Inlägg från: Lillagris |Visa alla inlägg
  • Lillagris

    Utredning sommar/höst 2013

    Hej ska på min första gynundersökning och är skit nervös tänk om dom hittar nått?? tänk om dom inte hittar nått??

  • Lillagris

    Allt såg bra ut! Va ett litet minus på mannen sperma, dom kollar ju antal/kavlite och rörelse. Och antaltet var dubbelt så mycket som normalt och dom va super friska va ett litet minus på att dom rörde sig mer åt sida än rakt fram, men ett näst intill perfekt sperma prov.

    Nu inväntar jag mensen så dom kan göra en kontrast rötngen på mina äggledare!! Så det är fri passage. Är det det så kommer jag få pregotime nästa gång, och är det block spolar dom det direkt och sen får jag pregotime..

  • Lillagris
    hallonbacken skrev 2013-09-24 16:01:49 följande:
    Tog blodprov i söndags på mensdag tre, sambon gjorde sitt spermaprov idag och jag har har precis varit och gjort äggledarspolning. Det såg jättebra ut, fria passager på båda sidor och många ägg. Så som det verkar så kunde det inte vara bättre för mig. Gynekologen kommenterade att jag hade en bakåtlutad livmoder men det hade ingen egentlig betydelse utan bara en observation. Så skönt besked!

    Planeringsmöte med kliniken om ca 2 veckor för att få reda på resultat och plan för framtiden Glad Ska bli så skönt att få besked om det är något som ställer till det för oss och vad man då kan göra. Gynekologen sa även att det är många som blir gravida efter äggledarspolningen så får hoppas på det ;)
    Ska oxå göra min spolning snart, ska bara få mens först, dom sa att dom helst gör det efter mens. typ 2-3dagar.
    Lite nyfiken bara: Om du hade helt fri passage vrf skulle en spolning ge större chans att bli gravid.?
    Förstår ju det om det varit nån form av blockering men om det är fripassafg borde det väl inte va nån skilland?
    :)
    Ska bli så jäkla skönt att få den gjord för sen är väl det " grundliga undersökningarna " slut hoppas jag !!
  • Lillagris

    Ska gör en kontrast rötgen på Onsdag! Vill bara påpeka att en kontrast rötgen INTeEär det samma som en spolning. En Konstrast rötgen gör dom ju för att kolla så det inte är stopp i äggledaren, är det det så får man en ny tid för spolning!!

    Eller har jag helt fel??

    Ska ta avemang innan besöket, nån mer som fick det??

  • Lillagris
    Lillagris skrev 2013-10-19 20:59:04 följande:
    Ska gör en kontrast rötgen på Onsdag! Vill bara påpeka att en kontrast rötgen INTeEär det samma som en spolning. En Konstrast rötgen gör dom ju för att kolla så det inte är stopp i äggledaren, är det det så får man en ny tid för spolning!!

    Eller har jag helt fel??

    Ska ta avemang innan besöket, nån mer som fick det??
    Lavemang menar jag :)


  • Lillagris

    Jag förstod det som om dom röntgar för att se ifall det finns fripassage i äggledarna. VAd händer om det inte finns det?? Jo då spolar dom rent...

    Vilket fall som helst verkar det ju vara positivt för fertiliteten, så det är ju värt det, Är så jävla nervös, grät som ett barn när jag pratade och bad om bedövning,, haha!! Nu känns det mycket bättre när jag läs om er här inne som gjort det och det har gått bra.

    Det är den sista undersökningen för mig, hittar dom inget så finns det inga fel på mig förutom möjligtvis en mild hormonrubbning som gör min mesn oregelbunden. Ska även få pergotime på Onsdag efter spolningen.

    Hur har era mäns spermaprova varit??

  • Lillagris

    Nu har jag läst på lite och tydligen är en spolning och en kontrast röntgen INTE samma sak.
    Dom sprutar endast in en kontrastvätska för att se om det är fripassage, Skulle det inte vara det, gör dom vid ett annat tillfälle en spolning, med koksalt.

    Jag länkar den tråden från familjeliv


  • Lillagris

    Så nu är min äggledarröntgen färdig, va väl inte direkt det roligaste jag gjort i mitt liv men så jävla skönt att det är över!!

    Nu får vi se vad som händer här näst!! Pergotime hoppas jag!!!

  • Lillagris

    Hur länge blödde ni efter er spolning?? Är lite irriterad på att vi troligen kommer missa ägglossning denna månaden pga att jag fortfarande blöder sen spolningen!!

  • Lillagris
    Fröken Smilla skrev 2013-10-29 17:56:26 följande:
    Typ fyra dagar... Det var gränsfall för oss med, kunde få till det precis innan ÄL.

