• Lisa08

    Skidresa med skolan

    Min son går ettan på gymnasiet och nu anordnar skolans elevkår en resa till Alperna på sportlovet.
    Är det någon som har erfarenheter av dessa resor? Jag tycker att han är för ung, men han hävdar den klassiska frasen att "alla kompisar får åka...." 

  • Svar på tråden Skidresa med skolan
  • Nalliwer

    Om alla andra får så är det säkert inget problem.......... eller kanske inte.
    Var på liknande resa under min gymnasietid och kan väl säga att vi hade skitkul. Dock skulle jag med den erfarenehten aldrig låta mina egna barn åka. Var mycket drickande och lite skidåkning för vår del.

  • Lisa08

    Tack för svar, ja det är ju det man misstänker och är man 16 år och kommer ner dit så är det ju himmelriket.
     

  • Almina

    Jag har också erfarenhet från en alp-resa under gymnasiet. Alkoholen var väldigt lättillgänglig och flödade därför ganska friskt. Vi köpte också med oss en del hem vill jag minnas... Nu var jag där för att åka skidor, så jag drack inte jättemycket, men det fanns de som knappt åkte skidor...

  • detfinnsingetledigt

    Men kom igen! Han är fan 16 år låt honom åka. Du behöver inte vara så överbeskyddande. Dessutom kommer det väl säkert vara med vuxna från skolan på resan som håller koll på dom. 

  • kommerintepånåt

    Förstår inte riktigt varför du inte vill att han ska åka? Vad är han för ung för? Att inte vara nära dig??

  • Joohannah

    Klart att han skall få åka. Man måste våga lita på sina barn och ge dem tillfälle att visa vad de klarar av. En tonåring som bara blir kvävd och inte får åka med på resor osv kommer endast resultera i lögner och undanflykter. Låt honom åka men kräv ärlighet och sätt gränser. 

  • MarcusSwe123

    Att låta sitt barn åka till alperna är ett väldigt stort steg. Man kanske känner en rädsla för att ens barn ska råka illa ut i skidbacken eller på grund av ansvarslöst drickande. Sätt restriktioner, ge barnet mindre pengar eller något liknande, allt för att minimera riskerna. Det viktiga att komma ihåg också är att risken att något dåligt händer är väldigt liten. Att giva sitt barn förtroende är väldigt viktigt och om barnet inte får förtroende från oss föräldrar så slutar det med att lögner börja flöda och då försvinner allt förtroende i slutändan. Jag åkte till Chamonix i ettan år 1984 med Gymnasiet och det var den bästa tiden i mitt liv. Vi var ett härligt gäng glada ungdomar som inte höll på med onödiga dumheter.

Svar på tråden Skidresa med skolan