidigt att göra det. Min bebis är 42,5 mm vid 11 veckor. Hon sa att jag skulle behöva vänta till 45 mm, men bilden av den upprörda halsen är inte bra, det finns mycket utrymme.

    Mina resultat:
    PAPP-A: 0.383 IE/L
    HCG-FRI: 33.6 IE/L

    Jag såg att dessa värden inte är bra och indikerar syndrom. Kan någon hjälpa mig tolka?

    Tack så mycket 

Svar på tråden +40 och extremt lågt PAPP-A värde