• katrina

    långvarigt iallamående hos barn?

    Min flicka är 5 år och har den senaste tiden varir illamående till och från under dagen. Vi var på VC förra veckan, där hon undersöktes (kände på lymfkörtlar, på magen, tittade i öron och hals) och tog blodbrov (stick i fingret) samt lämnade urinprov. Det enda som visade något var vita blodkroppar i urinen, så urinen skickades på odling.

    Illamåendet kommer och går, men är mest påtagligt på morgonen. Aptiten är nedsatt, till och från under dagen. Vissa måltider äter hon bra - andra inte alls. Humöret och orken likaså..
    Illamåendet kom för första gången för ett par veckor sen, men den nedsatta aptiten har pågått lite längre.

    Hennes avföring är inte förändrad vad jag kan se.- Hon har allt sedan hon var bebis haft en "bullrig mage", ofta med lösa avföringar (inte diarré). Väldigt lik min egen faktiskt och jag har IBS. Än så länge ingen viktnedgång.

    Hon har inte ont någonstans, och såvitt jag klan bedöma (känner mig säker)har hon inte varit om något tråkigt som gör att hon får dessa symtom.

    Vi kommer ta ny kontakt med läkaren nästa vecka, om detta inte upphör, för vidare utredning. Men oroar mig såklart och jag lusläser allt från komjölksallergi, glutenintolerans till oilka cancerformer. Nu skulle jag vilja ha hjälp med personliga erfarenheter/antaganden av nåt liknande!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden långvarigt iallamående hos barn?
  • katrina

    kom igen nu...ingen som har nån idé? kanske nån vars barn fått diagnos som känner igen symtomen? Mina egna funderingar just nu hamnar på glutenintolerans...

  • pigglet

    När vi hade parasiter i vattnet (Skellefteå) för ett par år sedan mådde vi ju dåligt rätt länge. För sonen blev det rätt långvarigt, speciellt jobbigt i bilen.

    Sonen mår också illa i sommar. Dålig aptit, klagar på illamående främst vid matdags och i bilen. Trött och grinig också, men han sover lite för lite på natten. Så jag vet inte vad som beror på vad liksom. 

    Över huvud taget tycker jag att barnen är lite så emellanåt. Inte så att de kräks, men mår lite illa och känner sig hängiga. Det brukar gå över. Även jag har perioder när jag har sämre aptit och känner mig konstig i magen. Och nu har det ju varit varmt, då tror jag det lättare blir så. 

  • Litet My

    Inga förändringar som skapar stress/ångest?skol/förskolestarten? Det kan man också känna av utan att riktigt veta om det själv.

  • Sous

    När jag var barn var illamående ofta enda tecknet på urinvägsinfektion. Ibland också öroninflammation. Ingen aning om varför, men om det är en infektion är hon iaf inte ensam om att reagera med illamående.

  • glassen

    Värmen tänker jag också på. Vet inte var ni bor, men i södra Sverige kom värmen för några veckor sedan. Det påverkar ju i alla fall aptiten. Men om du menar att hon kräks dagligen kan det nog vara värt att kolla upp.

  • katrina

    Tack för svar! Har varit offline en vecka, så inte kunnat läsa förräns nu. Ja UVI funderade doktorn oxå på, men inga bakterier i urinen. Vi fick svar på odlingen av urinprovet nu i veckan, men det visade inte på nåt mer än de vita blodkroppar man redan sett. Illamåendet kvarstår, och kommer fränst på morgonen. Men det har blivit bättre, idag tex åt hon frukost:) dessutom är aptiten bättre under resten av dagen. Fast bra är det inte. Hon säger oxå att hon vill bajsa nen inte kan, ( fast såvitt jag kan bedöma bajsar hon som hon brukar), har också ont i magen nu o då under dagen, men det påverkar inte hennes aktiviteter. Just nu läser jag mkt om glutenallergi, förutom de symtom jag nämnt tidigare har hon också i princip ständigt blåsor i munnen.. Som kan va ett symtom på glutenallergi. Ja det blir definitivt ett nytt hesök hos doktorn på måndag.

