• Mini3

    Svårt beslut....

    Har blivit oplanerat gravid och är helt villrådig. Har redan två barn på 8 och 9 år. Å ena sidan så känner jag att jag ska hålla fast vid vårt beslut om att vi inte ska ha fler barn. Jag känner mig "gammal" och det känns nästan groteskt att jag ska ha en stor mage igen. (Missförstå mig absolut inte, jag pratar enbart om mig själv och har inte några som helst synpunkter på andra 40+ mammor utan enbart ur mitt perspektiv) Funderar på hur jag ska hinna med de andra två, har jag kärlek till ett barn till eller blir mina andra två lidande?
    Min man önskar inte fler barn, men såklart vet han också att kärleken kommer till ett barn. Och är ngt öppen för alternativet.

    Å andra sidan så känns det i hela kroppen att jag är gravid. Hormonerna sprutar och jag är känslomässigt upp och ner. Psykiskt så är jag 80 % säker på att vi inte ska gå vidare, men fysiskt så känns det 100% att behålla, så då påverkar det ju såklart det psykiska också.

    Resor, idrotter, min träning osv. Förstår att det kan verka konstigt att man velar inför beslutet att fortsätta en graviditet, men det är kanske ngn mer än jag som velat? Hur har ni gjort?   
       

  • Svar på tråden Svårt beslut....
  • Philippa

    Jag personligen hade inte valt att behålla... jag är 40 år och jag är färdig med barnfödande, jag har två barn och det räcker.

  • mysan77

    Jag kan inte bestämma åt dig=) men har du minsta tvivel och du tror att familjesituationen klarar det så tänk en gång extra. Vad tror du dina barn skulle tycka om ett syskon? de är ju rätt stora och skulle säkert hjälpa dig en del=) lycka till med vad du än bestämmer.

  • Mini3

    Är det ngn mer som har svårt att bestämma sig? Vi har varit och pratat med en kurator, vilket kändes bra, men vi vet fortf. inte. Har bokat tid för abort på onsdag nästa vecka, men blir villrådig på om jag ska göra det. På kvällen när jag är trött så känns det absolut som ett avslut är det enda rätta, men på dagen när jag är pigg och glad så känns det som att man lever bara en gång. Klart att vi ska behålla, det är ju ändå barnen som är meningen med livet. Det är svårt när man är så otroligt nöjd och tacksam redan.
    Vet ni om man ser bilden när man gör VUL vid abort? Då blir det ju ännu svårare :( 

  • Julia08

    Jag hade jättesvårt för att bestämma mig! Har tre barn på 13, 3.5 samt 1.5. Har oxå blivit oplanerat gravid och är nu i v.9. Första tanken för både mig och pappan var Aaaabooort!!! Har redan fullt upp med småbarnen och få en liten till lockade inte alls. Men under tiden jag väntade på abort (3 veckor) så han jag tänka och känna efter.
    Blev tveksam inför aborten och när jag hade vant mig vid tanken på graviditeten och hunnit känna efter så beslutade vi att behålla.
    Jag kände att en abort som jag var tveksam till hade jag kanske ångrat ....Däremot ångrar man inte de barn man har fått :) 

  • Erika1972

    Vill du ha fler synpunkter eller är det "försent"?

    Jag valde att behålla....och jag har mer tid än någonsin för alla barnen! Och då fick jag ändå tvillingar...:)!

Svar på tråden Svårt beslut....