• Hannika

    Regnbågsfamilj insemination

    Hej! Jag och min sambo planerar att skaffa barn via insemination och har en del funderingar kring detta. Vi har kikat runt i både Sverige och Danmark vad gäller insemination av lesbiska par. Dom frågorna vi har kring detta i Sverige är om båda kvinnorna kan få varsitt barn såsmåningom och om det isåfall går att frysa ner spermier ifrån första donatorn så att barnen blir halvsyskon. Är det någon som har erfarenhet av detta? Om detta ej fungerar i Sverige finns det någon som vet om det går att göra så i Danmark? Tacksamma för svar//Hannika

  • Svar på tråden Regnbågsfamilj insemination
  • Anelan

    Jag antar att du med " få varsitt barn" menar bära varsitt barn? I så fall är det så i Sverige (vad jag har förstått) att samma donator måste användas vid syskonförsök. Sedan är det (eller har i alla fall varit, saker ändras väldigt snabbt i landstingssvängen) olika i olika landsting huruvida det går att byta bärare. Precis som det är olika hur många försök som fås, hur mycket de kostar och sedan hur mycket syskonförsöken kostar. Det kanske är enklast att kontakta det Reproduktionscentrum som ni tillhöra och ställa frågorna till dem? Lycka till med er bebisresa!


  • lillblobb

    När jag kollade upp det för ett par år sedan, då Huddinge inte godkände syskonförsök på den andra mamman (har för mig att de kan ha ändrat sig där), så kunde man om man betalade själv för syskonförsöket åka till Umeå eller tror det var neröver någonstans. Där skulle vi kunna använda samma sperma.
    Men vill man vara säker, kan det vara värt att åka till Danmark eller likande där man kan reservera sperma, köpa upp strån som förvaras där. Till viss kostnad så klart.

  • JunisMammi

    RMC Malmö tillåter att man byter bärare med ev. syskon. Man kan dock inte reservera sperma, men om det finns kvar av samma donator kan man önska att få samma vid syskonförsök.

    Vi har gjort så, men vi hade inte turen att inte bli gravida med samma donator utan han tog "slut" innan vi lyckades.

    Syskonförsöken bekostar man själv, oavsett om man använda alla försök till första barner eller inte.

    Den stora fördelen med att använda en svensk klinink tycker jag är att båda är föräldrar från start.

Svar på tråden Regnbågsfamilj insemination