• audiso1

    Efterlysning: Bilderbok

    Hej,
    Min ettåring älskar bilderböcker med stora detaljrika bilder som man kan titta på länge och upptäcka nya saker varje gång.
    Minns, lite vagt, min egen favoritbok från unga år (början av 80-talet) som är i exakt samma stil. Den finns tyvärr inte kvar och söker nu ledtrådar för att hitta boken.

    Nån som vet vilken bok det är?

    Detta minns jag:
    Boken har troligen ett blått omslag, vill minnas att det är nåt sjömotiv på framsidan. Inne i boken är det olika teman på varje uppslag. Ett av dem är "sjöliv" där man får se arbetet i en hamn, och olika båtar. Minns särskilt en sjöman som spyr. Ett annat uppslag handlar om villaliv och man ser en extremt välskött trädgård där maken svettas och klipper gräset. Hustrun ser irriterad ut och håller på med rabatten. I huset intill, där gräset är oklippt, ligger ett leende par och vilar i en hängmatta.

    Hoppas nån kan hjälpa till.


  • Svar på tråden Efterlysning: Bilderbok
  • M i l l a n

    Låter som en trevlig bilderbok. Önskar jag också visste vilken det är. Håller tummarna att någon känner igen den och vet vad den heter. ;)

  • audiso1
    Tangent skrev 2013-09-06 13:04:01 följande:
    Kan det vara någon bok av Richard Scarry?

    De är ganska detaljrika.  



    Det var även min mammas gissning, men känner inte riktigt igen stilen på det jag sett av Scarry.
  • Sous

    Det låter som en tysk wimmelbuch i översättning. Ravensburger har många. Googla så ser du om stilen stämmer.

  • audiso1

    Mission completed. Stort tack, Sous! Har hittat den, på tyska. Men ska gräva vidare lite så löser det sig nog.

Svar på tråden Efterlysning: Bilderbok