• Starkast

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Om vi ska vända på frågan...
    När är det ok att en lärare ringer hem till föräldern?

    Jag har varit med om att lärare ringt till mig kl22 på kvällen.
    Den gången hade en förälder ringt till henne om ett bråk i skolan, där hade mitt barns namn kommit upp. Hon ville veta om mitt barn hade sagt något hemma och hur isåfall den versionen var så hon kunde prata med alla inblandade direkt på morgonen innan det ringde in.
    Själv tycker jag det är JÄTTEBRA att sånt kan redas ut direkt på morgonen så barnen inte börjar tjafsa på morgonen.

    Jag har två barn som haft x antal lärare.
    Har aldrig varit med om någon som INTE lämnar ut sina hemnummer. Brukar t.o.m stå högst upp på klasslistorna som delas ut till eleverna.
    Dock har jag bara ringt någon gång, då har det handlat om mitt barns sjukdom som ex. ändrat behandling och informationen måste fram innan. Dock har de själva bett om detta och velat dela ut även sina mobilnummer så det säkert ska gå att nå dem.

    Har även ringt någon gång om någon viktig läxa som ska in och vi inte riktigt förstår hur vi ska göra.
    Mitt mellanstadiebarn kan då och då skicka ett sms själv  utan att han ens bett mig om hjälp först och då antingen svarar läraren på smset  eller  ringer upp.

    Har aldrig varit med om någon lärare som är avigt inställda till kontakt,
    snarare tvärt om att de uppmanat att ta kontakt även kvällar/helger. De vill att det ska gå bra för barnen och att de ska kunna få in sina läxor i tid.

    En gång har jag även skickat ett sms och bett om uppskov en söndagkväll med en uppsats då mitt barn inte hunnit klart och varit hysterisk kl 21.30 på kvällen och SKA fortsätta då den SKA vara inlämnad på måndag morgon.

      

  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 13:48:41 följande:
    Detta förstår jag inte heller. Ringer du även din chef på kvällen för att berätta att X hänt så du inte kommer nästa dag, eller anmäler du frånvaro enligt gängse rutiner? I fallet med skolan torde detta vara att ringa på morgonen och säga att barnen inte kommer, samt maila mentor/lärare om man vill att hen ska få veta mer.  

    Hur löser läraren att ditt barn inte vågar gå ut hemma på kvällstid, på sin lediga tid? 
    Är väl rätt självklart att läraren kan göra MASSOR då det handlar om en mobbingsituation som startat på skolan.

  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:09:35 följande:
    Då är detta inga akuta saker, om det inte fungerar i skolan får du ta det med läraren och rektorn på skoltid/annan tid ni bestämmer tillsammans. Att du ringer på kvällen löser inga problem, använd tiden till att ta hand om dina barn i stället. 
    Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?

    Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.

    På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
    Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
    Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
    Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?


  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:15:15 följande:
    Vad kan läraren göra på kvällen som är så viktigt att det inte kan vänta till dagen efter? Man löser inte problem med mobbing en kväll via telefonen.
    Ex kanske man inte vill prata om sådana saker i skolan av hänsyn till alla berörda barn.

    På kvällen kan det hjälpa ett barn att sova tryggt utan magont för att föräldern har pratat med läraren.

    Dessutom frågade du vad läraren skulle göra åt att barnet inte vågade gå ut på kvällstid.
  • Starkast
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 15:14:13 följande:
    Jag undviker att ringa föräldrar utanför arbetstid.

    Vi delar oftast inte ut klasslistor till eleverna heller (de går i högstadiet) och hade vi gjort så hade jag inte velat.ha.mitt nummer där..
    Alla är olika!
    Men vissa vill ha en nära och bra kontakt med elevernas föräldrar och det måste ju också få vara okej.
  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:28:07 följande:
    Vilket problem löser man genom att ringa läraren på kvällen? Blir sonens aggressiva skolkamrat mindre aggressiv, blir sonens hörselproblem bättre? Detta handlar ju även om andra barn, ska de också kontaktas på kvällen så att man får allas sidor av problemet?

    Tycker att detta är ett tydligt exempel på en mamma som för sin egen skull vill prata med läraren så att hon ska kunna hantera sitt barn. 

    Naturligtvis kan man ringa om läraren tycker det är OK att vara kurator på kvällen, annars är detta problem som ska tas på skoltid. Dvs inget akut. 
    Man löser problemet att barnet slipper en hel kväll/natt  med magont, tårar och sömnlöshet.
    Jag tolkade den mamman som att barnet lugnar sig när föräldrarna fått veta vad som hänt. och om man inte tycker att ett barn i den situationen behöver den hjälpen så har man nog en grav empatistörning faktiskt.
    Och om det vore så viktigt för läraren att föräldrarna INTE ringer så skulle de vara väldigt noga med att informera om vad som hänt när barnet hämtades.

    Hur ska hon hantera sitt barns mående i en situation där hon inte har en aning om vad som hänt pga att barnet inte kan förmedla sig?

     
  • Starkast
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 15:30:01 följande:
    Jag har ofta nära relation till mina mentorselevers föräldrar, men,skiljer på att vara privat och personlig..
    Eftersom de flesta föräldrarna också jobbar, så det är väldigt bra gjort att kunna ha en nära relation inom arbetstiden tycker jag.


  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:37:14 följande:
    Tänker på min skola från 1-6. Hände något på rasten visste inte lärarna det nödvändigtvis, eftersom skolgården var stor och många lekte i skogen. 
    Så är det nog på alla skolor.

    Dock minns jag att jag, en tjej till, våra föräldrar samt läraren hade ett möte på kvälltid (pga att föräldrarna jobbade på dagen) för att reda ut en jobbig situation.
  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:35:34 följande:
    Känns lite som att läraryrket är ett kall, där man förväntas försaka sin egen person?

