• themorethemerrier

    Förebygga en tredje prematur?

    Hej, jag väntar mitt tredje barn och har två sedan tidigare. Båda kom ganska exakt en månad tidigt. Första barnet mådde väldigt dåligt och dog nästan några timmar efter förlossningen. Andra barnet kom tidigare än första men mådde bättre och var större, dock märkte man av att också hon var prematur - hon hade problem med blodsockret, mycket infektioner, fick andningsuppehåll.

    Under min andra graviditet sa man att det lika gärna kunde vara slumpen att ettan kom tidigt och att jag säkert skulle gå tiden ut med tvåan. Så blev det ju inte och efter att andra barnet föddes sa alla - läkarna på sjukhuset så väl som min barnmorska - att blir det fler barn så kan jag räkna med en ungefär lika lång gravidtet.

    Nu är jag i vecka 15, väldigt lycklig över det men ju mer jag närmar mig halvtid, desto mer kryper sig oron på. Jag skulle så gärna vilja få ett fullgånget barn som känns klart och själv få känna mig klar med gravidteten. Båda gånger har det blivit som en chock och dessutom gått snabbt.

    Jag har en bra barnmorska nu, samma som med tvåan, och ska prata med henne förstå. Men ni som har erfarenhet - finns det något som kan förebygga ett till prematurfött barn? Det har ej gått att fastslå någon orsak till att barnen kommit för tidigt, inga sjukdomar eller infektioner osv.

    Finns det någon sanning i att vila hjälper? Tror ni att man kan bli sjukskriven förebyggande, dvs även innan man börjat få ev prematura värkar? (Hade en del sådana med tvåan och generellt väldigt mkt sammandragningar och "krångel" i allmänhet sista veckorna med båda). När bör man i så fall börja vila om barnen börjar vilja komma ut kring vecka 35?

    Är tacksam för all input. Jag vet inte om det blir fler barn efter detta och har så mycket drömmar som jag vet bättre än att hoppas på men samtidigt känner att jag vill göra allt jag kan för att det ens ska finnas en chans att få det jag önskar - en fullgången bebis. 

  • Svar på tråden Förebygga en tredje prematur?
  • NLAL

    Är inte insatt i ämnet alls men har läst om dom som fått ta progesteron till slutet, för att bebis ej ska titta ut förtidigt. Progesteronet sjunker ju (någon vecka) innan förlossning och då kanske det hjälper med extra? Googla på det så hittar du säkert mer och mer än vad jag skrivit då jag inte alls är eller varit i din sits så är inte insatt. :)

    Lycka till och hoppas du får gå hela vägen ich i slutet känna dig spyless på att vara just gravid! ;)

  • Angel00

    Hej

    Det kan ligga något i vad NLAL säger.

    Själv är jag inte heller insatt, men har läst på lite med fertilitet pga att vi inte hitills har kunnat få barn.

    I Sverige kollar de inte om du kan ha en bakomliggande immunproblematik, de kollar inte alla antikroppar och andra prover som hänger ihop med vissa problem som kan uppstå under graviditet och inför en graviditet. Utomlands finns ett mycket bredare perspetiv och vård som ej går att få I Sverige.

    Jag rekomenderar Fertilitetsguiden om du vill läsa på om Immunproblematik och får svar på vilka prover du kan be din barnmorska eller gyn att få ta. Nu vet jag inte om detta är applicerbart på just dig, men kunskap skadar inte :)

    fertilitetsguiden.com/

    Där kan du även läsa om Progesteron. Se fertilitetsguiden.com/genetik/progesteron.php

    Lycka till!!

  • Lizzie 83

    Hej

    Hittade din tråd. Hur går det för dig?

    Jag är gravid med mitt andra barn och första barnet kom 4 veckor för tidigt, också väldigt oförberett och snabbt.
    Jag har fått gå på extra kontroller hos spec. mvc. sedan ett par veckor tillbaka (är i v 23 nu).

    Det har visat sig att min livmodertapp är i kortaste laget, bara 25 mm. Idag skrev de ut progresteron till mig som jag ska ta varje dag (som en gel i slidan). Det är visst helt nytt i Sverige att man ger den här behandlingen till dem som har risk att föda för tidigt, i alla fall i mitt landsting. Men jag har googlat lite på det och det verkar vanligare utomlands.

  • themorethemerrier
    Lizzie 83 skrev 2013-10-14 14:19:37 följande:
    Hej

    Hittade din tråd. Hur går det för dig?

    Jag är gravid med mitt andra barn och första barnet kom 4 veckor för tidigt, också väldigt oförberett och snabbt.
    Jag har fått gå på extra kontroller hos spec. mvc. sedan ett par veckor tillbaka (är i v 23 nu).

