• FruMa

    kan inte säga nej

    Min svärmor är en som tagit emot mig med öppna armar och verkligen ser mig som sin familj (vill klargöra detta först, då många klagar på sina svärföräldrar).

    Vi har nu en dotter på snart 4,5 månad. Maken är borta (måndag till måndag) på jobb och idag bestämde sig svärmor att hon ska komma hem till oss och stanna till måndag med hunden som sällskap också..

    Jag vill inte hon stannar så länge. Ok till imorgon men jag har annat att göra med. Jag tycker det är oförskämt av mig att städa, ta hand om tvätten och sådant då man har besök. Och jag klarar inte av att vara social så länge, knappt jag orkar det med maken ens en gång, jag blir nervös och vet inte vad jag ska säga/göra. Hon sover ofta korta stunder flera gånger om dagen, då blir jag sådan att jag sitter på ett enda ställe och gör... Ingenting! Hunden är egentligen makens men, tidigare tålde jag hunden då vi hade henne hos oss varje helg dock inte nu längre. Jag får kliande ögon och armveck. Hon röker, på balkongen/ på hundpromenaderna och tar sedan min dotter i famnen.

    Vad ska jag göra?
    Vad ska jag säga?

  • Svar på tråden kan inte säga nej
  • nozpa

    Antingen säger du att ni har massor att fixa med, och att ni också behöver vila upp er efter en stressig vecka eller något.
    Annars får du kanske ta emot henne men låta henne ta hunden och t ex matlagning, och du tar bebis och stänger in dig i ett rum när du vill vara själv. Ja det låter illa att stänga in sig, men alltså gå undan.

    Jag hade aldrig pallat ha varken svärmor (som jag tycker mycket om) eller min mamma här så länge. När barnen är större, perfekt! Då kan dom åka o bada, lekland osv. Men innan dess hade jag tyckt att det var jobbigt med en hel helg.   

  • FruMa

    Onsdag till torsdag låg vi dessutom inne med lillan på sjukhuset pga hög feber.. Och igår kom svärmor för att ge mig lite avlastning som hon sa. Och så ska hon komma idag igen och stanna hela jävla helgen.

    Känns dock som jag borde vara tacksam!

  • asta66
    FruMa skrev 2013-08-16 11:41:43 följande:
    Onsdag till torsdag låg vi dessutom inne med lillan på sjukhuset pga hög feber.. Och igår kom svärmor för att ge mig lite avlastning som hon sa. Och så ska hon komma idag igen och stanna hela jävla helgen.

    Känns dock som jag borde vara tacksam!

    Varför skulle du vara tacksam över att bli våldgästad när du inte vill?
  • Malima

    Säg att du bokat upp dig på en massa annat! Fika med kompisar, mammagrupp och öppna förskolan exempelvis!

  • nozpa
    FruMa skrev 2013-08-16 11:41:43 följande:
    Onsdag till torsdag låg vi dessutom inne med lillan på sjukhuset pga hög feber.. Och igår kom svärmor för att ge mig lite avlastning som hon sa. Och så ska hon komma idag igen och stanna hela jävla helgen.

    Känns dock som jag borde vara tacksam!

    Säg då att ni behöver ta igen er lite. Och att det är supersnällt att hon vill hjälpa till, men just nu orkar du inte ha någon mer hemma.
  • FruMa

    Ja.. Ska nog det.

    Är dessutom gravid igen så extra känslig kanske... Får ställa fram min astmamedicin så fattar hon nog den piken med.

    Men just detta känna tacksamhet över att hon VILL komma, vill vara delaktig och så.

  • nozpa
    FruMa skrev 2013-08-16 11:51:34 följande:
    Ja.. Ska nog det.
    Är dessutom gravid igen så extra känslig kanske... Får ställa fram min astmamedicin så fattar hon nog den piken med.

    Men just detta känna tacksamhet över att hon VILL komma, vill vara delaktig och så.

    Grattis till bebis i magen. :)
  • FruMa
    nozpa skrev 2013-08-16 11:52:57 följande:

    Grattis till bebis i magen. :)
    Tack! :)
  • asta66
    Malima skrev 2013-08-16 11:46:54 följande:
    Säg att du bokat upp dig på en massa annat! Fika med kompisar, mammagrupp och öppna förskolan exempelvis!
    vita lögner är suveränt när man inte vill såra folk.
Svar på tråden kan inte säga nej