• 123123

    Gamla föräldrar

    Godmorgon denna fantastiska lördagsmorgon.. Nu. Till mitt problem. Jag är dotter mamma mormor o singel och jobbar heltid. Min mor som är 85+ o jag börjar inte dra grämt med henne längre. Vilket gör att jag mår dåligt. Hon bor själv och vill inte ha hjälp av någon mer än mig . Hon har städhjälp men ofta så tycker hon att det är onödigt. Hon VILL inte ha dem hos sig. Jag är enda barnet . Jag vill räcka till för mina döttrar o mina barnbarn också . De är ju mitt liv. Jag märker att jag börjar mer o mer bli irriterad på min mor , har inte tid att dividera om småbagateller. Jag undrar om någon här på fl känner igen sig och om någon har ett tips..

  • Svar på tråden Gamla föräldrar
  • Pandamamma79

    Känner igen mig på vissa delar. Jag är småbarnsförälder och hade en mamma som började närma sig 80. Efter många år av tjat så gick hon äntligen med på att skaffa hemhjälp. Hon bodde tre timmar från oss och jag är också enda barnet!

    När man är enda barnet till en förälder som behöver så pass mycket hjälp så är det lätt att börja må dåligt själv. Det är inte rättvist tycker jag! Jag tjatade ofta om att mamma skulle gå till en psykolog men det var jag som fick göra det själv efter ett tag.

  • Lena

    Det är inte så att hon ogillar om det är olika som kommer varje gång? Då kan man kanske hitta något företag så hon får samma och en person hon gillar.

  • 123123

    Det är ju en idé.. Men det är inte bara det hon glömmer . Får för sig en massa saker . Glömmer vilken veckodag det är. Kan inte ta sig ut själv utan hjälp o då är det ju jag som ska gå med henne åka o handla . Hon trillade o bröt benet för ett par år sedan o då började detta. Jag förstår att det är jättetråkigt att sitta själv o ha tråkigt o till viss del ont lite här o var .

  • Pandamamma79
    123123 skrev 2013-09-07 10:51:56 följande:

    Det är ju en idé.. Men det är inte bara det hon glömmer . Får för sig en massa saker . Glömmer vilken veckodag det är. Kan inte ta sig ut själv utan hjälp o då är det ju jag som ska gå med henne åka o handla . Hon trillade o bröt benet för ett par år sedan o då började detta. Jag förstår att det är jättetråkigt att sitta själv o ha tråkigt o till viss del ont lite här o var .


    Hon bör kanske flytta till ett ålderdomshem.

    Jag vet inte hur mycket du har att säga till om. Det är ju trots allt de som måste vilja. Fast ibland så vet de inte sitt eget bästa. Du kan inte kontakta vården och be om råd? Ni kan kanske bestämma ett möte hemma hos din mamma med en handledare där du också får vara med?
  • Lena

    Eller ett plus 55 boende, där brukar de vara plus 70 och service finns i närheten men man bor i en vanlig lägenhet

Svar på tråden Gamla föräldrar