• aftereight

    Anser du att du har "barnvakt" när barnen är med sin pappa?

    Med anledning av diskussionen i en annan tråd där många verkar anse att man "lämnar bort" barnet till "barnvakt" när barnet är med sin pappa medans mamman har egentid... Så blev jag nyfiken på hur vanligt det är att man ser pappan som en barnvakt?

    Jag insåg att när jag skriver att vi aldrig haft barnvakt, så tolkas det (av vissa i alla fall) som att jag aldrig tar en andningspaus. Verkar som att dom flesta inte tänker på att pappan tar hand om barnet medans jag duschar, tar ett bad, går till affären eller vad det nu kan vara. Jag anser nämligen inte att pappan är en barnvakt. Pappan är ju ena föräldern, och vi har ansvaret tillsammans.

    För mig är "barnvakt" när någon annan än föräldrarna tar hand om barnet, t ex väninna, mormor, etc. Så vad tycker ni? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-11 09:42
    För att förtydliga, så är alltså frågan ni ska svara på i omröstningen: "Anser du att du har "barnvakt" när barnen är med sin pappa?"

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att du har "barnvakt" när barnen är med sin pappa?
  • villbusa

    Har aldrig varit barnvakt till någon av mina 4 ungar. Däremot har jag delat ansvaret med deras mamma 24/7.

    Vi har fått vår egentid, och ibland har vi använt andra barnvakter för att få tillsammanstid.

    Jag säger inte heller att jag e barnvakt om andra ungar e här o leker, bara normalt vuxenansvar.

  • villbusa

    Har aldrig varit barnvakt till någon av mina 4 ungar. Däremot har jag delat ansvaret med deras mamma 24/7.

    Vi har fått vår egentid, och ibland har vi använt andra barnvakter för att få tillsammanstid.

    Jag säger inte heller att jag e barnvakt om andra ungar e här o leker, bara normalt vuxenansvar.

  • yodi

    självklart inte, deras pappa är precis lika mycket deras förälder som jag är.

  • Sommarljus

    Min sambo fick frågan av en granne för ett tag sedan när jag skulle iväg, om han skulle vara barnvakt då?

    Säger kanske nåt om hur engagerad han var i sina egna barn när de var små...

    Nej klart man inte är barnvakt till sitt eget barn, hos oss är det självklart att vi båda sätter oss in i barnens behov så vi utan problem kan vara själva med dem en längre stund, det är ju bådas ansvar


  • Alisa

    Nej, när pappan är med barnen är han lika lite barnvakt som jag är när jag är med barnen. Han är förälder  Glad

  • Vinterankan

    Jag valde annat. Jag brukar se det som att jag har barnvakt när pappan har barnen. Men jag ser det också som att han har barnvakt när jag har barnen. Så det har inget att göra med att någon är mera förälder utan för mig är det helt enkelt borta från barn = någon är barnvakt.

  • Sous

    Nej. Naturligtvis inte. Däremot kan vi nog båda säga, om vi är ute själva och gör något, att den andra föräldern har "vakten". Har väl blivit ett uttryck. :)

  • yellow88

    Nej, jag tycker inte man är barnvakt till sina egna barn.. Däremot så har kompisar ibland sagt att "kan inte pappan vara barnvakt" när de vill att jag ska med någonstans.


    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Sorrena

    Haha nej verkligen inte! Men har man en Karl som aldrig hjälper till så känns det väl kanske så!

  • skogsvitter

    Nej, självklart inte. Jag tror snarare det rör sig om missförstånd för jag tror i ärlighetens namn inte att någon tycker att pappan är barnvakt? Däremot kanske man säger att man lämnar barnen hemma med pappa om man är iväg hemifrån. Man lämnar ju barnen, man är ju inte med dem och man har dem inte med sig. Alltså har man lämnat dem. Men inte hos barnvakt, eller med barnvakt. Utan med den andra föräldern. Men man lämnar dem ju ändå, även om det är en förälder som är kvar hemma med dem, eller tar dem med sig någon annanstans.

    Ibland kanske man får frågan "men vem passar barnet/barnen"? Då kanske man svarar "pappan" eller "de är med pappan" betyder det då att man anser att pappan är barnvakt? Nej det tycker jag inte. Däremot kan man ju undra vad personen som frågade hade för bild, att pappan inte är en förälder? Att man inte ens kan föreställa sig att det finns två föräldrar? Ja jag vet inte. Ibland får man märkliga frågor (kanske främst som mamma om man inte har barnen med sig?).

  • Cogito ergo sum

    Nej..isf fall har jag låtit min "barnvakt" åka iväg med barnen i en vecka. 

  • fluu

    Eh,nej. Barnvakt är någon annan än föräldrarna(eller vårdnadshavarna).

    Min farmor är visserligen gammal,72 år,men hon är helt hopplös vad det gäller könsroller. Hon är helt fascinerad över att sambon byter blöja på sitt eget barn och att han har varit fl nästan lika länge som jag varit. Hon fattar inte heller varför han handlar barnkläder till dottern,klipper naglar eller varför det inte är jag som ska skola in henne på fsk....

    Grejen är att det INTE är farfar som ville ha det så när pappa var liten. Han är toppen med barn. Farmor låter honom bara inte ta plats. Köket för förbjudet område liksom...

    Tur att pappa inte blev sån.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Anser du att du har "barnvakt" när barnen är med sin pappa?