    Vad läraren tycker om att hon ringer minst varje månad är irrelevant, eftersom hon anser sig ha rätten att göra det. Kan jag ringa min BVC-sköterska hemma om jag är orolig för lille Damiens diarré? 
    Vissa lärare tycker nog det är ett kall, precis som vissa läkare gör det.
    Det är väl bara att acceptera att det är olika för alla och jag är rätt övertygad om att varje förälder vet hur just deras lärare vill ha det.

    Går någon förälder över deras gräns får de ju informera om vart just deras gräns går. Om barnet haft en lärare som uppmanat föräldrarna att ringa hem och sedan får en lärare ingen kontakt utanför arbetstid är okej så räcker det med största sannorlikhet att prata om gränsen så är problemet löst. Eller hur?

    Nu är det ju så att olika lärare ser olika på saken, då är informationen från lärarens sida till föräldrarna extra viktig faktiskt. Ex. på våra skola får alla elever hemnummret på en klasslista samt i ett vecko/månadsbrev vid läsårsstarten. De informerar tydligt om hur de vill ha det.
    Vill man enbart ha kontakt under arbetstid/mail så får man ju informera om det.
    Finns nog få lärare som inte är medvetna om att deras kollegor tycker och agerar olika i frågan och då är det väldigt enkelt att informera sin klass om vad som gäller i just den klassen.

    Ex mitt syskons barns lärare delar ut en sådan lapp med mail samt telefontider då föräldrarna kan ringa. 

    Du kan ju ringa 1177, någon sådant nr finns inte för situationer i skolan.
  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:44:44 följande:
    Du menar att man som förälder inte kan ge sitt barn trygghet om man inte vet exakt vad som hänt? Menar du att barnet inte nöjer sig med att föräldern lovar barnet att reda ut det som hänt, utan barnet lugnar sig först när mamma ringt läraren?
    Exakt den mamman som skrev så verkade ha det så med sitt barn.
    Hennes barn kunde ju inte förmedla alls vad som hänt pga sitt handikapp.
    Det är ju en viss skillnad mot ett barn som inte har detta handikapp.
  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:39:45 följande:
    Om föräldrarna prioriterar sitt eget arbete över sina barn är det ju tragiskt. 
    Många har arbeten där det är ganska svårt.
    Låt säga en läkare som jobbar på akuten, eller en som ansvarar för en viktig maskin i en fabrik. Då är det inte bara att svara i telefonen faktiskt. Och vissa lärare vill även vara ifred på sina raster.


  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:40:59 följande:
    Jag ställer mig då frågande till var läraren ska "straffas" för att hen inte berättade om detta vid dagens slut.
    Nu var det en lärare som inte såg detta som något straff och inte hade några problem med det. Hade han haft problem med det så hade han garanterat kallat till mötet under sin arbetstid, tror du inte?
  • Starkast
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 15:50:09 följande:
    Beror väl på vad man menar med nära relation. Mina elevers föräldrar är inte mina kompisar..

    I princip alla möten och samtal ligger på arbetstid. Finns några få undantag ibland.
    Du ser!
    Det finns alltid undantag.
    Precis som de flesta inte har några som helst behov av att ringa sina barns lärare på kvällstid. Men det finns få undantag där det kan vara aktuellt att göra det. Det stora antalet föräldrar mailar eller pratar i skolan. Men för vissa finns undantag där det behövs.
  • Starkast
    Froststar skrev 2013-07-30 15:58:43 följande:

    En läkare som jobbar på akuten har vissa lediga dagar, förmiddagar, etc, kan ta det då. Är det OK om jag ringer en läkare på akuten som har behandlat mig för akut situation beträffande en kroppsdel då den kroppsdelen skadas igen? Även om h*n inte är i tjänst just då?
    Så om vi tar ex. att barnet gråter och inte vill gå till skolan pga en händelse ska läkaren på akuten vänta tills h*n har en ledig dag en vecka senare?

    Det finns läkare som tycker det är ok och lämnar ut nummer. Själv har jag ett sådant nummer pga min speciella sjukdom och den enda gången jag ringt befann han sig på andra sidan jorden på familjesemester men prioriterade att ordna akut hjälp ändå. Så visst finns det

    Men det går knappast att jämföra, eftersom du kan åka till akuten 24/7 och få hjälp ändå. Medans du inte kan kontakta en annan lärare och det inte finns skolor som är öppna dygnet runt.. Ska du jämföra måste du jämföra med något som är jämförbart.

  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:59:40 följande:
    Och vet läraren vad som hänt? Hur många ska mamman ringa innan hon får informationen och hur mycket är klockan då? Båda sidor ska väl höras så att man får korrekt info? Detta verkar ju vara ett återkommande problem, då löser man det på arbetstid. Det är inte lärarens ansvar att mamman inte kan trösta sitt barn.
    Har det varit en situation på skolan barn gråter av vet läraren det med största sannorlikhet. Om inte annat så har andra barn runt omkring berättat om det.

    Och som sagt, hade läraren inte tyckt det var okej så hade hon ju sagt det! Nu hade hon ju t.o.m. uppmanat mamman att ringa och vad är då problemet för dig att hon gör det?
  • Starkast
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-30 15:59:40 följande:

    Då hoppas jag att de har goda strategier för att få bilprovningen att ställa upp på kvällstid eller för att få tandläkaren att arbeta helger eller för att få frisören att ha jourtjänstgöring eftersom deras arbeten gör det så svårt att gå dit på s.k. vanliga tider
    Iallafall i vår stad finns dessa öppna så man kan ta sig dig oavsätt om man jobbar dag, kväll eller natt. Finns det nog på de flesta orter år 2013...
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?