• Rödtott

    Vad läser ni för era 5-åringar?

    Dags att uppdatera dotterns bokhylla! Har en känsla av att vi fastnat lite i böcker för mindre barn och att hon nu behöver något annat. Vad läser ni för era 5-åringar? Vad tycker de mest om? 

  • Svar på tråden Vad läser ni för era 5-åringar?
  • Mercurialis

    "Trollvinter" och "Kometen kommer" av Tove Jansson gillade min femåring. Böckerna om Pelle Svanslös av Gösta Knutsson gick också hem liksom Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lena

    Den stora boken om Emil just nu. Innan dess en serie om en hemlig sjöjungfru.

    Sen ska det bli mer Astrid Lindgren.

  • vincere

    En hel drös med disneyböcket, allt från Snövit & Törnrosa till Ringaren i N-D. Och Nalle Puh stora bok. Och lite random böcker.. 

  • Sisisisi

    Vi läser oxå stora boken om Emil nu. Sen ska vi läsa om shettisen Sigge!


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • alexs mamma

    När jag eller min man läser för honom blir det antingen serietidningar som tex bamse. Vi älskar och läser ofta böcker av Astrid Lindgren tex om Ronja och Madicken men även Emil och Karlsson på taket är kul. Mio min mio och Bröderna Lejonhjärta väntar vi med några år ännu...
     Vi läser även en massa olika faktaböcker om allt från dinosaurier till riddare och hur solsystemet fungerar. Ibland läser vi ärvda Illustrerad vetenskap de är spännande med mycket bilder och går relativt lätt att anpassa så han kan följa med.
    När storebror som börjar 2an och han läser tillsammans läser de ofta tidningar om data spel etc som tex magasinet robot som storebror prenumerera på. 
    Under sommaren har min 5 åring knäckt läskoden och har börjat läsa så smått själv eller högt för någon av oss andra. Då blir det gärna läsa lätt böcker med bilder och större typsnitt. Böckerna om Egon som är en riddarkille och hans kompisar och deras äventyr är mest populära just nu...

  • Rödtott
    Lena skrev 2013-08-08 17:05:51 följande:
    Den stora boken om Emil just nu. Innan dess en serie om en hemlig sjöjungfru.

    Sen ska det bli mer Astrid Lindgren.
    Du minns inte författare eller titel på den med hemlig sjöjungfru? Det lät som något min tös skulle gilla  
  • Rödtott

    Tack för alla tips! Vi får nog utforska Astrid Lindgren lite mer i bokform. Disney är jag inte helt förtjust i, de där prinsessorna är överallt känns det som.. Vore skönt att åtminstone hålla dem utanför sagostunden  

  • Rödtott
    alexs mamma skrev 2013-08-08 18:06:56 följande:
    När jag eller min man läser för honom blir det antingen serietidningar som tex bamse. Vi älskar och läser ofta böcker av Astrid Lindgren tex om Ronja och Madicken men även Emil och Karlsson på taket är kul. Mio min mio och Bröderna Lejonhjärta väntar vi med några år ännu...
     Vi läser även en massa olika faktaböcker om allt från dinosaurier till riddare och hur solsystemet fungerar. Ibland läser vi ärvda Illustrerad vetenskap de är spännande med mycket bilder och går relativt lätt att anpassa så han kan följa med.
    När storebror som börjar 2an och han läser tillsammans läser de ofta tidningar om data spel etc som tex magasinet robot som storebror prenumerera på. 
    Under sommaren har min 5 åring knäckt läskoden och har börjat läsa så smått själv eller högt för någon av oss andra. Då blir det gärna läsa lätt böcker med bilder och större typsnitt. Böckerna om Egon som är en riddarkille och hans kompisar och deras äventyr är mest populära just nu...
    Faktaböcker har vi också börjat med ganska nyligen. Geografi är spännande  
    Har ni tränat mycket läsning med er 5-åring?  
Svar på tråden Vad läser ni för era 5-åringar?