  • katrina

    Och just det, hon dricker bra, och värme har vi, fast tror inte det ä orsaken till att må illa så fort man vaknar? Med min logik borde man väl må illa när man är som varmast...mitt på dagen kanske? Och nej tror int heller hon oroar sig för något.. Fast nu oroar hon sig för att må illa:(

  • Mixan 38

    Hej ,
    Har det gått över eller kom ni fram till ngt? Har en liknande dotter... Har hållit på i flera år fram o tillbaka. Blir tokig!!! Hon mår verkligen illa -men varför ??!!

  • annamynta

    Har också precis liknande erfarenhet. Sjukvården har scannat allt de kan komma på i första ronden, cancer, diabetes, njurproblem. Det enda positiva svaret är på streptokocker men det har ju alla barn jämnt. Illamåendeperioder har vi haft två nu, en på sommarkanten och en nu på vintern. Antibiotika prövade vi desperat förra ggn, utan förbättring, nu sitter vi still i båten. Det jag har tänkt på är att de kommer när andra har öroninflammation och snuva. Kan det vara en helt vanlig infektion som ger dessa symptom? Illamående, orkeslöshet, aptitlöshet och extra mkt illamående av mjölkprodukter och ibland annat. En övergående IBS period....?
    Det som hjälper oss genom dagarna är natursnacks, eller andra små salta saker, saft, och lugn och mys. Sedan går det över helt plötsligt, efter över en månad. Vore tacksam om någon som har liknande bild och som har fått någon lösning/symptomlindring hör av sig.

  • mammalovis

    Min bonusdotter blir illamående ibland då hon är förstoppad och inte har bajsat ordentligt på några dagar. Hon är 11 år, så det är ju inte direkt att man har koll på hennes toavanor.

    Vi får hålla koll på att hon äter grovt bröd, dricker ordentligt med vatten och att hon inte trycker i sig för mycket kakor och andra onyttigheter vid kalas. Sedan är det ju lite svårt då det kan vara mamman som tillåtit henne att frossa, vilket ger bakslag. Ibland kräks hon också, men illamåendet är det första hon klagar på.

  • idape
    katrina skrev 2013-08-03 10:00:07 följande:

    Min flicka är 5 år och har den senaste tiden varir illamående till och från under dagen. Vi var på VC förra veckan, där hon undersöktes (kände på lymfkörtlar, på magen, tittade i öron och hals) och tog blodbrov (stick i fingret) samt lämnade urinprov. Det enda som visade något var vita blodkroppar i urinen, så urinen skickades på odling.

    Illamåendet kommer och går, men är mest påtagligt på morgonen. Aptiten är nedsatt, till och från under dagen. Vissa måltider äter hon bra - andra inte alls. Humöret och orken likaså..

    Illamåendet kom för första gången för ett par veckor sen, men den nedsatta aptiten har pågått lite längre.

    Hennes avföring är inte förändrad vad jag kan se.- Hon har allt sedan hon var bebis haft en "bullrig mage", ofta med lösa avföringar (inte diarré). Väldigt lik min egen faktiskt och jag har IBS. Än så länge ingen viktnedgång.

    Hon har inte ont någonstans, och såvitt jag klan bedöma (känner mig säker)har hon inte varit om något tråkigt som gör att hon får dessa symtom.

    Vi kommer ta ny kontakt med läkaren nästa vecka, om detta inte upphör, för vidare utredning. Men oroar mig såklart och jag lusläser allt från komjölksallergi, glutenintolerans till oilka cancerformer. Nu skulle jag vilja ha hjälp med personliga erfarenheter/antaganden av nåt liknande!

    Tack på förhand!


    Hur gick det?? Har en son med liknande.
Svar på tråden långvarigt iallamående hos barn?