• Ninni87

    Vilken sjal passar oss?

    Min dotter är idag 4 mån och väger ca 9kg.

    Har en Babybjörn bärsele active men tycker jag får ont i ryggen efter ett tag nu när hon är så tung, så jag funderar på en sjal istället.

    Jag är nybörjare när det gäller sjalar så därför frågar jag er sjalvana :)

    Jag har följande krav på sjalen:
    - den ska vara sval då lillan lätt blir varm och svettig.
    - det ska gå att amma i den.
    - den ska vara hyfsat lätt för en nybörjare.
    - den ska avlasta bra så jag slipper ryggont.

    En fördel är om det är lätt att ta ut lillan när hon har somnat utan att hon vaknar.

    Jag kommer främst använda den inne men även ute ibland.

    Vilken sjal tycker ni passar oss och vad är positivt med just den sjalen?

    Då det är en stor flicka är det lönt att köpa en sjal nu? Hur länge kan man använda sjalar?


  • Svar på tråden Vilken sjal passar oss?
  • kixan

    Vävd sjal typ didymos, storchenwiege, etc, eller en ergonomisk sele, typ ergo, manduca, pognae, tula m.fl. Jag har burit mina barn i ca 3 år vardera, så man har absolut nytta av ett bra bärredskap länge.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Flickan och kråkan

    Håller med ovanstående. Vävs långsjal om vi pratar sjal. Hade nog satsat på en lite svalare kanske nu i sommartider. Alternativt ergonomisk bärsele som är bra mycket lättare om du inte är knytvan. Med tanke på dina önskemål så tycker jag att ergonomisk bärsele verkar som bästa alternativ.

  • Flickan och kråkan

    Har förresten burit båda mina barn i både sjal och sele tills de varit 3-4 år, tills de inte velat bli burna mer. Kommer förhoppningsvis att bära trean lika länge .

  • frökenelisabeth

    Jag har provat trikåsjal och ergonomisk bärsele (babybjörn active är INTE ergonomisk, varken för dig eller din bebis!), och av dessa två skulle jag absolut rekommendera ergonomisk bärsele. Min son väger 8 kg (och är 14 månader gammal, så han är en riktig lillplutt jämfört med din tjej ) och jag tycker han är för stor för sjalen, dessutom är det krångligt att ta i och ur utan att han vaknar.


    Jag har en bärsele som heter Beco Gemini, och den är verkligen toppen, kan varmt rekommenderas. Det går att amma i den med lite träning och den har ett höftbälte som avlastar ryggen jättebra. Dessutom kan man bära på många olika sätt, mage mot mage, eller framåtvänd på magen, eller på höften, eller på ryggen (från ca 6 mån).

Svar på tråden Vilken sjal passar oss?