• MalinEddie

    Du som är muslim, kristen eller av annan religion där homosexualitet är en synd, hur känner DU inför det?

    För flera år sen hade jag en chef som var djupt kristen och nybliven pappa vid tillfället då vi av någon anledning kom in på ämnet homosexualitet och han sa att han skulle ta avstånd från sin son om han var "sådan" som han uttryckte det. Jag såg honom aldrig på samma sätt efter det. Mina andra erfarenheter av kristna och muslimer när vi diskuterat detta ämne är att de är ganska liberala och inte ser det som någon stor sak idag, att allt som skrevs om det var .
    Hur ser du som är religiös på homosexualitet?


    Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Du som är muslim, kristen eller av annan religion där homosexualitet är en synd, hur känner DU inför det?
  • Borlängemannen

    Som troende kristen kan jag inte påstå att homosexualitet är en synd. 
    Gamla testamentet tar upp att homosexuella ska stenas men säger också att slaveri är helt okej.
    "Gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig" är den viktigaste regeln, enligt mig.

  • Dragonball

    Bryr mig inte ett dugg så länge homosexuella inte gifter sig i katolska kyrkan. Och det lär knappast hända så jag bryr mig inte. :)

  • jaghopparhögt
    Borlängemannen skrev 2013-08-03 02:24:40 följande:
    Som troende kristen kan jag inte påstå att homosexualitet är en synd. 
    Gamla testamentet tar upp att homosexuella ska stenas men säger också att slaveri är helt okej.
    "Gör mot andra som du vill att andra ska göra mot dig" är den viktigaste regeln, enligt mig.
    Så du bara plockar lite här och där det som låter bra? Hur kan du som troende kristen göra det? Tror du att gud accepterar det?
  • fluu

    Gud är god och har gjort människor av alla slag...

    Nej då,men även om jag är kristen så får man ändå använda sitt eget huvud. Bibeln skrevs för en evighet sen AV MÄNNISKOR, inte av Gud. Givetvis speglas också då dåtidens värderingar.

    Det finns liksom en himlans massa annat där som de allra flesta tycker är skitdumt.

    Gud är kärlek,det är även homosexualitet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dualist

    Om någon är homosexuell och söker Herren med god vilja, vem är jag att döma!


    Påven


    D.v.s. Ingen människa (inte ens påven)har rätt att döma någon annan på så sätt!

  • lillenora
    fluu skrev 2013-08-03 02:51:31 följande:
    Gud är god och har gjort människor av alla slag...

    Nej då,men även om jag är kristen så får man ändå använda sitt eget huvud. Bibeln skrevs för en evighet sen AV MÄNNISKOR, inte av Gud. Givetvis speglas också då dåtidens värderingar.

    Det finns liksom en himlans massa annat där som de allra flesta tycker är skitdumt.

    Gud är kärlek,det är även homosexualitet.
    menar du att kärlek är synonymt med "homosex"?
  • fluu
    lillenora skrev 2013-08-04 14:53:36 följande:
    menar du att kärlek är synonymt med "homosex"?
    Homosexuell kärlek och heterosexuell kärlek är samma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lillenora
    fluu skrev 2013-08-04 15:30:47 följande:
    Homosexuell kärlek och heterosexuell kärlek är samma.
    du skrev att "Gud är kärlek,det är även homosexualitet".

    hur ser du "Guds kärlek" synonymt med homosex? 
  • Tik Tak

    Islam kristendom och judendom är mycket homofobiska religioner det är något som dem abrahamitiska relgionerna delar det gäller att läsa dera skrifter för att inse varför.

  • KristenTjej84

    Jag har svarat på den här frågan flera gånger förut, kanske du har missat det?
    Jag tror att det är synd att utöva homosexuell sex, då detta är utanför Guds plan då han skapade kvinnan
    till mannen och mannen till kvinnan.
    Jesus förbisåg aldrig med synd, även fast han aldrig stenade eller slaktade människor som levde i den.
    Han sa " Gå nu och synda icke mer" till prostituerade kvinnan t ex.
    Nu finns det inga homosexuella i nya testamentet som Jesus hade haft att göra med, men har haft en stark känsla i den helige anden att Jesus inte tycker det är okej. Och oavsett hur förföljd, hur hatad och hur ogillad jag blir av humanist massan för att jag står fast vid det så tänker jag inte ge mig.

    Men om min son/dotter kom ut som homosexuell, skulle jag aldrig vända honom/henne ryggen för det, eftersom det finns en människa under sexualiteten. Oftast en väldigt fin människa som har mycket att ge.
    Mitt barn kommer alltid vara mitt barn, oavsett vilka fällor han fallit i och det sista han/hon skulle behöva då var elakt och kyligt bemötande.
    Jag kommer aldrig tillhöra homohatande homofobiska massan som vill avrätta alla homosexuella, då jag tror Jesus kan befria från all synd som binder.
    Oavsett om det är synd som gör att man känner åtrå för folk av samma kön och lever efter det, eller om man lever utanför äktenskapet och skaffar sig en kull ungar med 10 olika män, då synden blivit så kraftfull att man inte längre kan motstå frestelsen att leva i synd.
    Jesus kan förlåta och befria från all synd som binder, oavsett vilka områden man är bunden.
    Dennis Jernigan är ett exempel, varför jag är övertygad om att det jag säger är sant:
     http://www.dennisjernigan.com/aboutdj
    Han har upplevt Jesus befriande härliga nåd, och gör fantastisk musik av det också!

    Jag kommer aldrig se ner, hata, stöta bort eller på något sätt nedvärdera eller förfölja någon som är homosexuell. Jag ber dock bara för dom. I vardagen behandlar jag dom lika väl som jag behandlar folk som inte är gay, med medkänsla och kärlek. Man vinner inte själar genom att kasta stenar och hata.
    Att säga något annat än det jag nyss sagt vore ett svek mot homosexuella, som precis som för oss alla andra Jesus dog för och betalade ett högt pris för med sin försonande död på Golgata Kors.

    Jag har själv mött Jesus nåd och blivit befriad av hans kraft från områden där jag varit bunden, dock inte av just homosexualitet. Finns få befriade fd homosexuella som vågar prata om detta öppet, då de är rädda för att bli hotade, dödade eller utstötta av andra. Humanism lögnen om att det inte finns någon synd är lika stor, tilltalande och vacker av stora folkmassor som förrädisk.

    Jag vet att folk nu kommer bli stötta av det jag säger och jag får säkert höra hur hemsk människa jag är och att jag borde inte få finnas på denna jord då jag är så fundamentalistisk och extrem.

    Men jag står för sanningen, och det är Jesus och endast Jesus med sin stora makt är större och har mer kraft än någon synd eller andemakterna bakom.
     

Svar på tråden Du som är muslim, kristen eller av annan religion där homosexualitet är en synd, hur känner DU inför det?