• daniellalundh

    Hur gör ni för att slappna av?

    Hej, jag är nyfiken på hur ni gör när ni ska slappna av och släppa stress och press? Jag själv har lärt mig lite om olika andningsövningar, men det är svårt att ta sig tiden. Jag känner mig oftast som mest avslappnad när jag tar ett långt varmt bad, eller är ute på sjön. Oftast har det med att göra att jag inte har min mobil eller dator med tror jag. 

    Vad funkar för dig?

     

  • Svar på tråden Hur gör ni för att slappna av?
  • Stårschan

    Att vara ute i naturen eller att sticka. Att arbeta med kroppen hjälper oftast mot stress (om man inte får för sig att det måste bli klart en viss tid, förstås).

  • bananasen

    Jag blir som mest avslappnad när jag lägger mig på balkongen och bara njuter av en kaffe och utsikten. 

  • amandam

    Jag önskar att jag var bättre på att slappna av. Får liksom ingen ro, har testat att meditera men jag känner mig för dum när jag försöker och det aldrig fungerar. Blir bara med stressad av att försöka. 

  • Opalen01

    När jag ska slappna av så går jag bara in på www.chillai90sekunder.se och drömmer mig bort långt bort till en brygga vid havet och försöker visualisera mig allt i mitt huvud med dofter, måsarnas skri, vågorna som slår mot stenarna, när jag sitter där själv på bryggan och bara blickar ut mot horisonten. Härligt!

  • daniellalundh
    Opalen01 skrev 2013-08-05 14:34:49 följande:
    När jag ska slappna av så går jag bara in på www.chillai90sekunder.se och drömmer mig bort långt bort till en brygga vid havet och försöker visualisera mig allt i mitt huvud med dofter, måsarnas skri, vågorna som slår mot stenarna, när jag sitter där själv på bryggan och bara blickar ut mot horisonten. Härligt!
    Ja det är så himla härligt! Drömmer mig bort som du gör också här på jobbet nu.
  • Aniiee
    Opalen01 skrev 2013-08-05 14:34:49 följande:
    När jag ska slappna av så går jag bara in på www.chillai90sekunder.se och drömmer mig bort långt bort till en brygga vid havet och försöker visualisera mig allt i mitt huvud med dofter, måsarnas skri, vågorna som slår mot stenarna, när jag sitter där själv på bryggan och bara blickar ut mot horisonten. Härligt!
    Haha, den blev jag bara stressad av.

    En bra bok, ett bra spel, en bra film, helst lite hjärndöd film eller Eddie.... Eller att vara ute på landet och leva riktigt gammaldags (ja, nästan) utan dator och telefon och tv i ett par veckor. Sätta mig och sy för hand är avslappnande och rogivande eller att skriva "free-writing".
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • daniellalundh
    Aniiee skrev 2013-08-07 14:46:24 följande:
    Haha, den blev jag bara stressad av.

    En bra bok, ett bra spel, en bra film, helst lite hjärndöd film eller Eddie.... Eller att vara ute på landet och leva riktigt gammaldags (ja, nästan) utan dator och telefon och tv i ett par veckor. Sätta mig och sy för hand är avslappnande och rogivande eller att skriva "free-writing".
    haha då ska du kolla in den här jag hittade som verkligen är stressande! www.chillai90sekunder.se/chili

    HAHA! Rätt rolig ändå. 
  • Balahir

    riktigt hårt och skönt sex så jag och sambon ligger och andas och bara njuter i varandras armar efteråt..

  • Kinya

    Min vardagliga avslappning är faktiskt att ligga i sängen och titta på ett bra program på TVn innan jag somnar. Helt tvärt emot alla rekommendationer men då slappnar jag av. Jag tittar oftast på TV mellan kl. 20-22 och sen släcker jag den och somnar på någon enstaka minut.

    Men jag har också haft problem med stress och har jobbat en del med det. Jag har nog inte kommit på nån enskild övning som hjälper men detta gör jag:
    -Går undan och stänger in mig i sovrummet när jag känner mig stressad. Säger till min man att jag behöver lite lugn och ro ett tag.
    -Går en långsam promenad
    -Jag har även ändrat mitt tankesätt lite och sänkt kraven jag har på mig själv. Insett att jag duger som jag är.
    -Lägga undan mobilen och surfplattan när jag tittar på TV i sängen på kvällen om jag känner mig stressad.
    -Träna regelbundet

  • LunaLovegood

    Stänger av mobilen och läser en bok eller gör te, tänder ljus och sätter mig framför tv:n med en bra film.
    Eller tar en promenad i regnet när det är mörkt ute. Snöstorm funkar också.

  • Frank Banner

    Håller händerna någon decimeter ifrån varandra, och visualiserar att jag håller i en osynlig boll. Sen försöker jag långsamt föra handflatorna ihop. Gör det några gånger tills det blir svårare och svårare. När det känns som händerna är som två magneter som stöter ifrån varandra. Då kan man påbörja valfri meditations övning.  

Svar på tråden Hur gör ni för att slappna av?