    Det har visat sig att min livmodertapp är i kortaste laget, bara 25 mm. Idag skrev de ut progresteron till mig som jag ska ta varje dag (som en gel i slidan). Det är visst helt nytt i Sverige att man ger den här behandlingen till dem som har risk att föda för tidigt, i alla fall i mitt landsting. Men jag har googlat lite på det och det verkar vanligare utomlands.
    Hej! Jag är också i v 23, snart 24. Går bara till min vanliga MVC och det har aldrig kommit på tal om att gå hos spec mvc också men jag ska ta upp det med min BM. Fick mäta tappen i vecka 25-27 förra graviditeten och då var tappen normal så det verkar inte vara mitt "problem". Har dock hunnit få en del andra besvär och känner mig orolig för hur långt jag ska ta mig den här gången, ska försöka ta upp frågan om preventiv sjukskrivning med min BM.

    Intressant, tack för att du delar med dig! Vilket landsting bor du i? Gissar att om man som jag inte har några tecken på prematur förlossning så kanske de inte vill ge ut progresteron...?
  • Lizzie 83
    themorethemerrier skrev 2013-10-14 14:23:51 följande:
    Hej! Jag är också i v 23, snart 24. Går bara till min vanliga MVC och det har aldrig kommit på tal om att gå hos spec mvc också men jag ska ta upp det med min BM. Fick mäta tappen i vecka 25-27 förra graviditeten och då var tappen normal så det verkar inte vara mitt "problem". Har dock hunnit få en del andra besvär och känner mig orolig för hur långt jag ska ta mig den här gången, ska försöka ta upp frågan om preventiv sjukskrivning med min BM.

    Intressant, tack för att du delar med dig! Vilket landsting bor du i? Gissar att om man som jag inte har några tecken på prematur förlossning så kanske de inte vill ge ut progresteron...?
    Jag bor i Jönköpings landsting. Kriterierna för att få progesteron var tydligen att man skulle ha fött för tidigt innan och att man hade en livmodertapp som var kortare än 25 mm.

    Hoppas att du kan få preventiv sjukskrivning så att du kan försöka vila för att förhindra att det blir för tidigt igen.
  • NLAL

    Vill läkare ej skriva ut åt er, så läs på om det och så beställer ni progesteronkräm. :)

  • Baby Doll

    Jag har också fött för tidigt, och nu den sista graviditetn fick jag gå på specialst mödravård för att få hjälp.
    Jag födde för tidigt för att livmodertappen började öppna sig, så jag fick medicin för det. Nu är jag gravid igen och ska begära att få det även denna gång. Jag har 5 barn födda i veckorna:

    38 +5
    34+ 3
    30 +3 (tvillingar
    36+5

    www.mybabydolls.blogg.se


    5 småttingar 0-5 år - www.mybabydolls.blogg.se
  • Mantra

    Jag födde väldigt plötsligt fyra veckor tidigt förra gången, men min dotter mådde jättebra dock. Är gravid i v 26+3 nu men ingen spec. mvc . Min syster födde i v 23 så jag är ju lite orolig. Dom mätte tappen pga en undersökning ang tidiga födslar vid rul, som alla erbjöds då och min tapp var lång o fin. Tror det var 32 mm. Misstänker att jag inte får en mätning till om jag ber om det heller :(

  • k girl

    Min första föddes inte för tidigt, men jag hade ungefär samma besvär som jag hade med min andra som kom lite drygt fyra veckor tidigt. Vattnet gick hastigt och lustigt. Dock började jag få smärtsamma sammandragningar runt v 25-26 och var mer eller mindre övertygad om att förlossningen skulle dra igång några dagar innan vattnet faktiskt gick.

    Mitt råd är väl isf att vara lyhörd för när du börjar få sammandragningar, ta kontakt med sjukvården då så att de kan kolla upp allt. Min kusin har t ex blivit inlagd pga hotande förtidsbörd, så det går ju att göra somligt.

    (I mitt eget fall misstänker jag för mycket fostervatten pga obehandlad graviditetsdiabetes. Min BM är av någon anledning anti glukosbelastningar).

  • themorethemerrier

    Tack för alla era svar. Jag ska träffa en läkare på MVC denna vecka och diskutera sjukskrivning, började få det jobbigt med magont och andra symtom för 1,5 vecka sedan och har faktiskt varit hemma sen dess. Vila, ingen stress och mycket lugn hjälper här och nu. Jag är väldigt nervös för hur läkaren ska se på min situation men jag hoppas att han ska vilja ge mig och bebis en chans att få prova om det gör någon skillnad för mig att inte jobba och stressa som en tok fram till att förlossningen plötsligt kommer igång, som det var med de två första barnen.

Svar på tråden Förebygga en tredje prematur?