• Cjes83

    Hjälp med att fylla i familjeträd

    Har boken Laban & Jag till min dotter o vi har försökt länge att komma underfund med hur vi ska fylla i familjeträdet men inte lyckats. Frågat personer i vår omgivning men ingen har lyckats komma på hur det ska fyllas i.. så vänder nu jag mig till er här för att få hjälp Glad


  • Svar på tråden Hjälp med att fylla i familjeträd
  • niagara

    Vilken skum! Några alternativa förgreningar med tanke på dagens alla plast/styv/bonusfamiljer? ;P

  • FrkJenny

    Lite snurrigt med två platser på stammen, men om man tänker att det är till föräldrarna istället för barnet så funkar det. Då går det en gren från varje bild till två för mor- och farföräldrar, och från vardera av dem går det en gren till två nya bilder. Hänger du med?

    Så kan man sätta en bild av barnet underst på stammen, fast utan ram då.

    Alternativt så får man två barn och så får de varsin av ramarna på stammen och om det blir flera syskon klistras de också in där, utan ramar. :)

  • Bebislycka

    Mamma o pappas namn på stammen längst ned. Den varsin gren för mor- resp farföräldrar. Dvs morfar o mormor tex på grenen till höger, men sen får jag inte riktigt ihop det?!

  • stickkontakt

    Det är ju helt feltänkt. Tänker man sig ett familjeträd ska man ju ha anfadern/modern längst ner som en stam, sen blir grenarna deras barn och grenarna förgrenas i sin tur och blir barnbarn och så vidare.

    Detta träd är helt felkonstruerat, det är inte matematiskt möjligt att få ihop det om man antar att alla har en mamma och en pappa som ska med i trädet.

  • Cjes83

    Ja detta träd är verkligen helsnurrigt! Vi har oxå tänkt att det är mamma o pappa längst ner, sen våra föräldrar på nästa ramar. Men sen fattar jag inte hur de ska vara. Trist när man inte kan fylla i ordentligt :/

  • FrkJenny

    Du skulle kunna rita till två ramar på varje sida av trädet (eller bara klistra in bilder utan ram) så får alla full uppsättning föräldrar.

    Drog ihop en (förhopningsvis) förklarande bild.

    P=pappa

    M=mamma

    MF=morfar

    MFF= morfars far

    MFFF= morfars farfar

    ...

    :)

  • FrkJenny

    Blev fel längst ner åt höger: Den tillritade "ramen" borde innehålla MMMF (som visst försvunnit helt) och den befintliga MMMM istället.

    :)

  • k girl

    Det blir matematiskt fel. Ett släktträd fördubblar antalet 1-2-4-8-16 eller som det verkar vara tänkt, 2-4-8-16. Här är det 2-8-16, så det funkar inte om man inte tänker sig att ramarna är syskon eller så. De hoppade över ett steg. Tror nog det är enklast att lägga till ramar.

Svar på tråden Hjälp med att fylla i familjeträd