• Prematurmamman

    Prematur sova i eget rum?

    Hejsan.
    Har en dotter född i v.28 vägde 840g.
    Idag är hon 6 månader (3mån) och väger 3,8kg, 53cm lång.

    Jag har haft väldiga sömnproblem när man låg inne på bb, sen neonatal, man va så orolig..
    Jag äter antidepressiva dagligen och sömntabletter en gång i veckan.
    När vågar man ha de i eget rum?
    Vi har sovrummet på samma plan som barnrummet..
    Är så rädd för PSD eller att hon ska kräkas å kvävas :(

    Men känner att ja behöver sova så jag orkar.
    Hon har svår kolik så det tar mycket på krafterna...

    Tacksam för svar!!             

  • Svar på tråden Prematur sova i eget rum?
  • Natulcien

    Nej, man rekommederar ju att ha så små bebisar i samma rum. Just p.g.a. risken för PSD.
    Men kan ni inte avlasta varandra och turas om att sova med bebisen?

  • Philippa

    Min son föddes i vecka 29 och han fick eget rum när han inte låg i spjälsäng längre.... vid ca 2,5 års ålder

  • Flickan och kråkan

    Min spontana tanke är: Hur tänker du dig att det blir bättre om hon sover i eget rum?

    Vad jag menar är att hon kommer ju inte att ha mindre kolik eller färre uppvak utan det som händer är ju att ni får springa längre på nätterna istället och kanske ha ännu mer uppvak. Är det inte bättre att du ibland sover i ett annat rum och att du och pappan delar på nätterna? 

  • tundra

    Turas om att sova med bebisen alt gör som vi:
    Vår stora son med kolik, allergier och efterföljande sömnstrul sov i spjälsängen i vårt sovrum men i en avskärmad del (ett mörkläggande draperi vi hängde från en stång).
    På det viset blev han inte lika störd av oss när vi rörde oss i sömnen.

    Just för små/prematura bebisar behöver de höra mamma/pappas andhämtning för att "komma ihåg" att andas.

  • tundra

    Och om ni skärmar av. Tänk på att inte skärma av så att det blir för kvavt utan med ordentlig luftgenomströmning.

  • Prematurmamman

    Hon sover ganska bra på nätterna, brukar sova mellan 21-05 men jag är så oerhört lättväckt och vaknar hela tiden av hennes små ljud..
    Hennes rum ligger bredvid vårat rum. Vill ju gärna sova med min sambo med.
    Är ju viktigt att jag får sömn med, känner mig helt slut på kvällarna.. 

  • tundra

    Öronproppar?
    Trodde aldrig jag skulle kunna sova med det - men jag KAN inte sluta lyssna efter barnens andetag haha så så är det ett måste.

    Såklart du ska kunna sova men det är ju en kort period i livet ni kanske måste dela på er....

    Ni har en liten premis och vet hur skört livet kan vara. Hon behöver allt extra skydd som hon kan få. Ni är ju säkert experter på andningsuppehåll och när de föds så små är det ju inte riktigt färdigt i hjärnan ( för i magen är det ju naturligt med andningsuppehåll).

    Låter kanske hårt - men bit ihop lite. Den här perioden i livet är kort. Kramas med din sambo när ni är vakna. Tycker DU att det är jobbigt att sova ensam - varför är det lättare för en 3 mån med en tuff start i livet?

  • Natulcien
    Prematurmamman skrev 2013-09-12 12:06:03 följande:

    Hon sover ganska bra på nätterna, brukar sova mellan 21-05 men jag är så oerhört lättväckt och vaknar hela tiden av hennes små ljud..
    Hennes rum ligger bredvid vårat rum. Vill ju gärna sova med min sambo med.
    Är ju viktigt att jag får sömn med, känner mig helt slut på kvällarna.. 


    Sova med din sambo...? Men bebisen då? Ska inte hon få någon att sova med? Hennes säkerhet måste ju vara viktigare i nuläget? Jag känner själv en bebis i bekantskapskretsen som föddes i v.28 och vägde 900 g, och jag minns att han ändå var som nyfödd vid 3 månaders ålder, och otroligt skör.

    Om du störs av bebisen så måste väl det bästa vara att din sambo sover med er dotter och du lägger dig någon annanstans? Eller så sover du nära bebisen, men med öronproppar. Då slipper du småljuden, men väcks av skrik/gråt/vakenljud.
  • Flickan och kråkan
    Prematurmamman skrev 2013-09-12 12:06:03 följande:

    Hon sover ganska bra på nätterna, brukar sova mellan 21-05 men jag är så oerhört lättväckt och vaknar hela tiden av hennes små ljud..
    Hennes rum ligger bredvid vårat rum. Vill ju gärna sova med min sambo med.
    Är ju viktigt att jag får sömn med, känner mig helt slut på kvällarna.. 


    Men snäll du, ni har det ju kanonbra. Hon sover ju jättebra för sin ålder. Sova med sambon kan väl knappast vara högsta prioritet?! Sov i ett annat rum så kan liten sova med pappa. Jösses, vilket "i-landsproblem".
  • Guld gossarnas Super Mamma

    Ja,varför inte prova på? det funkar säkert jätte bra,mina söner har sovit i eget rum vid vårt sovrum sen de var tre månader,funkat jätte bra och hela familjen inkl bebisen har sovit mycket bättre.


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
Svar på tråden Prematur sova i eget rum?