• Anonym (tips?)

Min femåring kissar på sig med flit

Min femårige son som varit helt torr i halva sitt liv har börjat kissa på sig för att han helt enkelt inte orkar gå på toa säger han. Det händer aldrig ute eller på dagis men hemma.

Han leker och vill inte avbryta leken trots att han dansar runt och åmar sig av kissnödighet och så är det försent.

På natten kissar han inte ner sängen utan vaknar och går på toa om han behöver, så det är inget fysiskt bakom. Han känner bara inte för att gå på toa, det har han berättat.

Jag har pratat om det, bett snällt och blivit irriterad, men nej. Han måste byta byxor många gånger dagligen.

Idag kom vi överens om att han skulle få ett klistermärke på kvällen om han inte kissat på sig på dan. Han blev glad och tyckte det lät kul. Hoppas det funkar.

Har ni övriga tips?

• Svar på tråden Min femåring kissar på sig med flit
  • LillGris
    Pommac skrev 2013-09-15 19:59:18 följande:
    Kan du inte göra en eller ta en kalender. Låt honom sätta ett kryss för varje dag fram tills aktiviteten. Jag menar på att då får han inte en sak varje dag utan måste klara sig utan för att kunna nå målet. Det kan nog lätt bli en ond cirkel annars tror jag. Jag menar att han märker att han får nåt varje dag och när du väl försöker sluta så blir det samma visa igen. Men det behöver det naturligtvis inte bli. Kör på det du tycker är bäst. :) tror du är på rätt spår.

Skitbra tips! Typ "klarar du tio dagar går vi på museum den helgen". Fin lösning.
  • vampyria2

Något att tänka på är att det är jätte vanligt att de gör så i den åldern, de är så inne i sin lek och tror att de ska kunna hålla sig men tillslut kissar de på sig, de vet alltså att de är kissnödiga men kan inte riktigt avgöra när de verkligen måste gå.

Ett tipps kan vara att påminna dem om att kissa lite då och då så de får in en vana att kansek kissa innan man påbörjar leken eller så, klistermärken är kanon men jag tror att ni vuxna måste hjälpa till lite för att det ska funka för även om de vet att de är kissnödiga så glömmer de lätt bort

På dagis har man ofta rutiner på när barnen ska kissa osv därför är det vanligt att det funkar där men inte hemma där vi vuxna ofta glömmer bort att påminna de små  

• Anonym (tips?)
    vampyria2 skrev 2013-09-15 21:33:18 följande:
    Något att tänka på är att det är jätte vanligt att de gör så i den åldern, de är så inne i sin lek och tror att de ska kunna hålla sig men tillslut kissar de på sig, de vet alltså att de är kissnödiga men kan inte riktigt avgöra när de verkligen måste gå.

Ett tipps kan vara att påminna dem om att kissa lite då och då så de får in en vana att kansek kissa innan man påbörjar leken eller så, klistermärken är kanon men jag tror att ni vuxna måste hjälpa till lite för att det ska funka för även om de vet att de är kissnödiga så glömmer de lätt bort

På dagis har man ofta rutiner på när barnen ska kissa osv därför är det vanligt att det funkar där men inte hemma där vi vuxna ofta glömmer bort att påminna de små  
    Vi påminner och påminner men han vägrar. Han dansar omkring och åmar sig av kiisnödighet men vägrar gå på toa när vi säger till. "Jag ÄR inte kissnödig!" Nähä, två minuter senare är han nerkissad.

Tror det är nån form av trots kanske. Han vill bara inte gå på toa trots att han vet att han är kissnödig. Han säger själv att han vet att han är jättenödig men "känner inte för att gå på toa. "Drömmer
  • vampyria2
    Anonym (tips?) skrev 2013-09-16 06:52:28 följande:
    Vi påminner och påminner men han vägrar. Han dansar omkring och åmar sig av kiisnödighet men vägrar gå på toa när vi säger till. "Jag ÄR inte kissnödig!" Nähä, två minuter senare är han nerkissad.

