• Pyssilullan

    Tips på Spel- App jag kan ladda ner o roa 5-6 årig dotter medan jag dammsuger?

    Ja har en otroligt rastlös liten flicka hemma! När jag hämtar på fritids kl 16 om eftermiddagarna så frågar hon DIREKT vad vi ska göra hemma.

    Ibland händer det att jag vill laga mat i lugn och ro, ev dammsuga osv men de går inte.. Hon tjatar hål i huvet på mig.

    Hon frågar om hon får sitta med min mobil medan.. Saken är den att jag inte har ngn app/Spel på den. TIPS på ngn uppskattad app fr 5-6 årig flicka? Som jag kan ladda ner, och veta att hon roar sig i 20 minuter?

  • Svar på tråden Tips på Spel- App jag kan ladda ner o roa 5-6 årig dotter medan jag dammsuger?
  • LinnElin

    Min dotter ( iofs bara 3 1/2 år) älskar spelet Dumma Mej. Både sambon och jag har blivit fast i det spelet efter att ha laddat ner det till henne.


    Linnéa 100107, BF 131030
  • LSalander

    Mina barn gillar: Pet salon, Pizza factory, Pettssons uppfiningar, Villa villerkulla och Toca kitchen, little dentist bland annat.

  • mimamima

    Lolas ABC party, ny bekantskap för min dotter som blev 5 i maj... Hon älskar det! Man ordnar ett party, dekorerar hattar, gör tårtor, fixar ballonger mm, och lär sig bokstäver, spårar, ljudar mm... Roligt och pedagogiskt...:)

  • Anne69

    Det finns många olika ritprogram som är kul, tex HandPaint, Coloring eller PaintABC.

    Sen tramsiga men roliga spel är WhenPigsFly och Racing Penguin.

    Phone4Kids som är en "telefon-app" - kul!
     
    Flera Hello Kitty-memoryspel och Memome Cinderella. Kitty Match, Cup Cakes. Memory i allmänhet är kul - det finns mågna som är mer pedagogiska också.

    ABC-spelet och LärDigABC liksom Elins Memo är på svenska.   

    En personlig favorit för alla åldrar är iBubbles eller Bubbleshooter.    

    De flesta av dessa är gratis men jag föreslår att du stänger av möjligheten att köpa inuti-appar, så att du slipper överraskningar. Det gör man under Inställningar/Allmänt/Begränsningar och så stäng av Köp Inuti-appar.   

  • mimamima

    Om du har FB, leta rätt på pappas appar, väldigt bra recensioner på bra, pedagogiska och roliga appar utan köp inuti spelen...:)

  • scrapparlotta

    Jag har i och för sig android....men det finns många såna spel där dom ska fixa till en tjej så hon blir fin. Dom får välj vilken frisyr dom ska ha, vilken hårfärg och vilka kläder....och då finns det ofta både kjolar, klänningar, byxor och tröjor att välja på...och skor. Det gillar våra barn. Bla har vi en som heter ChicDancer....men som sagt, detta är till en android telefon. Vet inte om dom heter samma till iphone. 

  • Alexi

    som sagt, www.pappasappar.se - kanonbra sida som recenserar barnappar och bara sådana där inte barnet kan köpa massa saker osv. Där kan du söka på ålder osv för att få bra typer av appar.

  • brb92

    Med risk för att låta extremt tråkig...

    Sätt henne att rita istället. Pyssel hon kan klara själv. En bok att läsa. Bygga pärlplatta. OSV
    Gör i ordning några aktiviteter du vet hon gillar och kan sitta med själv. Be henne välja en av dem efter ni kommit hem. 
    Då vet hon vad som kommer att ske när ni kommer hem och det är "varva ner" aktiviteter. Ändra aktiviteter vid behov. Men gör hellre det till en rutin än släng fram telefonen/plattan.

    Det låter som att ditt barn är så i full fart hela dagen där hon få tillsagt vad hon ska göra att när det blir lugnt så kan hon själv inte komma på vad som ska göras. Därför blir du "attackerad" med brist på bättre ord.
    Annars kommer det tillslut bli att det är det enda hon vill göra när ni kommer hem från skolan, för det är det hon vet.

    Som sagt var jag låter jättetrist och det var verkligen inte vad du ville höra.

    Men du gör så gott du kan precis som alla andra som kommer hem trötta efter en lång arbetsdag. Stå stolt i det. Hoppas du inte läser in något påhopp mot dig i mitt svar för det är inte min avsikt.

  • FuckGoggleAskMe
    brb92 skrev 2022-09-30 11:10:37 följande:

    Med risk för att låta extremt tråkig...

    Sätt henne att rita istället. Pyssel hon kan klara själv. En bok att läsa. Bygga pärlplatta. OSV
    Gör i ordning några aktiviteter du vet hon gillar och kan sitta med själv. Be henne välja en av dem efter ni kommit hem. 
    Då vet hon vad som kommer att ske när ni kommer hem och det är "varva ner" aktiviteter. Ändra aktiviteter vid behov. Men gör hellre det till en rutin än släng fram telefonen/plattan.

    Det låter som att ditt barn är så i full fart hela dagen där hon få tillsagt vad hon ska göra att när det blir lugnt så kan hon själv inte komma på vad som ska göras. Därför blir du "attackerad" med brist på bättre ord.
    Annars kommer det tillslut bli att det är det enda hon vill göra när ni kommer hem från skolan, för det är det hon vet.

    Som sagt var jag låter jättetrist och det var verkligen inte vad du ville höra.

    Men du gör så gott du kan precis som alla andra som kommer hem trötta efter en lång arbetsdag. Stå stolt i det. Hoppas du inte läser in något påhopp mot dig i mitt svar för det är inte min avsikt.


    Barnet är 14-15år nu och dissar antagligen pärlplattor. 
  • brb92
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-30 11:17:34 följande:
    Barnet är 14-15år nu och dissar antagligen pärlplattor. 
    HAhahahhahahahahahah underbart. 

    Skål
Svar på tråden Tips på Spel- App jag kan ladda ner o roa 5-6 årig dotter medan jag dammsuger?