• crochi

    Hisings backa. Farligt/säkert område?

    Hej. jag och min flickvän skall flytta ihop och vi funderar starkt på att skaffa oss en lägenhet i Blå Staden (Hisings Backa). vad vi undrar är hur området är att bo i samt hur riskabelt det är att köpa sig en lägenhet där. Vi vill inte köpa för en dyr peng för att sedan när väl säljningstillfälle kommer, gå back på affären. Är området såpass oroligt att marknadspriset mycket väl kan fallera så fort något händer i området eller hur ser det ut? Tack för allt svar! MVH Crochi! :)

  • Svar på tråden Hisings backa. Farligt/säkert område?
  • Plopps80

    Där hade jag aldrig satt min fot!!! Bilbränder, inbrott, mord, misshandel. You name it... Din flickvän kommer inte våga gå ut efter mörkrets inbrott och knappt du heller. Blå staden måste väl ändå vara det värsta stället på hela hisingen. Skulle inte en gå i närheten av det stället. Köp inte lägenhet där vad ni gör.

  • Blåstaden bo

    Jag bor i blå staden med min sambo och våra 2 barn.. Vi tycker det är jättehärligt här. Många äldre och barnfamiljer. Känns inte alls osäkert här.. Tvärtom!!!

  • studentska

    Själv bodde jag i Backa några år när gängen härjade som värst. Jag var aldrig rädd eller orolig för min säkerhet. Det är trevligt att bo där, ,nära till stan, finns mataffärer och goda kommunikationer. Hade trevliga grannar och det var lugnt och trevligt. Sen kanske man inte mitt i natten måste springa runt i de värst drabbade områdena men problemen är ganska isolerade till vissa områden. Blå staden hade jag vänner som bodde i och trivdes jättebra med det. Man kanske kan bli mörkrädd med den bilden tidningar och media ger men de rapporterar bara om det värsta som händer. Inte allt det bra med Backa. Så jag kan varmt rekommendera Hisings Backa att bo i. Nu bor jag i en annan del av landet men annars hade jag gärna bott kvar.

  • studentska
    Plopps80 skrev 2013-08-20 20:33:56 följande:
    Där hade jag aldrig satt min fot!!! Bilbränder, inbrott, mord, misshandel. You name it...
    Nej det kanske är just det som är problemet att du aldrig har satt din fot där och bara går på vad medierna rapporterar och inte har upplevt  nåt själv.
  • Plopps80
    studentska skrev 2013-08-24 17:44:05 följande:
    Nej det kanske är just det som är problemet att du aldrig har satt din fot där och bara går på vad medierna rapporterar och inte har upplevt  nåt själv.

    Ha ha ha hur vet du det? Jag har bott där. Flyttade ihop med en kille för några år sedan som hade lägenhet där. Vi flyttade ut efter 3 månader. Skulle aldrig sätta min fot där i dag. Värsta skitstället! Folk får ju inte ens lägenheterna sålda.
  • akb
    Robinfdfdfdfdfd skrev 2014-02-14 06:05:07 följande:
     Blå staden är fint men allt runtomkring är skit och det verkar eskalera mer för varje år som går så finns nog ganska stor risk att lägenheten sjunker i värde. 
    men det är ju villaområden omkring?? I alla fall på två håll... 

    Känner en trebarnsmamma som bor där som tycker det är toppen, men har bara bott en bit bort själv och har ingen egen uppfattning om själva blå staden
  • Hisingsbackabo

    Har bott 16 år i lägenhet i Hisings Backa och bor där fortfarande och tycker det är jättebra, nära till stan, bra kommunikationer, bra med flera mataffärer att välja på o.s.v. Jag undviker området med Akkas gata och närliggande gator och jag vistas inte på Selma lagerlöfs torg sena kvällar och nätter.Det är sant att det inte alltid har varit världens lugnaste område och det var mycket skit ett tag med skottlossningar o.s.v. det förnekar jag inte.  Men det har lugnat ner sig betydligt numera, aldrig skottlossningar, mindre knarkförsäljning o.s.v.

    Jag har aldrig varit rädd eller orolig för min egen säkerhet när jag vistats ute där jag bor med omnejd, jag älskar t.ex. att promenera och cykla och det har jag alltid kunnat göra utan att vara rädd. Hade dock nog aldrig bott kvar under de värsta åren om jag haft barn, det hade jag inte vågat. Men kan egentligen inte uttalala mig om hur skolorna funkar, det finns också mycket bra med t.ex. musikklasser i Brunnsbo och Svenska balettskolan på Selma lagerlöfs torg, båda är som en del av grundskolan med specialinriktningar. Om du nu har barn och funderar på detta området menar jag.

  • Rally12

    Hej!

    Villa har erfarenhet av gåsagången och Blendagatan? :)

    Tacksam för erfarenheter och upplevelser

  • Rally12

    Hej! Vilka har erfarenhet hur det är att bo på gåsagången och Blendagatan? Tacksam för erfarenheter

  • 112233445566778899

    Undvik Blendas gata då den ligger i Backas värst drabbade område. Gåsagången är också lite creepy men Backa har ju lugnat ner sig otroligt mycket så gåsagången kanske inte är så farligt längre :) växte upp i backa när det var som värst men kände mig dock aldrig otrygg, dock skulle jag inte vilja bo där igen.

  • Rally12

    Jätte tack för ditt svar! :) Vet inte hur ska göra. Jätte svårt hitta lägenhet i Göteborg. Är glad får höra lite erfarenheter

  • 112233445566778899

    Ingen fara! I dagsläget nu när Backa är så lugnt kan jag rekommendera att flytta dit men som sagt undvik Blendas gata. Det är ju bra förbindelser till city och ett mysigt område trots allt :) annars skulle jag rekommendera dig att kolla runt i Lundby om det är Hisingen du vill bo, i Lundby finns flera mysiga områden som känns lugna och trygga.. bor själv där nu.

  • Rally12

    Hej!

    Tack för du lugna mig lite :) . Det är ju också så att man måste göra sin egen uppfattning. Tänker i den stad jag bor nu har också sina områden som har dåligt rykte. Där det lugnare nu men om en statsdel fått dåligt ryckte är det svårt tvätta bort . När man inte vet och har barn vill man inte hamna i ett område som är jätte oroligt så att barnen ska känna oro.

  • LisastudentL

    Bott i området i ett halvår och varit nöjd i perioder. Har inte varit rädd under dagar, men kvällar är mindre kul att gå ut. Men helt klart toppen för dig som letar första boende eller tillfälligt. Vi gjorde en bra vinst på lägenheten och flyttar snart till centrala Göteborg

Svar på tråden Hisings backa. Farligt/säkert område?