• Anonym (Undrande)

    Ni föräldrar som röker

    Jag funderar ofta på om ni har dåligt samvete över att era barn blir passiva rökare? Jag rökte själv innan jag och min sambo bestämde oss för att försöka skaffa barn, och efter att amningen avtog drömde jag om att få börja röka igen, men jag kunde bara inte komma för mig att börja igen - jag vill inte vara ett skäl till mitt eget barns ohälsa.

    Vet att det går att röka utomhus, utan att barnen närvarar, men röken kan ändå ta sig in med dig. Hur tänker ni? Eller lägger ni ingen vikt alls i det?

  • Svar på tråden Ni föräldrar som röker
  • Anonym (Kan förstå)

    Är själv gammal rökare och mamma till två. Rökte ganska mycket innan barnen föddes och har nu efter barnen föddes rökt en period på kvällen när de lagt sig. Blev dock tvungen att sluta med det pga det höll på att gå över styr. Kommer alltid att vara rökare och längta efter en cigg å när jag blir 75 år då ska jag börja om :)

    Däremot så reagerar jag precis som du ts på föräldrar som röker vid sina barn, men då jag vet vilket h-vete det är att sluta så kan jag även förstå dem. Men barnets hälsa (o även ens egen) borde alltid gå i första hand.  

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Kan förstå) skrev 2013-08-25 20:57:44 följande:
    Är själv gammal rökare och mamma till två. Rökte ganska mycket innan barnen föddes och har nu efter barnen föddes rökt en period på kvällen när de lagt sig. Blev dock tvungen att sluta med det pga det höll på att gå över styr. Kommer alltid att vara rökare och längta efter en cigg å när jag blir 75 år då ska jag börja om :)

    Däremot så reagerar jag precis som du ts på föräldrar som röker vid sina barn, men då jag vet vilket h-vete det är att sluta så kan jag även förstå dem. Men barnets hälsa (o även ens egen) borde alltid gå i första hand.  



    Precis som du säger är det inte lätt att sluta röka. Känns däremot som att många rökare ser sig själva som offren i dessa diskussioner. Tycker att det är de passiva rökarna som är de riktiga offren. Man kan sluta, alla kan sluta. Tycker att det var starkt av dig att sluta, för nu åtminstone :)
  • Anonym (f.d. rökare)

    Mitt barn har aldrig varit en passiv rökare. Han har över huvud taget inte påverkats av att jag rökt (nu har jag slutat), varken fysiskt eller psykiskt (han vet inte ens om det trots att han var 6 när jag slutade). Vill med detta absolut inte uppmana någon att fortsätta röka efter att de fått barn, men att hävda att man automatiskt utsätter sitt barn för ohälsa för att man själv röker är ju helt befängt!

  • Queenie70

    Just den passiva rökningen känner jag mig inte superorolig över. De rök partiklar som letar sig in tror jag inte är värre än all annan skit som ett barn i stadsmiljö utsätts för. Däremot skäms jag över att vara en dålig förebild, skäms över att inte kunna sluta trots att mitt barn har ångest över att jag ska dö, då " välmenande" omgivning upplyst min femåring om att man dör om man röker. Ska göra ytterligare ett försök att sluta nu. Slut rökt den 1:a september är det tänkt.

  • Anonym (Undrande)

    Nu har ju du slutat; men tror du att det i alla lägen går att dölja sin rökning förutsatt att man är en rökare på heltid?

  • Anonym (Isabelle)

    Min pappa började röka när han var 12, blev riktig storrökare. Han och min mamma förlorade ett barn innan mig (hade inget med rökning att göra) och när mamma blev gravid med mig så kände pappa att han absolut inte under några omständigheter kunde utsätta mig för någon onödig risk. Så han fimpade för gott. Det är bland det finaste någon har gjort för mig :)

    Jag tycker sjukt illa om föräldrar som röker, spelar ingen roll om man gör det på balkongen eller ute.  

  • Anonym (Undrande)
    Queenie70 skrev 2013-08-25 21:08:47 följande:
    Just den passiva rökningen känner jag mig inte superorolig över. De rök partiklar som letar sig in tror jag inte är värre än all annan skit som ett barn i stadsmiljö utsätts för. Däremot skäms jag över att vara en dålig förebild, skäms över att inte kunna sluta trots att mitt barn har ångest över att jag ska dö, då " välmenande" omgivning upplyst min femåring om att man dör om man röker. Ska göra ytterligare ett försök att sluta nu. Slut rökt den 1:a september är det tänkt.



    Jag håller på dig!
  • Anonym (f.d. rökare)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-25 21:10:06 följande:
    Nu har ju du slutat; men tror du att det i alla lägen går att dölja sin rökning förutsatt att man är en rökare på heltid?

    Jag gjorde det som sagt i 6 år, så ja, uppenbarligen går det.
  • Anonym (Hyklare)

    Jag avskyr föräldrar som röker!!! Ger dem nästan onda ögat när jag ser en mamma som går och röker samtidigt som hon knuffar vagnen. Vilken hyklare jag är! Jag röker nämligen själv, i smyg. Min "ursäkt" är att jag röker aldrig inför vår kille, han e 15 månader nu.. Han får alltid stanna inne/sitta i bilen. Är vi på stan en dag där han alltid är med dit jag går så är jag orökt! Noga med att alltid tvätta händer osv när jag rökt.. Men ändå, man luktar ju länge efteråt. Önskar sååå att jag kunde sluta, men just nu tycks det vara nästan omöjligt.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-08-25 21:10:24 följande:
    Min pappa började röka när han var 12, blev riktig storrökare. Han och min mamma förlorade ett barn innan mig (hade inget med rökning att göra) och när mamma blev gravid med mig så kände pappa att han absolut inte under några omständigheter kunde utsätta mig för någon onödig risk. Så han fimpade för gott. Det är bland det finaste någon har gjort för mig :)

    Jag tycker sjukt illa om föräldrar som röker, spelar ingen roll om man gör det på balkongen eller ute.  



    Helt otroligt fint. En av de bästa gåvorna man kan ge sig själv och sitt barn tycker jag.
Svar på tråden Ni föräldrar som röker