Tror det är nån form av trots kanske. Han vill bara inte gå på toa trots att han vet att han är kissnödig. Han säger själv att han vet att han är jättenödig men "känner inte för att gå på toa. "Drömmer
    Jag tror faktiskt inte det, känner igen beteendet, har fyra barn själv och har jobbat på dagis i många år, ja kanske trotts eller bara att de har fått för sig att de minnsan inte behöver gå när föräldern säger till men då gäller det att vara vuxen och låta bli att fråga och istället säga till   Du har facit i handen och vet att om han inte går så kissar han på sig så att fråga om han vill är bara dumt, säger han nej så är det bara att säga att det är ingen disskution, toan gäller.
  • Anonym (tips?)
    vampyria2 skrev 2013-09-16 07:08:37 följande:
    Jag tror faktiskt inte det, känner igen beteendet, har fyra barn själv och har jobbat på dagis i många år, ja kanske trotts eller bara att de har fått för sig att de minnsan inte behöver gå när föräldern säger till men då gäller det att vara vuxen och låta bli att fråga och istället säga till   Du har facit i handen och vet att om han inte går så kissar han på sig så att fråga om han vill är bara dumt, säger han nej så är det bara att säga att det är ingen disskution, toan gäller.
    Sant, du har nog rätt. Jag måste nog typ släpa eller bära honom till toan då, men det kanske lättar efter några dar.

Idag har han inte kissat på sig alls utan är jättegad för klistermärkena han kommer att få. Jag hoppas det löser sig så lätt.
  • Pommac
    Anonym (tips?) skrev 2013-09-16 13:43:49 följande:
    Sant, du har nog rätt. Jag måste nog typ släpa eller bära honom till toan då, men det kanske lättar efter några dar.

Idag har han inte kissat på sig alls utan är jättegad för klistermärkena han kommer att få. Jag hoppas det löser sig så lätt.
    Ja, det löser sig nog för er. Klart det är viktigt att vara bestämd och inte fråga utan bara konstatera. Men du har ju en annan morot nu också och det blir nog bra. 
  • Anonym (tips?)

Gossen har fått sitt klistermärke. Han dansade runt - inte av kissnödighet utan av glädje denna gång. Han är jättetaggad och vill inte kissa på sig mer. Håller tummarna nu. :)

• Pommac
    Anonym (tips?) skrev 2013-09-16 20:04:14 följande:
    Gossen har fått sitt klistermärke. Han dansade runt - inte av kissnödighet utan av glädje denna gång. Han är jättetaggad och vill inte kissa på sig mer. Håller tummarna nu. :)

Låter underbart! :) hoppas det håller i sig nu. Du får uppmuntra honom och prata mycket om det också så att han förstår att det är bra. Även när han inte får klistermärke också. :)
  • Anonym (tips?)

Har inte varit härinne på ett tag. Det går bättre. Han kissar fortfarande på sig ibland när han glömmer bort sig, men då kommer det bara lite och han springer snällt på toa när vi säger till.

• Pommac
    Anonym (tips?) skrev 2013-10-14 21:10:01 följande:
    Har inte varit härinne på ett tag. Det går bättre. Han kissar fortfarande på sig ibland när han glömmer bort sig, men då kommer det bara lite och han springer snällt på toa när vi säger till.

Härligt! Vad bra! Det är säkert bara en period i livet.
  • Anonym (tips?)

Han har varit väldigt glad över klistermärkena i alla fall. Han har fått ihop nio stycken nu då det inte kommit nånting alls i byxan på hela dan och när han fått tio så ska vi ha filmkväll och hyra en film som han valt. Det var den moroten som han själv valde. :)

• Pommac
    Anonym (tips?) skrev 2013-10-14 21:26:25 följande:
    Han har varit väldigt glad över klistermärkena i alla fall. Han har fått ihop nio stycken nu då det inte kommit nånting alls i byxan på hela dan och när han fått tio så ska vi ha filmkväll och hyra en film som han valt. Det var den moroten som han själv valde. :)

Vad bra! :)
Svar på tråden Min femåring kissar på sig med flit