    Hur länge har ditt pågått?
    En vecka imorgon!! Tyckte faktiskt man kunde bli lite mer underättade om vad som hände.

    Till mig sa dom typ - vi kommer skicka en remiss till en röntgen av äggledare och livmoder. Du ringer själv och bokar tid första dagen på mensen.

    Fick remiss pappret hem där det stod att jag skulle ta lavemang innan och att det skulle kännas som mensvärk.
    Väl där va det första dom sa att det kunde va ett plågsamt " ingrepp " och det var det ju med.

    Ingenting om att man inte kunde jobba efteråt eller blöda i typ en vecka efteråt.
    Va nästan precis som om dom inte ville att man skulle få reda på att det skulle göra ont och att det va tre olika som va med under spolning/röntgen!!

    Är väldigt besviken faktiskt, men nu är det ju gjort lixom
  • Lillagris
    Juronjaure skrev 2013-11-07 21:22:17 följande:
    Ring och fråga! Jag skulle kolla upp det om jag vore du, för många får antibiotikatabletter efteråt för att minsta infektionsrisken...

    Fortsätter hålla tummarna för er tjejer!!!!
    Ja jag vet inte vrf det e så olika. Jag frågade ändå om det va ok med sex samma dag och såvidare och det va bara att köra på.

    Ja det kanske e värt att kolla upp!!
  • Lillagris

    På tal om annat, nån som haft svampinfektion??
    Jag tror jag har det nu nämligen och har köt hem från apoteket, nån som vet om man kan få lite rosa flytningar av det??
    Kom efter min spolning och kliar rätt mycket utvändigt,,

  • Lillagris

    Nu kom mina provsvar från spolningen och det va fri passage på båda sidor.
    Då var vi friskförklarade och jag funderar nu på vad nästa steg är?

    den 4 december får jag veta vad som blir nästa steg och jag tror det blir pergotime! Hon sa till mig att om det va fri passage så skulle det va en bra lösning nu ett par månader!!

    Nån som håller på med pergotime och kan förklara lite? Tar man det hela månaden eller hur funkar det?

  • Lillagris

    Hur går det för alla med era utredningar!

    Jag fick ett samtal från min läkare att inga fel är hittade under utredningen och nu får vi försöka på egen hand 6 månader innan hon skriver en remiss till provrörsbefruktning...

  • Lillagris
    Maria678 skrev 2013-12-27 17:39:53 följande:
    Vår utredning visade att det inte fanns några fel. Vi står i kö för IVF som påbörjas inom 3 mån.
    Precis som vi då fast vi ska vänta 6månader innan hon skickar remissen !!! Märkligt hur vissa kan det ta på första försöket och andra " som vi " har kämpat i flera år....
  • Lillagris
    Maria678 skrev 2013-12-28 17:43:01 följande:

    Jag är 38 år och det börjar bli "bråttom" så vi fick vår remiss skickad direkt och tänker använda vårdgarantin för att slippa vänta. Alla mina vänner får bebisar på löpande band! Vi har kämpat i över ett år.
    Ja det förstår jag att ni vill, det e samma för oss, vi är sist och har försökt i över 3år, två missfall bakom oss en en abort när jag va 15år gamal så vi vet att vi kan!! Därför tyckte hon vi skulle försöka 6månader till innan hon skickar remissen
  • Lillagris
    Maria678 skrev 2013-12-29 00:21:55 följande:

    Låter helt galet att ni ska behöva vänta i ett halvår till om ni redan försökt i tre år! Vi har också blivit gravida och fått missfall, jag gick dit med inställningen att vi ska ha IVF. Punkt. Jag ville pröva pergotime under tiden vi väntar men det var inget fel på ägglossning så det vart tvärnej. :-/
    Dom går nog väldigt mycket på ålder tyvärr vi är båda under 30år och alltså har vi många år till att försöka på ett normalt sätt enligt dom " vilket såklart stämmer " men dom förstår ju inte det känslomässiga biten. Det gör nog ingen!!

    Hon sa att efter en spolning kan det går lättare och hon tyckte vi skulle försöka fram till sommaren.
    Jag har oxå gått ner 10kilo i vikt och det sa hon oxå kan hjälpa oss. Så det va en rekommedation från läkaren som vi gick med på... Vi vill ju försöka på ett narutrligt sätt och spara våra 3försök tills den dagen vi inte ser någon som helst utväg. Jag är 25år och sambon 29år så det e ju ingen brådska pga åldern. Men det suger ju musten ur oss att månad efter månad försöka och bli besvikna
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013